Čo sa to posledné týždne deje? Ďalšia automobilka prehodnocuje svoje plány ohľadom prechodu na elektrický pohon.
Mercedes-Benz, Aston Martin, Cadillac či po novom Ford. To je zoznam automobiliek, ktoré len v posledných zopár týždňoch oznámili prehodnotenie svojich plánov ohľadom elektromobilov. Reálny vývoj na trhu totiž ukázal, že ich ciele boli až príliš ambiciózne a v podstate nereálne. Značky tak pripúšťajú predaj modelov so spaľovacím motorom aj po dátumoch, kedy mali mať už len čisto elektrické portfólio. Koncern Stellantis dokonca uvažuje o umiestnení spaľovacích agregátov do pôvodne elektrických vozidiel.
Predaj spaľovacích motorov aj po roku 2030
Nepríjemný stret s realitou teraz zažil aj Ford. Ten v roku 2021 oznámil plán ponúkať do roku 2030 na starom kontinente len elektromobily. Pomalší nástup elektrických vozidiel však automobilku núti prehodnotiť svoj pôvodný cieľ. Nová stratégia tak nevylučuje predaj vozidiel so spaľovacími motormi aj v nasledujúcom desaťročí, ak bude dostatočný dopyt.
Ako informuje Automotive News Europe, generálny riaditeľ európskeho zastúpenia značky Ford Martin Sander tvrdí, že vozidlá s konvenčným pohonom by sa mohli dožiť ďalšej dekády: „Ak uvidíme silný dopyt, napríklad po plug-in hybridných vozidlách, budeme ich ponúkať.“ Tento týždeň v Londýne na samite Financial Times Future of the Car Sander priznal, že dopyt po elektrických vozidlách je „slabší“, než Ford pôvodne odhadoval.
Focus tiež končí
Automobilka sa v posledných rokoch usilovne pripravuje na výrobu plne elektrických vozidiel. Za obeť tomuto rozhodnutiu tak padli modely Mondeo, Fiesta, S-Max či Galaxy. Budúci rok to čaká aj obľúbený Focus, ktorý sa aktuálne vyrába v nemeckom Saarlouis. Začiatkom tohto mesiaca Martin Sander pre Autocar povedal, že rozhodnutie ukončiť jeho produkciu v roku 2025 je konečné.
Ford ich postupne nahradí elektrickými modelmi. Ešte v tomto roku bude debutovať plne elektrická verzia crossoveru Puma a v júni zase vojde do produkcie elektrický Explorer. A to je podľa všetkého len začiatok.
Automobilka však svojim krokom vsadiť všetko na elektromobily podstúpila obrovské riziko, ktoré sa jej nemusí vyplatiť. Ford poslal do minulosti hneď niekoľko dôležitých modelov v nádeji, že elektrické vozidlá sa uchytia. Dopyt po elektromobiloch však nerastie tempom, ako sa čakalo, čo vyvoláva u značiek so stratégiou, ako má Ford, obavy. V ich portfóliu navyše budú po budúcom roku chýbať nielen hatchbacky, ale aj sedany a kombi. Záujemcovia o tieto karosárske varianty sa tak budú musieť poobzerať u konkurencie.