Počas prázdnin, kedy sa celková mobilita Slovenska rádovo zvyšuje, je dobré mať na pamäti aj povinnú výbavu vozidla. V prípade, že Vám na palube niečo z nej chýba, môžete prísť k značnej finančnej ujme. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, čo by mal mať správny vodič auta do 3,5 tony v každom prípade so sebou.
Lekárnička
Povinná výbava každého auta by mala mať ako základný kameň autolekárničku. Jej druhy sú podrobnejšie opísané v prílohe č. 2 k vyhláške č. 134/2018 Z. z. Každopádne v krátkosti, musí byť každá jej súčasť nepoužitá, vizuálne v poriadku a nemôže byť nijakým spôsobom znehodnotená. Nutnosť mať autolekárničku vždy v dobe spotreby už dlhšiu dobu neplatí, no ak ste z nej využili v poslednom čase napríklad rúško či rukavice, odporúčame to čo najskôr doplniť.
Výstražný trojuholník
Ďalšou pomerne dôležitou súčasťou výbavy každého vozidla do 3,5 tony by mal byť homologizovaný výstražný trojuholník. Jeho homologizácia musí byť platná podľa predpisu EHK č. 2, pričom sa taktiež určuje aj jeho presné použitie. Výstražný trojuholník by mal vodič na vozovku umiestniť vždy, keď príde k poruche na vozidle alebo náklade vozidla, v prípade nehody či v inom prípade podľa § 24 ods. 3 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Taktiež je veľmi dôležité aj správne umiestnenie výstražného trojuholníka. Vždy sa usádza 50 metrov za vozidlom v prípade obce, respektíve cesty nižšej triedy ako prvej. 100 metrov za vozidlo ho musíte umiestniť v prípade vzniku poruchy na ceste prvej triedy, rýchlostnej ceste alebo diaľnici.
Reflexná vesta
Reflexný odev alebo reflexná vesta musí byť použitá ruka v ruke s výstražným trojuholníkom. Pri jej použití nielen že dbáte o bezpečnosť premávky, ale v prvom rade by ste ju mali použiť s ohľadom na svoje vlastné zdravie. Vyhláška žiadnym spôsobom neupravuje ako má daný bezpečnostný odev vyzerať. Je teda na vlastníkovi vozidla či využije vestu, bundu, nohavice, overal či pláštenku. Dôležité a nutné je, aby bol tento bezpečnostný odev v dosahu vodiča a spĺňal danú bezpečnostnú normu podľa konkrétnej vyhlášky. Výstražný odev musí mať jednu z troch farieb, ktorými sú fluorescenčná žltá, fluorescenčná oranžovočervená alebo fluorescenčná červená. Odev musí zároveň jasne upozorniť na osoby, ktoré ho používajú.
Náhradné koleso – rezerva
Ďalším dôležitým prvkom povinnej výbavy je náhradné koleso, respektíve lepiaca sada na koleso. Náhradné koleso musí byť predpísaných rozmerov, ktoré udáva výrobca automobilu. Spolu s ním je dôležité mať na palube aj kľúč na skrutky alebo upevňovacie matice a ručný zdvihák vozidla.
Čo už netreba?
Na druhú stranu vodičom zanikla povinnosť mať na palube vozidla náhradné žiarovky alebo poistky. Je to najmä z toho dôvodu, že pri najmodernejších autách, ktoré zväčša disponujú LED svietením, nie je možné vymeniť takúto diódu bez zásahu servisu. Taktiež už vo výbave viac nemusíte mať ťažné lano. Toto sa týka predovšetkým vozidiel do 3,5 tony. V poslednom rade ubudla vodičovi nutnosť nosiť so sebou aj tzv. správu o nehode. Tieto dokumenty bolo potreba vyplniť v prípade dopravnej nehody. Uľahčil sa tak celý proces vybavovania a plnenia škody poisťovňou. Každopádne, aj keď už správu o nehode nemusíte mať, ministerstvo uvádza, že je dobré aby ju každý vodič so sebou predsa len nosil. Vzor tohto dokumentu nájdete tu.
Dávajte si však pozor v prípade, že sa rozhodnete vycestovať do iných krajín v Európe. Každý štát má totiž právo definovať vlastnú povinnú výbavu. V prípade jej nedodržania Vám môžu hroziť aj vysoké pokuty. Preto je dobré si vždy pred cestou pre istotu naštudovať povinnú výbavu v jednotlivých štátoch.
Povinná výbava podľa EÚ: Auto bez autonómneho brzdenia si už nekúpime