Nový Duster ostáva ako rodinné SUV na každodenné jazdenie či už v meste alebo aj v teréne. Prichádza však s modernejším dizajnom a ďalšími vylepšeniami.
Dacia Duster pôsobí na trhu už od roku 2010 v segmente vozidiel SUV s cenovkou mestského vozidla. Za 11 rokov sa vyrobilo viac než 1,9 milióna kusov.
Keď sa pozrieme na predok auta hneď si môžeme všimnúť inú optiku predných svetlometov so svetelným podpisom v tvare písmena Y. Duster je prvý model automobilky Dacia, ktorý je vybavený smerovými LED svetlami vpredu. Táto LED technológia je využívaná pre stretávacie svetlá so svetelným senzorom a pre osvetlenie ŠPZ. Nový Duster dostal aj nové dizajnové prvky, ktoré sa objavili na novom modely Sandero, Sandero Stepway a Logan. Maska chladiča je vytvorená s chrómovanými prvkami.
Spoločná práca dizajnérov a inžinierov vytvorila zlepšenie aerodynamiky vozidla. Konštrukcia nového zadného spojlera a nových 16 až 17-palcových kolies z ľahkých zliatin bola vyvíjaná vo veternom tuneli. Znížilo sa aj CO2 o 5,8 g/km vo verzii 4×4. A podľa informácii pôjde aj o nižšiu spotrebu paliva. Na zadnej časti okrem spomínaného nového spojlera sa zmenila tiež aj grafika svetiel.
Každopádne novému Dusteru nechýbajú ani korene SUV. Vďaka vysokej svetlej výške, skvelým nájazdovým uhlom, novým pneumatikám a špecializovanému Monitoru 4×4 je Duster ako rodinné auto vhodné aj do terénu. Čo sa týka nových pneumatík tak nový Duster je s pohonom predných kolies už v štandarde vybavený pneumatikami s optimalizovaným odporom pre čo najnižšie CO2 a spotrebu. Vo verzii 4×4 nesú pneumatiky oficiálne označenie 3PMSF (Three-Peak Mountain SnowFlake), ktoré sú využiteľné aj v zime bez prezutia na zimné pneumatiky.
Technológia 4×4 Monitor je k dispozícii vo verzii 4×4 s výbavou Media Display alebo Media Nav, ponúka mnoho nových vylepšení. Napríklad ukazovateľ bočného náklonu vďaka snímačom bočného náklonu dokážete určiť sklon terénu. Uhol sklonu terénu pomáha pri strmom teréne s asistenčnými systémami rozjazdu do kopca alebo kontrola zjazdu z kopca. Monitor disponuje už aj kompasom, ktorý je k dispozícii už od 0 km/h a pomáha v orientácii. Po kompase sa nachádza aj výškomer, ktorý zobrazuje nadmorskú výšku v prvej časti obrazovky a v druhej dosiahnutý výškový rozdiel. Následne po jazde v teréne zobrazí 4×4 Monitor všetky údaje o ceste.
Interiér
O pohodlie na palube sa postará nové čalúnenie sedadiel, ktoré sú tenšie a poskytujú lepší rozhľad pre vodiča dozadu a cestujúcich na zadných sedadlách dopredu. Ďalším vylepšením prešla vysoká stredová konzola vybavená širokou lakťovou opierkou s posúvaním o 70mm. Disponuje úložným priestorom s objemom 1,1 litra a dvomi USB konektormi (na základe výbavy) pre zadných pasažierov. Kapacita batožinového priestoru vo verzii pohonu predných kolies je 478 l a pre verziu pohonu všetkých kolies 467 l. Po sklopení sedačiek kapacita narastá na 1 617l (4×4) až 1 623l.
Súčasťou štandardnej výbavy je displej palubného počítača, automatické zapínanie svetiel a tempomat s podsvietením ovládaním na volante. V konkrétnej verzii sú dostupné aj vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia s digitálnym displejom a hands-free karta Dacia pre bezkľúčový prístup do vozidla. Palubná doska dostala novú 8-palcovú dotykovú obrazovku a okrem audiosystému Dacia Plug & Music sú novinkou aj dva už spomínané nové multimediálne systémy Media Display a Media Nav.
Media Display audio dodáva 6 reproduktorov, rádio DAB, pripojenia Bluetooth, dva USB konektory a funkciu Apple CarPlay alebo Android Auto cez USB. Media Nav zahrňuje vstavanú navigáciu a Wi-Fi pre bezdrôtové pripojenie telefónu pre Apple CarPlay a Android Auto.
Bezpečnosť a asistenčné systémy
Dacia posunula Duster na bezpečnejšiu úroveň mnohými bezpečnostnými a asistenčnými prvkami. Získal tak obmedzovač rýchlosti, najnovšiu generáciu ESC, systém mŕtveho uhla, ktorý upozorňuje na vozidlo rozsvietením LED kontrolky na vnútornom zrkadle. Základná funkcia ako parkovací asistent nemôže chýbať a na závislosti na verzii je vybavený aj zadnou kamerou. Nový Duster však má zabudovaný aj kamerový systém Multiview, ktorý sníma okolie vozidla a premieta zábery zo štyroch kamier (jedna predná, dve bočné, a jedna zadná). Tento systém dokáže byť veľmi užitočný hlavne pri parkovaní. Asistent rozjazdu do kopca a asistent zjazdu z prudkého terénu pre verziu 4×4, ktorý pribrzďuje jednotlivé kolesá tak aby bola udržovaná rýchlosť od 5 do 30 km/h.
Motorizácia
V oblasti ponuky motorov nastali tiež veľké zmeny, aby došlo k zníženiu emisií CO2. Jediná naftová verzia Blue dCi 115 je k dispozícii s pohonom predných alebo všetkých kolies spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V prípade benzínových verzií má Duster väčšiu škálu. Verzie TCe 90 a TCe 130 disponujú pohonom predných kolies a so 6-stupňnovou manuálnou prevodovkou. Motorizácia TCe 150 je dostupná aj s pohonom všetkých kolies v spojení s manuálnou 6-stupňovou prevodkou alebo s pohonom predných kolies a tiež už so 6-stupnňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Netradičná verzia s plynom TCe 100 LPG ponúka pohon predných kolies so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Automobilka Dacia je jediná, ktorá ponúka zákazníkom pohon benzín a LPG. Dĺžka záruky, intervalu údržby a kapacita batožinového priestoru je úplne totožná s benzínovou verziou. Nádrž na LPG sa ako zvyčajne nachádza na mieste rezervného kolesa.
Nový Duster sa dostane do predaja od septembra 2021