Doba, kedy sa výrobcovia rýdzo športových automobilov stránili od vozidiel so zdvihnutým podvozkom je dávno za nami. Dnes majú svoj SUV model značky ako Porsche, Bentley, Lamborghini a mnoho ďalších. Teraz sa k nim pridáva aj tradičná britská automobilka Morgan. Nový model Morgan Plus Four CX-T má upravený podvozok a v teréne si vystačí len so zadným pohonom.
Britskú manufaktúru Morgan Motor Company pozná azda každý nadšenec do športových áut. Táto rodinná automobilka má len 160 zamestnancov a svoje autá vyrábajú výhradne ručne. Pri pohľade na tieto veľmi raritné autíčka sa vám okamžite objaví úsmev na tvári. Inak to nebude ani pri novom modely Plus Four CX-T Aj keď sa vyrábajú v súčasnosti, vzhľadom zostali v minulosti.
Vzniklo náhodou.
Dizajnérov značky vždy fascinovali autá v štýle rally, preto sa v ich štúdiu vždy nachádzali nejaké návrhy obdobných áut. Keď ich navštívil hlavný šéf a jeden z investorov značky, okamžite ho návrhy zaujali a chcel to hneď vyrobiť. Istý čas po tomto momente je automobilovej verejnosti predstavený nový Morgan Plus Four CX-T.
Hliníková platforma CX.
Meno najnovšieho prírastku automobilky Morgan naznačuje, o čo sa jedná. Model Plus Four CX-T stojí na platforme svojho súrodenca CX-T, ktorú Morgan predstavil v roku 2019. Niektoré komponenty, ako napríklad lichobežníkové závesy si požičal od robustnejšieho súrodenca Plus Six. Pre ochranu pred kameňmi v ťažších podmienkach bola podlaha prekrytá mohutnými kovovými doskami, a to vrátane trojuholníkových ramien.
Vyzbrojený do terénu.
Okrem ochrany podvozku sa Morgan postaral aj ochranu posádky. Pasažierov chráni bezpečnostný rám, pružiny dodala firma EXE-TC, ktorá dodávala podvozky tímom Subaru a Citroën vo WRC. Kompletný návrh a celú stavbu auta manufaktúra priamo konzultovala s pretekárskou stajňou Rally Raid, špecialistami na Dakar. Celá táto výstroj Morganu pridalo až 20% hmotnosti. Stále sa však jedná o pomerne ľahké športové auto, ktorého hmotnosť tesne presiahla hranicu 1200 kg.
Pod kapotou Mini.
Teda presnejšie BMW. Pod kapotou Morganu Plus Four CX-T sa nachádza 4-valcový preplňovaný motor, ktorý bol prvý krát použitý v roku 2014 v MINI. Samotná automobilka BMW ho používa od roku 2015. Tento motor má objem 2 litre a v morgane dosahuje výkon 258 koní a maximálny krútiaci moment dosahuje hodnotu 350 Nm. Výkon výhradne na zadné kolesá posiela manuálna 6-stupňová prevodovka. Zaujímavou je v Morgane možnosť uzavretia diferenciálu. V režime All-Terrain stupne jeho svornosť na 40% a po zapnutí druhého stupňa sa uzamkne úplne.
V interiéry stará klasika.
Interiér je takmer identický s klasickým Morganom. Oproti klasickému Morganu tu nájdete krátku lyžinu na držiak na telefónu, čítaciu lampičku a presne o tri odkladacie priestory viac, takže v interiéry Morganu Plus Four CX-T sú presne tri.
Oplatí sa kúpiť ?
Ak máte radi dobrodružstvá tak áno. Morgan totiž plánuje s majiteľmi organizovať výlety do Maroka, kde budete mať o zábavu postarané. Veľa nových priateľov si tam však nenájdete. Morgan nemá v pláne vyrobiť viac ako osem týchto áut. Za túto veľmi exkluzívnu limitku si nechajú aj pekne zaplatiť. Zatiaľ čo model z ktorého toto auto vychádza stojí približne 65 000 libier, jeho drsniacka verzia do terénu vás vyjde v prepočte niečo cez 200 000 eur. Bez DPH. V takomto aute rozhodne každého zaujmete, ale rozhodnutie, či sa to oplatí necháme radšej na uvážení každého z vás. Veď prečo si nekúpiť Porsche, keď môžete mať Morgan ?