Domov MOTO MOTO TEST BMW M 1000 R – slovami neopísateľné

MOTO TEST BMW M 1000 R – slovami neopísateľné

Foto: Matej Jankovič

Ešte nikdy som sa tak netešil na test ako teraz. Pod ruky sa mi dostala poriadna chuťovka. Motocykel BMW M 1000 R, ktorý mi učaroval ako po jazdeckej stránke, tak aj po tej dizajnovej. Jedným slovom – WAU.  

Ide o jednu z dvoch tohtoročných mníchovských noviniek, ktoré zavítali aj do našich končín. Predstavujeme vám prvú z noviniek s prívlastkom M – BMW M 1000 R. Bavori predstavili zatiaľ dva “emkové” modely a to M 1000 RR a M 1000 R. Pokiaľ by to nestačilo, tak aj na budúci rok majú naplánovanú ďalšiu premiéru s prívlastkom M, takže je sa veru na čo tešiť. Poďme sa spolu trochu rozplynúť nad najsilnejším sériovo vyrábaným naháčom.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič
AAAACH ten výkon

Tentokrát naozaj stoja za zmienku aj technické parametre a celá výbava. Ale všetko pekne po poriadku. Srdcom je radový štvorvalec s objemom 999 centimetrov kubických a výkonom presne 210 koní, ktoré dosahuje pri 13 750 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment s hodnotou 113 Nm dosahuje pri 11 100 otáčkach. Sacie ventily majú variabilné časovanie BMW Shiftcam, ktoré sú na sacích ventiloch.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič

Reakcia na plyn je v podstate okamžitá a bez akýchkoľvek reptaní vám dokáže, že je silnejšia a na ceste schopnejšia než väčšina z nás. Reakcia na plyn je v jednotlivých jazdných režimoch rozdielna. Dokáže byť jemná, ale aj naozaj ostrá ako žiletka. V druhom prípade už treba mať veľmi jemnú pravú ruku, lebo aj najmenšie cuknutie na plynovej rukoväti vás dokáže vydesiť a na výjazde zo zákruty vám v náklone zdvihne predné koleso do vzduchu. Tu som bol rád, že obsahuje elektroniku, ktorá stráži vaše zdravie.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič
Naozajstná radosť z jazdy 

O prenos výkonu sa stará šesťstupňová prevodovka spriahnutá s antihopingovou spojkou a rýchlo radením (quickshifterom) hore aj dole, ktoré reaguje bez akýchkoľvek okolkov snáď ešte skôr, ako sa vôbec dotknete radičky. Okamžite a presne zaradí to, čo potrebujete. O zastavenie sa vpredu stará dvojkotúčová brzda s priemerom 320 milimetrov a pevným štvorpiestikovým strmeňom. Povely prijíma od radiálneho hlavného brzdového valca Nissin, ktorý s ľahkosťou dokážete aj v krízových situáciách ovládať len jedným prstom. Čo by to však bolo za vlajkovú loď, keby aj tu na vás nedávala pozor elektronika. Tá vám dovolí odlepiť zadné koleso od zeme a bezpečné vás zastaví. Vzadu nájdeme 220-milimetrový kotúč s jednopiestikovým plávajúcim kotúčom.

O potrebnú stabilitu a jazdné vlastnosti sa vám zase postará plne nastaviteľný elektronický podvozok, ktorý vie byť pohodlný aj naozaj tvrdý. Ten si však najviac užijete na okruhu. Ale nech už na motocykli budete jazdiť v akomkoľvek nastavení, podvozok je vždy presný a dáva výbornú odozvu od cesty. Do náklonov sa sám pýta a s radosťou, ľahkosťou a pokojom prejde snáď čokoľvek, čo mu postavíte do cesty. Rýchle kombinácie zákrut BMW M 1000 R taktiež zvláda na výbornú a jediným obmedzením sú pneumatiky, jazdec a rýchlosť, akou dokáže na nej presadať.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič
Nabitá elektronikou

O všetky potrebné informácie sa postará 6,5-palcový TFT displej, ktorý BMW používa pri viacerých svojich modeloch a je dobre čitateľný. Grafika ako aj celé menu je identické s koncernovými modelmi. BMW M 1000 R je nabitá elektronikou od hlavy až po päty a pravdu povediac, podľa mňa bez nej by bola pre väčšinu jazdcov, ak nie pre všetkých, nebezpečná.

Pokiaľ by som mal vypísať všetko, čo tu nájdeme, potreboval by som priestor na celý román, tak spomeniem len tie podľa mňa najzaujímavejšie. Nájdeme tu tri motorové mapy, ktoré sú prepínateľné aj za jazdy, samozrejmosťou je trakčná kontrola, ABS Pro doplnené o brake Slide Assist, ktorý udrží Mko stabilné aj pri prudkom brzdení a pribrzďovacích driftoch v zákrute, až po wheele control a mnoho ďalšieho.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič
Dizajn nie je pre každého

Posed je športový a je orientovaný na predné koleso, ale nie je až príliš agresívny, vďaka čomu som s ňou pohodlne zvládal aj dlhšie trasy bez zbytočnej únavy. Výška sedla je 830 milimetrov a nie je to trestná lavica. Dizajnovo sa BMW M 1000 R určite nebude páčiť každému a mnohé detaily budú viacerí haniť a považovať za zbytočné. Najviditeľnejšie to je asi na wingletoch na prednej skromnej kapotáži. Tie ale majú svoje opodstatnenie a hlavne pri vyšších rýchlostiach poskytnú lepšiu stabilitu jazdy. Čo sa týka doplnkovej výbavy, tá je rozsiahla a ja som dostal na test Mko so všetkým, čo sa na neho od výroby dá dať. V balíku M Competition sa karbónom rozhodne nešetrilo a je snáď všade.

BMW M 1000 R
Foto: Matej Jankovič

 

BMW M 1000 R ale nie je motocykel pre každého a rozhodne by si ho ani každý kupovať nemal. Aj keď elektronika pomôže a dokáže dosť jazdeckých chýb odpustiť, nie je všemocná. Ak chcete udržať 210 koní, treba to mať v hlave upratané a mať pár stovák kilometrov za sebou. Na záver sa musím priznať, že motorka BMW M 1000 R ma náramne bavila a užíval som si každú sekundu v jej blízkosti. Navyše som rád odpovedal na každú zvedavú otázku všetkých, ktorí sa na ňu pýtali a veru ich nebolo málo.

Kolesami nadol priatelia.

NÁZOV : BMW M 1000 R
MOTOR : 999 centimetrov kubických
HMOTNOSŤ : 199 kilogramov
VÝŠKA SEDLA : 830 milimetrov
CENA : 22 290 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJstartstop.sk
Predchádzajúci článokLand Rover a MG predlžujú záruku
Nasledujúci článokUšetríte tisíce. Škoda spustila predaj novej Scaly a Kamiqu