Čo viac charakterizuje našu malebnú krajinu, ako v zime zasnežené vrcholky Vysokých Tatier? Keď ma na týždeň svojou prítomnosťou pohostil Ford Ranger, hneď bolo jasné, kam sa spolu vyberieme.
Tohtoročná zima sa nedá považovať za tú pravú zimu, akú si pamätáme ešte spred 20-tich rokov. Skôr išlo o dáky slabý odvar mrazu, občasného sneženia a následnej čľapkanice a blata. Ak ani vás takéto rádoby zimné počasie moc neteší, zaobstarajte si štvorkolku, ideálne Ranger, a o zábavu v zlom počasí máte postarané.
Ja som si vzala do parády najnovší Ranger vo výbave WildTrak, ktorý je mimochodom pickupom roka 2020. Vzhľad týchto pracovných vozidiel je v podstate pri všetkých autách jednotný – vysoká svetlá výška, nafúknuté 18-palcové kolesá, veľká korba a takmer 5,5 metra mohutného tela na manévrovanie.
Ranger má ale niečo navyše umiestnené na vrchnej časti mriežky chladiča – svoje vlastné meno. Týmto prvkom vzniklo jemné ozvláštnenie exteriéru a jasná identifikácia vozidla. Maska je v prevedení Boulder Grey, rovnako ako kolesá a kľučky dverí, ktoré dostali bezkľúčové zamykanie.
Tento šikovný systém ocenia ľudia ako ja – takí, ktorí vychádzajú z auta vždy s plnými rukami a hľadať poctivo ukrytý kľúč v niektorom zo zadných vačkov je ako nájsť ihlu v kope sena. Vďaka KeyFree stačí zavrieť dvere, priložiť prst a Ranger zamkne za vás.
Zadnej časti dominuje aerodynamický ochranný rám a strešné lyžiny, ktoré sú tu pre prípad, že by vám obrovská korba nestačila. Pre náročných pracantov je tu aj pred-príprava na ťažné zariadenie, za ktoré môžete zapriahnuť vozík alebo nešťastného suseda, ktorý si pomýlil poľnú cestu s alfatkou.
Pocit ozajstnej sebaistoty nastáva po nasadnutí za volant. Ako žena malého vzrastu som si okamžite zamilovala auto s tak vysokým nadhľadom, keď sa nemusím starať o každý milimeter. K tejto istote dopomáhajú aj vydarené xenóny s denným LED svietením.
Nočnou jazdou cez Čertovicu zasa boli dobrým pomocníkom automatické diaľkové svetlá, ktoré síce nie sú xenónové, ale skôr účelové. Som si istá že náročnejším zákazníkom dokáže Ford dopriať aj nejakú tú svetelnú rampu obdarenú ďalšími štyrmi diaľkovými reflektormi, ale na prácu a bežný život to úplne stačí.
Práca je jeho živobytím
Vo vnútri je jasne definované, na čo sa auto sústredí najviac. Ranger je v interiéri koncentrovaný na pohodlný posed, na volante aj palubnej doske sa lemuje žlté prešívanie, no stále pôsobí ako pracovné auto, ibaže s komfortnými koženými sedačkami. Vaša stará mama by určite ocenila aj “chapadlo” pre pohodlnejšie nasadanie.
Väčšina majiteľov má Rangera preto, lebo je to naozaj rýdze prácechtivé auto. Preto sa blato, zemina či iná špina do auta prirodzene nanesie. A komu by sa to chcelo umývať z čalúnených prvkov? Vďaka funkčným plastom sa všetky škrabance od blata pri nohách jednoducho otrú a vnútro je ako nové.
Jediná chybička, ktorú pri aute za takmer 50 000 eur nemôžem prehliadnuť, je absencia automatického sťahovania okna na strane spolujazdca. Možno to znie hlúpo, ale aj pri lacnejších a menších vozidlách je takáto “vychytávka” už súčasťou vyššej výbavy, tak prečo nie je aj tu?
Tichá kabína s dominantným motorom
Poďme ale k samotnej jazde. Obrovským prekvapením bolo odhlučnenie kabíny. Pri veľkosti pickupu a hmotnosti cez 2,5 tony som sprvu bola presvedčená o tom, že vnútri bude počuť doslova všetko. Ranger si ale potrpí na ticho a tak ani niekoľko hodinová jazda po diaľnici nebola sprevádzaná nepríjemným zvukom obtekajúceho vzduchu.
Najhlasnejší prejav dáva najavo 2.0 litrový motor, ktorí pradie oproti konkurencii agresívnejšie a výraznejšie. Ako už vieme, silný 3.2 litrový agregát sa už kvôli emisným normám do nových modelov nedostane, ale aj dvojliter túto beštiu bez problémov utiahne.
S novým motorom spolupracuje 10-stupňová automatická prevodovka s plynulým a rýchlym radením. Títo dvaja spolu generujú 213 konských síl. Výkon bohato postačí na klasické mestské presúvanie či rýchle štarty, no nebojí sa ani šplhať do zasneženého kopca.
Spotreba pri tom nie je vôbec enormne vysoká. Najnižšie hodnoty nameriate na okresných cestách, kde pri naozaj miernom a predpisovom tempe klesne pod hranicu 8 litrov. Priemerná spotreba ale nového majiteľa tiež neprinúti k plaču, keďže auto žerie 8,9 l/100 km.
Ako sa správa v teréne?
Absencia manuálnej prevodovky je pri reálnej štvrokolke jemne cítiť. Človek by si radšej ovládal auto sám, ako nechal preraďovanie automatu. Nič to však nemení na tom, že Ranger sa po prepnutí na režim AWD a po uzavretí diferenciálu zmení na neprekonateľného skialpinistu.
Nanešťastie sa nám práve v deň príjazdu pokazilo počasie, takže sneh sa premenil na akúsi zmesku blata, kamienkov a vody. Ideálny terén pre Ranger! Nájazdový uhol má 32 stupňov takže ani takéto, pre Forda mierne stúpanie, vám neurobí zo života peklo a vy nebudete musieť vláčiť kufre kilometer cez les k chate.
Ak by sa našiel niekto, kto je presvedčený o tom, že toto auto do mesta nepatrí a jeho domovom je hlavne nerovný terén, musím ho vyvrátiť z omylu. Manévrovanie v starších mestských častiach, kde má problém zaparkovať aj Corsa, síce preskúša vaše šoférske schopnosti, ale v prípade neistoty vás potiahne aktívny automatický parkovací asistent.
Technické údaje
Ford Ranger 2.0 TDCi AWD |
|
Usporiadanie a počet valcov | radový 4-valec |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 157 kW/213 k |
Max. krútiaci moment | 500 Nm |
Palivo | Diesel |
Pohon | AWD |
Prevodovka | A10 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 359 mm |
Šírka | 1 977 mm |
Výška | 1 848 mm |
Rázvor náprav | 3 220 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 585 kg |
Objem batožinového priestoru | 1 139 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Max. rýchlosť | 180 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 8,9 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 47 976 eur |
Základná cena testovanej verzie | 49 524 eur |