Audi láka na elektromobilitu budúcnosti už pár rokov. V roku 2018 unikol prvý koncept, ktorý predznamenal model e-tron GT. Dnes bola oficiálne predstavená jeho produkčná verzia.
Hoci prvý koncept elektrického gran turisma so štyrmi kruhmi na kapote prišiel pred troma rokmi, názov “e-tron” nepatrí v rodine Audi medzi nováčikov. Ako to už v tejto dobe býva, ako prvé prišlo SUV v rovnakom roku. O rok neskôr, v roku 2019, nasledovala aj jeho kupé verzia e-tron Sportback. Rok 2021 je ale vyhradený niečomu výnimočnejšiemu s názvom e-tron GT. O čo teda ide?
Už prvotne “uniknuté” fotografie prezrádzajú, že koncept má veľmi blízko k produkčnej verzii. Oproti konceptu je zmenená pre Audi typická maska Singleframe, ktorá po novom nemá tradičnú mriežku, ale po vzore elektromobilov je zaslepená. Celková agresivita konceptu však ostala zachovaná. To by sa aj patrilo, keďže ide o premiéru v sekcii elektromobilov divízie Audi Sport.
Dizajn
Ak vám pri bočnom pohľade novinka niečo pripomína, nie ste ďaleko od pravdy. Nový e-tron GT zdieľa platformu J1 s Porsche Taycan, ktorá je odvodená z platformy MSB. Tá je vyhradená pre high-end modely koncernu VW, ako Bentley Continental GT či Porsche Panamera.
e-tron GT meria na dĺžku takmer rovných 5 metrov, široký je 1,96 metra a vysoký iba 1,41 metra. Rázvor náprav dosahuje hodnotu 2,9 metra, objem batožinového priestoru 405 litrov vzadu a 85 litrov pod prednou kapotou. Dizajnéri dokázali prostredníctvom aktívnej a pasívnej aerodynamiky dosiahnuť koeficient odporu vzduchu Cx na úrovni 0,24. Medzi aktívne prvky patrí dnes už tradičné aktívne lamely pre prívod vzduchu k brzdám a iným komponentom podľa potreby.
V rámci výbavy nechýbajú v základe štandardné LED svetlomety, za príplatok sú potom Matrix LED s pokročilým vyrezávaním, ktoré sú v prípade vrcholnej verzie RS štandardom. Vzadu sú dominantné spojené koncové svetlomety po vzore dizajnérskeho jazyka Audi A7.
Interiér
Dizajnérsky jazyk interiéru je typický pre modely Audi, zaujme však fakt, že na palubnej doske sa nenachádzajú dva dotykové displeje, ale “oldschool” riešenie v podobe fyzických tlačidiel, ktoré ovládajú okrem iného klimatizáciu. Za nás obrovský palec hore. Samozrejmosťou je potom digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3 palca či dotykový displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 10,1 palca.
Technika
Základná verzia e-tronu GT sa spolieha na dvojicu elektromotorov, ktoré poháňajú obe nápravy: predný elektromotor produkuje 175 kW (238 koní) a zadný 320 kW (435 koní). Po zapojení matematicko-technických prepočtových kúziel sa dostávame na výsledný celkový výkon 350 kW (476 koní) a 630 Nm krútiaceho momentu. Režim boost pridá 40 kW (54 koní) po dobu 2,5 sekundy s aktívnym systémom launch control.
Samozrejmosťou je vrchol v podobe verzie s prívlastkom RS. Rozdiel je len v naladení zadného elektromotora, ktorý v tomto prípade produkuje 335 kW (456 koní). To znamená celkový systémový výkon na úrovni 440 kW (598 koní) a krútiaci moment 830 Nm. Aj v tomto prípade je k dispozícii boost mód, ktorý poskytne dodatočných 35 kW (48 koní). Tieto parametre stačia na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Obe verzie sú vybavené pohonom všetkých kolies quattro a dvojrýchlostnou prevodovkou vzadu.
Len pre porovnanie, súrodenec z rodu Porsche ponúka v základnej verzii (1 elektromotor na zadnej náprave) výkon 300 kW (408 koní), vo verzii 4S 390 kW (530 koní), Turbo ponúka 500 kW (680 koní) a absolútny vrchol Turbo S až 560 kW (762 koní).
Batérie a dojazd
Akumulátory sú umiestnené medzi nápravami, čím prispievaju k zníženiu ťažiska a takmer dokonalému rozloženiu hmotnosti 50:50. Celková kapacita batérií je 93 kWh, pričom využiteľných je 85 kWh. Audi tvrdí, že vďaka umiestneniu a dômyselnému usporiadaniu nijak neuberajú priestor pre posádku. Zaujímavosťou sú 4 samostatné chladiace okruhy, ktoré sa okrem chladenia elektrickým komponentov starajú aj o príjemnú atmosféru na palube. Vďaka tepelnému čerpadlu je možné nastaviť teplotu v interiéri diaľkovo prostredníctom aplikácie v smartfóne.
e-tron GT sa pýši rýchlonabíjaním s výkonom 270 kW, čo za správnych podmienok znamená nabitie 100 km dojazdu za priblinžne 5 minút. Z 5 percent na 80 percent kapacity batérie trvá nabitie približne 23 minút. Dojazd podľa novej metodiky WLTP je v prípade štandardnej verzie 488 km, RS verzia na plné batérie prejde 472 kilometrov.
Ceny
Objednávky štartujú vo februári tohto roka. Audi e-tron GT quattro štartuje na cene 99.800 eur, vrcholové Audi RS e-tron quattro bude k dispozícii od 138.200 eur. V cene je zahrnutá predĺžená záruka na 4 roky alebo 120.000 km a servisný balík na 5 rokov alebo 120.000 km.