Medzi Slovákmi mimoriadne obľúbené rodinné autá, Škoda Superb a Kodiaq, prichádzajú na náš trh v úplne nových generáciách. S čistejšími a úspornejšími motormi, rozsiahlejšou výbavou, pokročilou konektivitou a špičkovou bezpečnosťou chcú nadviazať na predajné úspechy svojich predchodcov. Známe sú aj prvé ceny.
Štvrtá generácia Škody Superb pritom nesie slovenský pas. Koncern Volkswagen totiž presunul jeho výrobu do Bratislavy. Vznikať bude v karosárskych verziách liftback aj kombi, čím sa líši od modelu Volkswagen Passat, ktorý sa síce taktiež dočkal novej generácie, ale v predaji bude už iba v kombi verzii Variant. Dizajn Superbu prešiel evolúciou a je prispôsobený najmä zlepšenej aerodynamike karosérie. Vozidlo využíva niekoľko aktívnych dynamických prvkov, aby bola energia v podobe elektriny alebo paliva vynakladaná počas jazdy len v čo najnutnejšej miere. Predné svetlomety sú vybavené Matrix-LED technológiou druhej generácie a majú až o 40 % lepšiu svietivosť. Pozornosť treba upriamiť aj na dizajnový prvok Crystallinium, vďaka ktorému sú predné svetlomety Superbu (ale i Kodiaqu) skutočne unikátne.
Miesto pre všetko, čo chcete mať so sebou
Nová Škoda Superb sa prezentuje v krásnych farbách karosérie, z ktorých až 6 je nových. Takisto poskytuje nadpriemerné množstvo vnútorného priestoru pre cestujúcich aj ich batožinu. Vnútorný priestor je premenná, v ktorej sa veľa konkurenčných vozidiel snaží Superbu vyrovnať, ale väčšinou aj tak ťahajú za kratší koniec. Platí to aj v prípade objemu batožinového priestoru. Ten sa medzigeneračne opäť zväčšil – pri verzii liftback o 20 litrov na 645 litrov a pri verzii kombi o 30 litrov až na 690 litrov. Celkový objem batožinového priestoru verzie kombi so sklopenými zadnými sedadlami je úctyhodných 1920 litrov. V prípade rodinnej dovolenky k moru alebo do hôr tak všetky potrebné veci pohodlne naložíte do auta a nemusíte na strechu montovať strešný box, ktorý rapídne zvýši spotrebu paliva. Navyše, novým Simply Clever prvkom v prípade modelu kombi je elektricky ovládaný kryt batožinového priestoru.
Symbióza analógu a digitálu
Kabína Superbu je ešte príjemnejším miestom na cestovanie ako doteraz. Škoda ďalej skvalitnila použité materiály a priam ideálne skombinovala digitálny svet s tradičným, analógovým ovládaním základných funkcií. Stredobodom interiéru je voľne stojaci centrálny displej s uhlopriečkou 13 palcov. Ten dopĺňa, 10-palcový virtuálny kokpit, head-up displej a nové multifunkčné ovládacie prvky, tzv. Smart Dials. Vodič tak dostáva všetky relevantné údaje o jazde i pokyny navigácie do svojho zorného poľa, takže sa počas jazdy môže plne sústrediť na dianie pred vozidlom.
Smart Dials sú tri otočné a tlačidlové ovládače nachádzajúce sa na dosah ruky pod displejom infotainmentu. Každý z ovládačov obsahuje malý digitálny displej. Dva vonkajšie ovládače ovládajú teplotu v interiéri, vyhrievanie sedadiel a ich ventiláciu. Aktuálna funkcia každého ovládača Smart Dial sa zobrazuje na displeji a možno ju zmeniť jeho stlačením. Vodič si môže prispôsobiť stredový ovládač Smart Dial tak, aby ovládal až štyri z nasledujúcich funkcií: hlasitosť infotainment systému, intenzitu ventilácie, smer prúdenia vzduchu, inteligentnú klimatizáciu, jazdné režimy a priblíženie alebo oddialenie mapy navigácie.
Pohodlne na cestách
Posádka sa v novej Škode Superb nemusí báť o vybitie svojich elektronických zariadení. Vozidlo má nové indukčné nabíjanie s výkonom 15 W a funkciou chladenia. Štandardom sú 4 porty USB-C s výkonom 45 W – dva vpredu a dva vzadu. Porty je možné okrem nabíjania smartfónov a tabletov využiť aj na napájanie notebookov. Superb poteší aj fanúšikov kvalitnej muziky. K dispozícii je audiosystém s 9 reproduktormi i prémiovejšia alternatíva Canton so 14 reproduktormi, vrátane dvoch priestorových. Svoje osobné veci či drobnosti máte v Superbe neustále pod kontrolou.
Keďže novinku nie je možné objednať s manuálnou prevodovkou, konštruktéri sa rozhodli presunúť volič automatickej prevodovky na stĺpik riadenia. Tým je vodičovi bližšie po ruke a zároveň sa na stredovom tuneli uvoľnilo miesto pre vytvorenie ďalších úložných priestorov. Ak ste boli doteraz zvyknutí na stupne výbav Ambition či Style, tak v prípade nového Superbu je náhradou za tieto populárne výbavy stupeň Selection. Ten dopĺňa športovo orientovaná výbava Sportline a luxusne zameraná Laurin&Klement. Každá z týchto úrovní výbavy sa vyznačuje špecifickým dizajnom interiéru s moderným poňatím s dôrazom na udržateľné materiály.
V Škode dobre vedia, že vodiči Superbu neraz trávia v aute dlhé hodiny. Aby bolo sedenie za volantom Superbu čo najmenej unavujúce, pri vývoji novej generácie sa dôsledne dbalo na pohodlie použitých sedadiel. Aj preto má nový Superb (podľa zvolenej konfigurácie) predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáku, nastaviteľným sklonom operadla, nastaviteľnou bedrovou opierkou, vyhrievaním, ventilovaním i masážnou funkciou. Tá využíva desať pneumaticky ovládaných vzduchových vakov a je možné ju ovládať na centrálnej obrazovke alebo pomocou ovládacích prvkov umiestnených priamo na sedadlách.
Motory – z každého rožku trošku
Základným motorom pre Škodu Superb je preplňovaný štvorvalec 1,5 TSI s mild-hybridnou technológiou a výkonom 110 kW (150 k). Tento motor poskytuje dostatočnú silu na všetky dynamické manévre, ktoré na vodiča striehnu v každodennej premávke, no zároveň je vyvinutý tak, aby dosahoval čo najnižšiu spotrebu. Aj preto používa napríklad systém automatického odpájania valcov pri nízkej záťaži. Vodič si to za volantom ani nevšimne, že motor beží iba na dva valce, ale pri jazde ustálenou rýchlosťou to výrazne znižuje spotrebu paliva. Mild-hybridná technológia zase efektívne využíva energiu získanú pri brzdení. Buď na krátkodobé zvýšenie výkonu v situáciách, kedy to je najviac potrebné, alebo na tzv. plachtenie, kedy sa spaľovací motor úplne vypne a vozidlo dokáže prejsť niekoľko stoviek metrov na nazhromaždenú elektrickú energiu.
Škoda Superb môže byť poháňaná aj dvoma variantmi motora 2,0 TSI, a to s výkonom 150 kW (204 k) alebo 195 kW (265 k). Ukrátení nie sú ani fanúšikovia dieselových motorov. Základným naftovým motorom je 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Všetky benzínové a naftové motory sa spájajú so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetkých šesť variantov pohonných jednotiek spĺňa emisnú normu Euro 6e. Vrcholný benzínový motor a najvýkonnejší naftový motor 2,0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) budú štandardne dodávané s pohonom všetkých kolies.
Plugin s DC nabíjaním
Ideálnym mixom toho najlepšieho zo sveta spaľovacích motorov a elektromobility zosobňuje plug-in hybridná motorizácia, ktorá je vyhradená len pre verziu Superb Combi. Motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) je v tomto prípade doplnený o elektromotor, takže maximálny kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva je 150 kW (204 k). Krútiaci moment na predné kolesá prenáša šesťstupňová automatická prevodovka DSG. Kapacita vysokonapäťovej batérie je až 25,7 kWh, čo umožní čisto elektrický dojazd vozidla viac ako 100 km. Zlepšení sa dočkalo aj nabíjanie. Škoda navýšila maximálny nabíjací výkon na nabíjacích miestach so striedavým prúdom z 3,6 kW na 11 kW, takže batéria sa v takomto prípade nabije z 0 na 100 % už za 2,5 hodiny. K dispozícii je ale tiež nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW. Z 10 na 80 % sa tak nabije už za 25 minút, čiže v priebehu jedného obeda alebo nákupu v obchode.
Maximálna bezpečnosť
Ako sme už spomínali na začiatku, Škoda Superb je bezpečným vozidlom. Predovšetkým sa snaží nehodám úplne predchádzať a preto je vybavený niekoľkými novými asistenčnými systémami. Patrí medzi nich asistent pre odbočovanie, asistent prejazdu križovatkou, antikolízny asistent a varovanie pri vystupovaní z vozidla. Najnovšia generácia asistenta pri odbočovaní reaguje varovaním a prípadne automatickým brzdením, pokiaľ sa pri odbočovaní vľavo blíži vozidlo idúce v protismere. Antikolízny asistent podporuje vodiča aktívnym zvyšovaním momentu riadenia pri náhlych vyhýbacích manévroch, pokiaľ vodič zatočí príliš neskoro alebo nedostatočne prudko, aby zabránil kolízii.
Ďalšou novinkou je dokonalejší systém automatického parkovania. Ten dokáže bez pomoci vodiča zaparkovať vozidlo na miestach s kolmým i paralelným státím a automaticky zastaví, ak zistí prekážku. Ak už k tomu najhoršiemu predsa len príde, cestujúci sú v opatere desiatich airbagov. Súčasťou štandardnej výbavy je airbag vodiča a spolujazdca, kolenný airbag vodiča, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy a stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom. Bočné airbagy pre druhý rad sedadiel sú k dispozícii za príplatok.
Ceny
Čo sa týka cien, Škoda Superb Combi s motorizáciou 1,5 TSI vo výbave Selection stojí od 38.840 eur a vo výbave L&K od 46.190 eur. Naftová jednotka 2,0 TDI stojí vo výbave Selection od 42.240 eur a vo výbave L&K od 49.590 eur. V prípade liftbacku je cena vždy nižšia o 1.500 eur. Aktuálny cenník si môžete pozrieť TU. Plug-in hybrid 1,5 TSI príde na náš trh v máji, 2,0 TSI vo výkonovej konfigurácii 195 kW bude dostupný od apríla. V novembri sa ešte do ponuky dostane aj 2,0 TSI naladený na 150 kW. Škoda Superb má v prípade uvádzacej výbavy Selection zahrnutý aj bezplatný servis na 5 rokov/100.000 km.
Škoda Kodiaq
Najväčšie SUV v ponuke značky Škoda, model Kodiaq, takisto prichádza v úplne novej generácii. Dizajn je opäť evolúciou predchádzajúcej generácie, ale novinka je na ceste zreteľne rozpoznateľná. Stará sa o to najmä šesťuholníkový rám masky chladiča, ktorý môže byť na želanie osvetlený štrnástimi svetelnými prvkami tvoriacimi svetelný pás medzi svetlometmi. Príplatkové svetlomety Matrix-LED druhej generácie obsahujú o 50 % viac svetelných segmentov a ponúkajú o 15 % vyšší svetelný výkon. Horný modul Bi-LED a spodný modul Matrix obsahujú celkovo 36 jednotlivých svetelných segmentov, ktoré spolu pri jazde v noci vytvárajú typický štvoroký vzhľad SUV značky Škoda. Medzi týmito dvoma vertikálne usporiadanými „očami“ sa nachádza decentný pás LED v tvare písmena L, ktorý slúži ako denné, parkovacie a smerové svetlo.
Je niečo, čo sa tam nezmestí?
Kodiaq druhej generácie v porovnaní so svojím predchodcom mierne narástol. Novinka je o 6,1 cm dlhšia. Profitovať z toho môžu cestujúci v treťom rade sedadiel. Áno, Kodiaq je stále jedinou aktuálne predávanou Škodou so siedmimi sedadlami. Zväčšil sa aj objem batožinového priestoru, v päťmiestnej verzii o 75 litrov na obrovských 910 litrov. Sedemmiestna verzia má teraz za tretím radom sedadiel 340 litrov, čo je o 70 litrov viac ako predtým, a 845 litrov pri sklopenom treťom rade, čo je o 80 litrov viac. Kufor obsahuje dvojité dno, do ktorého sa zmestia napríklad nabíjacie káble alebo povinná výbava. Nechýbajú ani rôzne praktické úložné priestory a háčiky. Zadné sedadlá je možné sklápať priamo z batožinového priestoru.
Základné usporiadanie ovládacích prvkov v interiéri aj použité technológie sú podobné ako v prípade modelu Superb, zmeny majú skôr kozmetický charakter. Aj v Kodiaqu teda môžete využívať ovládače Smart Dials. Spoľahnúť sa môžete aj na praktické Simply Clever riešenia a stranou neostala ani trvalá udržateľnosť použitých materiálov. Napríklad všetky látky použité na čalúnenie sedadiel, koberce a čalúnenie stropu sú vyrobené zo 100 % recyklovaného polyesteru. V prípade interiéru typu Lounge ide o kombináciu recyklovaných priadzí so 40 % podielom prírodnej vlny. Koža v ecoSuite je vyčinená ekologicky šetrným spôsobom so zvyškami z výroby kávových zŕn. Typický dáždnik a škrabka na ľad sú takisto vyrobené z udržateľných materiálov. A na preplnených parkoviskách príde určite vhod ochrana hrán dverí.
Parkovanie mimo auta
Motorová ponuka je vhodná s modelom Superb. Aj Kodiaq môže jazdiť s novým adaptívnym podvozkom DCC Plus. Ten využíva dva nezávisle ovládané ventily na oddelenie odskokového a kompresného stupňa pruženia. Nová generácia podvozka umožňuje rýchlejšie nastavenie tlmenia a širší rozsah tlmiacich charakteristík. Parkovací systém dovoľuje ukladať parkovania na miestach, kde odstavujete vozidlo najčastejšie. Uložený parkovací manéver umožňuje vodičovi zaznamenať príjazd až k piatim obľúbeným parkovacím miestam na vzdialenosť 50 metrov. Ak vozidlo rozpozná jedno z týchto parkovacích miest, je schopné automaticky vykonať parkovací manéver. Vodič môže tento manéver iniciovať vo vozidle prostredníctvom menu infotainmentu alebo z exteriéru vozidla prostredníctvom aplikácie. Pomocou uloženého parkovacieho manévru ovládaného na diaľku, ktorý je nevyhnutný pre parkovanie riadené aplikáciou, možno vozidlo nasmerovať aj na parkovacie miesta, ktoré nie sú uložené v systéme, a to zo vzdialenosti 5 metrov, pričom vodič môže tento proces ovládať prostredníctvom smartfónu.
Ceny
V cenníku Škody Kodiaq sa zatiaľ nachádzajú tri motorizácie. Základ je tvorený benzínovým mild-hybridom 1,5 TSI s výkonom 150 koní, pohonom predných kolies a 7-stupňovou automatickou prevodovkou vo výbave Selection za 36.170 eur. Naftový agregát 2,0 TDI vo verzii s výkonom 150 koní a pohonom predných kolies sa ponúka za 38.970 eur. Výkonnejší variant s výkonom 193 koní a pohonom všetkých kolies je ocenený na sumu 42.970 eur. Výbava Selection obsahuje napríklad látkové čalúnenie sedadiel, 17-palcové disky kolies, 7 airbagov, tempomat, zadnú parkovaciu kameru, štyri USB-C porty, trojzónovú automatickú klimatizáciu, 10-palcový virtuálny kokpit, 10,4-palcovú obrazovku multimediálneho systému, audiosystém s 9 reproduktormi či vyhrievanie predných sedadiel.
Jo, úplne sa trasiem čo sa neviem dočkať na tieto dve haraburdy od českého wagenu. Som dva týždne nespal kvôli tomu, ani jesť mi nechutí.