A je to tu! Jedna z najdôležitejších noviniek, ktorá bude tento rok asi aj najdiskutovanejšou mašinou v komunite jednostopových motorových vozidiel. Nie je to nik iný ako CB750 Hornet od Hondy. Poďme sa mu poriadne pozrieť na zúbok.
V roku 1998, kedy Honda po prvýkrát prišla s motocyklom s označením Hornet, si tento model vybudoval svoje ikonické miesto vo svete medzi motocyklami. V roku 2013 mnohí z nás smutne hľadeli na koniec produkcie tejto ikony. Našťastie si po dlhých rokoch niekto v Honde povedal, že túto ikonu znovu privedie k životu, a tak svetlo sveta uzrel ďalší motocykel, ktorý nesie toto ikonické meno CB750 Hornet.
Ikona sa vracia
Na úvod si položme otázku azda tú najdôležitejšiu. Je nový Hornet dôstojným nástupcom ikonického modelového radu? Nuž, už keď sa na neho pozriem, je jasné, že Honda v tomto prípade išla trochu iným technickým smerom. Najväčší rozdiel oproti predchádzajúcemu držiteľovi tohto mena je, že sa radový štvorvalec zmenil na radový dvojvalec.
Nové srdca teda tvorí radový dvojvalec chladený vodou s obsahom 755 centimetrov kubických a výkonom 90 konských síl. Nový motor je ochotný ako v nízkych otáčkach, kde je dostatočne flexibilný, až po tie vyššie, kde ochotne ide až po obmedzovač a spomínaných 90 koní využije naplno. V kombinácii s príplatkovým výfukom, ktorý na testovacom kuse bol od SC Projekt, je aj zvukový prejav príjemný bublavý s nádychom agresie. Keď ho dobre zohrejete, občas vám aj zabuble pri podraďovaní. Spriahnutý je so šesťstupňovou prevodovkou, ktorej asistuje naozaj výborne odladený quickshifter. Ten bez zaváhania a s radosťou bude radiť hore aj dole pred každou zákrutou.
Zmeny sú cítiť
O zastavenie sa zase postarajú vpredu dva 396-milimetrové kotúče so štvorpiestikovými radiálne uloženými strmeňmi. Tie na akýkoľvek povel od brzdovej páčky reagujú veľmi dobre a okamžite. S veľmi dobrou dávkovateľnosťou sa bez problémov dá brzdiť aj jedným prstom. Či v krízovom brzdení alebo v športovom režime vás zastavia bez najmenšieho zaváhania. Akurát pri športovej jazde a silnejšom brzdení pred zákrutou si elektronika myslela, že ide do tuhého a zapla mi výstražne svetlá. Vzadu im sekunduje jeden 240-milimetrový kotúč s jednopiestikovým strmeňom.
O pohodlie a stabilitu na ceste sa postará vpredu obrátená vidlica od Showa. Tá je síce nastaviteľná od výroby, ale je dobre naladená. Nie je ani príliš mäkká, ale zároveň ani príliš tvrdá, je to taký zlatý stred. Pri prudkom brzdení je stabilná a ponor prednej vidlice je veľmi prijemný. Neodradí ani menej skúsených jazdcov, ale poteší aj tých skúsenejších. Vzadu je to zase monoshockový tlmič s možnosťou nastaviť predpätie pružiny. V zákrutách je stabilná a s dobrou odozvou. Čo má najradšej, sú práve zákruty. Tam je ako doma a s ochotou ide do akejkoľvek zákruty a s radosťou vám dovolí aj väčšie náklony.
Nechýba kopa technológií
Palubná doska pozostáva z 5-palcového TFT displeja. Ten je prehľadný a nájdete na ňom presne to, čo potrebujete. Nový model CB750 Hornet je vybavený všetkou modernou elektronikou, ktorá je v dnešnej dobe už štandardom. Od mobilnej konektivity, ktorou si viete pripojiť svoj telefón cez kontrolu trakcie alebo riadenie trakcie, ktoré zase kontroluje zdvíhanie predného kolesa, až po full LED osvetlenie.
Aj keď sa dizajnu nikdy príliš nevenujem, nakoľko je to vždy pocitová vec každého z nás, tu sa ale musím pozastaviť pri prednom svetle. Na ňom mi trochu vadí, že je rovnaké ako pri CB500-vkách a vedel by som si predstaviť niečo viac, čo by novinku CB750 Hornet trochu odlíšilo. Neviem, či som v ňom chcel nájsť aj nejaký dizajnový zámer, ale zakaždým, keď som sa na neho pozrel, videl som v ňom len jednu ikonickú elektrickú myš z Pokémonov. Čo mi na motocykli ešte chýbalo, je tempomat.
Sedenie je typicky naháčovské, vzpriamené a vďaka pohodlnému sedlu aj na dlhých trasách príjemné. Sklon kolena je pohodlný, ale pri dlhej jazde pociťujete únavu alebo potrebu si natiahnuť trochu nohy. Výška sedla je 795 milimetrov a väčšina z nás bez problémov dosiahne na zem oboma nohami.
Je teda nový Hornet hodný svojho mena? To si každý musí zodpovedať sám. Podľa mňa by sa označenie Hornet skôr hodilo na model so štvorvalcovým motorom, napríklad CB650R.
Ale koniec koncov je to zase jeden veľmi vydarený motocykel od Hondy, ktorý s radosťou privíta aj menej skúsených a zároveň neurazí ani tých skúsenejších.
Ja som si nového Horneta naozaj užil.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV : CB750 Hornet
MOTOR : 755 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 190 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 795 milimetrov
CENA : 7 590€