Spoločnosť Porsche zahájila práce na svojom novom závode na výrobu syntetického paliva v čílskom Haru Oni. E-palivá majú šancu vrátiť do hry spaľovacie motory. Zariadenie vybudovali v spolupráci s nemeckým technologickým gigantom Siemens. V budúcom roku sa má vyrábať prvá dávka uhlíkovo neutrálneho paliva.
Syntetické palivá alebo e-palivá sú kompatibilné s konvenčnými spaľovacími motormi. Vyrábajú sa uhlíkovo neutrálnymi procesmi, ktoré potenciálne kompenzujú oxid uhličitý (CO2) vznikajúci pri spaľovaní paliva.
V prvom roku prevádzky bude závod produkovať iba 130 000 litrov uhlíkovo neutrálneho paliva. Bude sa používať na pohon závodných automobilov Porsche a automobilov Experience Center. Porsche sa potom zameriava na kapacitu 55 miliónov litrov ročne do roku 2024 a 550 miliónov litrov do roku 2026.
Iba kvapka v mori
Aj keď sa to môže zdať ako strašne veľa paliva, v skutočnosti je to len kvapka v mori. Údaje z Asociácie maloobchodných predajcov benzínu ukazujú, že iba Veľká Británia spotrebuje 46,5 miliardy litrov benzínu a nafty každý rok. Ale to nie je zmyslom projektu. Porsche sa snaží ukázať, ako môžu byť správy o smrti spaľovacieho motora prehnané. A rovnako, že emisie uhlíka, ktoré tieto motory produkujú, je možné zvládnuť šikovným inžinierstvom.
Závod Haru Oni bude využívať silný vietor v tomto regióne na výrobu čistej elektriny z turbín vyrobených spoločnosťou Siemens. Palivo sa bude v továrni vyrábať pomocou veternej energie na disociáciu molekúl vodíka a kyslíka z vody. CO2 filtrovaný zo vzduchu sa potom kombinuje s vodíkom na výrobu syntetického paliva. Ešte dôležitejšie je, že riešenie syntetického paliva Porsche nevyžaduje žiadne aktualizácie globálnej palivovej infraštruktúry. Ak sa technológia dostane do hlavného obehu, bude sa vydávať pomocou čerpadiel na existujúcich čerpacích staniciach.
Na správnej ceste
Továreň dostala financie z počiatočných 20 miliónov eur od spoločnosti Porsche a 8 miliónov eur od nemeckej vlády. Výkonný riaditeľ spoločnosti Porsche Oliver Blume uviedol, že eFuels sú hodnotným doplnkom elektrických automobilov a ďalším prvkom na ceste k dekarbonizácii.
“Ako výrobca efektívnych a vysokovýkonných motorov máme rozsiahle technické znalosti,” dodal Blume. “Vieme, aké palivové vlastnosti naše motory potrebujú, aby fungovali s minimálnym vplyvom na klímu.”
Michael Steiner, člen výkonnej rady pre výskum a vývoj v spoločnosti Porsche AG, uviedol: „Porsche založili s priekopníckym duchom. To je to, čo nás poháňa, darí sa nám inováciami. Považujeme sa tiež za priekopníkov, pokiaľ ide o obnoviteľné palivá a chceme posunúť rozvoj dopredu. To je v súlade s našou jasnou celkovou stratégiou udržateľnosti.” Znamená to, že Porsche ako celok môže splniť CO2 neutralitu už v roku 2030. Palivá vyrobené z obnoviteľnej energie k tomu môžu prispieť.
Testy sa podarili
Ikonu značky, Porsche 911, je bez problémov možno využiť v spotrebe e-palív. Rovnako sú na tom aj veľmi obľúbené historické vozidlá, pretože asi 70 percent všetkých modelov Porsche, ktoré sa kedy vyrobili, je stále na cestách. Testy s obnoviteľnými palivami prebiehajú veľmi úspešne.
E-palivá umožnia znížiť emisie fosílnych CO2 v spaľovacích motoroch až o 90 percent. Od roku 2022 okrem iného sa bude používať prvé palivo z Čile v závodných automobiloch Porsche Mobil 1 Supercup. “