Vstup na burzu ani trhová kapitalizácia presahujúca Renault nestačila. Tento príklad len dokazuje, že presadiť sa na automobilovom trhu je extrémne náročné a pre nových hráčov sa to často končí neúspechom, resp. obrovskými stratami.
Hospodárske výsledky značky Fisker sú šokujúco zlé. Rok 2023 ukončila so stratou 463 miliónov dolárov. Predstavitelia značky na čele s Henrikom Fiskerom tak museli priznať, že automobilka je len krok od ukončenia podnikania. Druhým dychom však zaznelo vyhlásenie, že spoločnosť rokuje s “veľkou automobilkou”, ktorá by mohla priniesť ďalšie investície, spoločný vývoj nových vozidiel a výrobu v Severnej Amerike. Bližšie informácie neboli konkretizované, ale podľa neoverených správ to vyzerá tak, že Fisker rokuje s Nissanom. Ten by sa výmenou za investíciu vo výške 400 miliónov dolárov rád dostal k platforme modelu Alaska.
Spoločnosť Fisker po stratovom roku 2023 nemá dostatok finančných prostriedkov na to, aby zostala v prevádzke počas nasledujúcich 12 mesiacov. Fisker tak musí hľadať ďalšie kapitálové alebo dlhové financovanie, pričom neexistuje záruka, že sa jej to podarí. Ak tieto snahy stroskotajú a nepodarí sa uzavrieť partnerstvo s ďalšou automobilkou, výrobca bude musieť ukončiť svoju činnosť.
Málo dodaných vozidiel
Fisker v reakcii na hospodárske výsledky znížil počet zamestnancov o 15 %. Väčšina z týchto ľudí však pochádzala z divízie predaja. Fisker sa totiž rozhodol z priameho predaja spotrebiteľom, ako to robí Tesla, prejsť na model predajcov, ako to má zavedené väčšina výrobcov automobilov. Aktuálne existuje 13 oficiálnych zastúpení v Severnej Amerike a v Európe, pričom automobilka tvrdí, že jej leží na stole ďalších 250 žiadostí.
Zatiaľ jediným modelom, ktorý Fisker vyrába, je elektrické SUV Ocean. Tento model sa vyrába v susednom Rakúsku v závodoch spoločnosti Magna-Steyr. Ocean má však problémy s kvalitou aj s dodávkami vozidiel. Kým v minulom roku bolo vyrobených 10.193 vozidiel, dodaných zákazníkom bolo len 4.929. Fisker odhaduje, že v roku 2024 dodá celosvetovo 20 až 22-tisíc vozidiel.
Automobilka Fisker vstúpila v roku 2020 na burzu, aby získala veľký objem finančných prostriedkov na svoj rozvoj. To sa podarilo, hodnota akcií sa vyšplhala na vyše 28 dolárov. Trhová kapitalizácia spoločnosti tak presahovala 15 miliárd dolárov, čo bolo napríklad viac ako v prípade značky Renault. Po zverejnení aktuálnych hospodárskych výsledkov sa však akcie spoločnosti prepadli pod hranicu 0,50 dolárov.
Fisker Ocean
Fisker Ocean je elektrické SUV, ktoré v čase uvedenia na trh poskytovalo najdlhší dojazd spomedzi všetkých elektrických SUV predávaných v Európe. Vo verzii Extreme totiž podľa WLTP poskytuje dojazd až 707 km. To by človek prešiel trasu z Bratislavy do Žiliny so zastávkou v Košiciach. Rozmerovo je veľmi podobné BMW X3 alebo Tesle Model Y. Ako typické elektrické vozidlo má aj Ocean dlhý, takmer trojmetrový rázvor osí kolies. V predaji sú tri verzie – Variant Sport s výkonom 271 koní, Ultra s pohonom všetkých kolies a výkonom 533 koní a variant Extreme s výkonom 543 koní a schopnosťou zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy.
Špecialitou automobilu je strecha SolarSky so zabudovanými solárnymi panelmi, ktorá najmä v slnečných krajinách môže zabezpečiť dojazd až 3200 km len na slnečnú energiu. Ďalšou zaujímavosťou je 17,1-palcová obrazovka infotainmentu Revolve. Počas jazdy je displej ukotvený vertikálne, ale keď je auto zaparkované, obrazovka sa dá prevrátiť o 90 stupňov do horizontálnej polohy, napríklad pre pohodlnejšie sledovanie filmov. A napokon všetky okná, vrátane toho zadného (a okrem čelného) sa dajú otvoriť.
Fisker Alaska
Fisker nedávno predstavil aj model Alaska. Elektrický pick-up však ešte nie je na konci s vývojom. Disponuje konfigurovateľným nakladacím priestorom s názvom Houdini. Jeho špecifikom je, že korba sa môže predĺžiť z pôvodných 1,37 metra až na 2,8 metra. Dosiahne sa to sklopením priečky, ktorá oddeľuje kabínu od úložného priestoru. Po sklopení zadných sedadiel tak vznikne obrovská rovná plocha. Viac o tomto automobile si môžete prečítať v našom staršom článku.