Nový rok sme začali tak, ako sa patrí – poriadnou cestovateľskou chuťovkou. Motorkou, ktorá je nabitá technológiami a zároveň odkazuje na históriu s nezameniteľným charakterom. BMW R18 Transcontinental.
Poďme si teda podrobne predstaviť spomínaný motocykel. Začneme klasicky od toho najhlavnejšieho, od srdca tohto štýlového hltača kilometrov. Základ tvorí dvojvalcový boxer motor s objemom 1802 centimetrov kubických a výkonom 91 konských síl. Motor ma kombinované chladenie vzduchom/olejom. To, že je chladený vzduchom, v teplých dňoch pocítite doslova aj na vlastnej koži. Okolo nôh vám bude prúdiť naozaj teplý vzduch. Motor a hlavne jeho priebeh výkonu, to ako dokáže zabrať naozaj odspodu a ťahať stabilne bez akýchkoľvek výpadkov, je naozaj skvelo zvládnuté. Na každé pridanie plynu reaguje BMW R18 Transcontinental okamžite a bez akýchkoľvek otázok.
Všetko ostatné
Zvukový prejav motora na testovanom Transcontinentali bol zo sedadla jazdca výraznejší, ako ten čo šiel z výfuku. To vďaka dvom nadkľukovým hriadeľom s ležiacimi reťazami poháňanými vačkovými hriadeľmi. V našom modeli to však vyvážil výfukový systém Dr. Jekill & Mr. Hyde s klapkou, pri ktorom sa zvuk zmení naozaj výrazne a stane sa dominantným nad zvukom samotného motora.
Nesmiete však zabúdať, že pri každom pridaní plynu vám celý stroj trhne doľava. Je to najmä kvôli váhe, ktorá sa zastavila na hodnote 427 kilogramov. Počas jazdy to skoro nepocítite, ale pri rozjazdoch a hlavne aj pri najmenšom brnknutí do plynu to naozaj cítiť. O prenos sily sa tu stará šesťstupňová manuálna prevodovka s dvojkopovou radičkou. Tá následne prenáša všetku silu cez odhalený pochrómovaný kardanový hriadeľ. Tu ale dvíham varovný prst. Na hriadeľ si treba dávať pozor, aby sa vám do neho niečo nezamotalo.
O zastavenie sa tu starajú vpredu dva 300-milimetrové kotúče so štvorpiestikovým strmeňom. Vzadu je to taktiež 300-milimetrový kotúč so štvorpiestikovým strmeňom. Brzdy sú výborne dávkovateľné a s Transcontinentalom si hravo poradia aj pri obsluhe len dvoma prstami.
Jazda jedna báseň
Jazda s BMW R18 Transcontinental je zážitkom a aj jeho ovládateľnosť zodpovedá rozmerom a váhe. Ale aj napriek horšej ovládateľnosti v nižších rýchlostiach a hlavne pri manipulácii na parkovisku či pri otáčaní, sa po prekročení cca 40 km/h dá motocykel viesť doslova jedným prstom. Pri manipulácii na parkovisku vám pomôže spiatočka, ktorá je riešená elektronicky cez štartér, ale zaradenie máte na malej páčke na ľavej strane motora hneď pod sedadlom.
Do zákrut sa motocykel hrnie ochotne a s radosťou. Chvíľu mi trvalo, kým som si zvykol na menší náklon, pretože som v každej zákrute šúchal stupačky. Keď sme si na seba zvykli, tak jazda už bola pohodlná. BMW R18 Transcontinental je sebaistý motocykel aj na menej kvalitnom a nerovnom asfalte. Vďaka kvalitnému podvozku, ktorý si s nerovnosťami hravo poradí, sa vám bude pohodlne jazdiť.
Luxusné prvky výbavy
Predná maska je impozantná a nabitá technológiami – Full-LED svetlomet, predný radar, či adaptívny tempomat. Pred jazdcom sa nachádza veľký štít plniaci svoju úlohu spoľahlivo v akejkoľvek rýchlosti, štvorica okrúhlych prístrojov a 10,25-palcový TFT displej. Naň pri jazde ani nemusíte pozerať, pokiaľ na ňom nemáte zapnutú navigáciu.
Predstavme si štvoricu okrúhlych prístrojov. Vľavo sa nachádza ukazovateľ stavu paliva, potom nasleduje rýchlomer, otáčkomer a úplne napravo si našiel miesto ukazovateľ výkonnostnej rezervy. Ďalej je tu tiež bezkľúčové štartovanie a centrálne zamykanie kufrov.
Následne tomu celému sekunduje dvojica reproduktorov z celkových šiestich, ktorými je motocykel vybavený. Audio systém je od Marshall a má označenie Gold Series Stage 2. Ďalšie dva reproduktory sú v top case a dva basové reproduktory v bočných kufroch. Ako fanúšik dobrej hudby musím povedať, že som ešte na žiadnom motocykli nepočul lepšie odladenú audio sústavu ako na BMW R18 Transcontinental. Top case je dostatočne veľký aj na dve integrálne prilby. Je osvetlený, nech v ňom aj v noci nájdete čo potrebujete. Čo sa mi veľmi páči, sú bočné kufre. Tie sa otvárajú dohora, takže vám z nich pri otvorení nič nevypadne.
Pomaly končíme
Posedu nie je čo vyčítať. Sedačka je tak pohodlná, že sa vám z nej ani nebude chcieť zosadnúť. Výška sedla je 740 milimetrov a dočiahne z nej pohodlne na zem naozaj ktokoľvek Vždy treba myslieť na váhu motorky. Dostať ju z bočného stojanu je niekedy naozaj problém a treba na to silu. BMW R18 Transcontinental ponúka toľko doplnkovej výbavy, že nie je problém dostať sa aj na dvojnásobok základnej cenníkovej ceny.
Transcontinental je nádherný stroj so svojou históriou a charakterom. Ten, kto si ho vyberie, vie čo chce a čo od neho môže očakávať.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : BMW R18 Transcontinental
MOTOR : 1 802 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 427 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 740 milimetrov
CENA : 29 590 €