Niektorým vodičom sa možno už niekedy stalo, že sa v danom okamihu dajako pozabudli, a namiesto šťavy určenej pre auto natankovali nesprávne palivo. Čo sa ale stane, keď takúto chybu spraví dodávateľ palív?
Človek by si myslel, že čerpacie stanice sú už natoľko zabehnuté a majú tak premyslený systém, že niečo ako omylná zámena nádrži na palivo sa nemôže stať. A hľa, na prelome minulého víkendu sa vodiči na benzínke Shell v Budapešti stali obeťami takejto chyby.
Počas dodávky bola totižto nádrž na benzín naplnená naftou a naftová nádrž naplnená benzínom. Asi netreba vysvetľovať, čo po natankovaní do auta nasledovalo. Niekoľko desiatok sťažností sa v priebehu pár hodín dovalilo na jednu z čerpacích staníc v Budapešti, keď ľudia po natankovaní svoje vozidlá po pár minútach jazdy mohli odviezť do servisu. Niektorí mali ale väčšie šťastie.
„V piatok som normálne natankoval plnú nádrž a v utorok mi už auto nešlo naštartovať,“ sťažuje sa zákazník. Ono totižto aj pri jazde na doraz v nádrži zostáva pár užitočných kvapôčok paliva, keby ste náhodou potrebovali na dojazd viac ako ukazuje rezerva. Preto aj keď pridáte do nádrže zlé palivo, všetko záleží od zostatku na spodku zásobníku a množstve doplneného paliva.
Táto skúsenosť určite nebola pre nikoho príjemná, ale britský dodávateľ paliva musí svojich zákazníkov odškodniť. Teda aspoň úprimne dúfam, že to urobí a nezačne sa vyhovárať. Viete ako postupovať, ak by sa vám omylom podarilo natankovať zlé palivo? Je rozdiel aj v tom, čo do auta tankujete.
Ak sa dostane nafta do benzínového motora
Väčšina z nás vie, že natankovať naftu do anti-dieselového motora je takmer nemožné. Nie kvôli zvýšenej bystrosti TDI vodičov, ale kvôli veľkosti tankovacej pištole, ktorá by sa do tej benzínovej zmestiť nemala. Stať sa to ale môže, pokiaľ vlastníte staršie auto alebo sa zabudnete niekde v zahraničí.
Vo všeobecnosti sa hovorí, že natankovať naftu do benziňáku nie je až taká tragédia. Pokiaľ ide o pár litrov, 100%-ne treba hneď natankovať benzín, aby sa tieto dve palivá premiešali a nemal by hroziť žiadny veľký problém.
Ak ale netankujete každých 100 kilometrov za 5 eur a staviate všetky karty na plnú nádrž, situácia je horšia. Motor po chvíľke zhasne, lebo nie je schopný zapáliť naftu, ale ani to vám motor úplne nezničí. Vtedy je potrebné prečistiť celý palivový systém, natankovať benzín a auto pôjde ako predtým.
Ak sa dostane benzín do dieselového motora
Pri tomto nešikovnom akte sa už treba chytať za hlavu dvojnásobne. Ak je človek všímavý aspoň po tom, ako natankuje nesprávne palivo, a neotočí kľúčikom, dá sa to ešte zachrániť a vypumpovať nádrž. V prípade ako predtým, že tankujete malé množstvo a zmestí sa vám do nádrže ďalších 30-50 litrov nafty, stačí dotankovať a modliť sa, aby si ten vznetový pracant pod kapotou nič nevšimol.
Ak ale máte ešte menej šťastia ako rozumu a vyrazíte spokojne z čerpačky, Váš motor si po pár minútach spíše závet a rozlúči sa s Vami nadobro. Benzín je totižto suchý a nemá takú mazivosť ako nafta, takže ako prvé sa zadrie čerpadlo, auto bude dymiť ako pri vyhlásení pápeža a začne kašľať ako tuberák.
A s tým súvisia už všetky možné scenáre, keďže vznetové agregáty sú citlivejšie a majú oveľa viacej súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť. Pokiaľ skončíte v servise iba s vyčistením palivového systému, výmeny vstrekov a palivového filtra, môžete skákať od radosti.
https://www.startstop.sk/recenzie/29203/test-ford-turneo-custom-presli-sme-3000-kilometrov-oplati-sa/
Zdroj: Shell