Prvé plne elektrické vozidlo od spoločnosti Toyota uzrelo svetlo sveta. Tak ako aj ostatné automobilky, Toyota tiež prichádza pomaly ale isto s batériovými elektrickými modelmi.
Nová modelová rodinka vozidiel je pomenovaná ako bZ (Beyond Zero). Vytvára ju gigant, ktorý je populárny hlavne vďaka hybridnému a vodíkovému pohonu. Kompaktné SUV bZ4X sa ako prvé pridá do rodiny. Ponúkne aj pohon všetkých kolies. Vzniká v kooperácii so Subaru, tak nebude chýbať ani schopnosť zdolávať rôzne prekážky. Značka Subaru taktiež naznačila príchod súrodenca bZ4X a tým bude Solterra.
Vysoký dojazd aj po niekoľkých rokoch?
Elektrický model je postavený na platforme e-TNGA. Toyota tvrdí, že lítium-iónový akumulátor s kapacitou 71,4 kWh bude mať po 10 rokoch používania alebo teda nájazdu 240.000km stále približne 90% výkonnosti k dispozícii. Na základe meraní WLTP by mal nový elektromobil urobiť na jedno nabitie trasu väčšiu než 450 km. Následne po 10 rokoch by bol dojazd stále takmer rovnaký a presahoval by hranicu 400km. Využívaním konektorov CCS2, na rýchle nabíjanie bude bZ4X využívať maximálny výkon nabíjania a to 150 kW.
Podľa všetkého by však koncom nasledujúceho roka v ponuke mala byť aj trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorá je najideálnejšia na domáce nabíjanie. Novou technickou inováciou bude aj systém riadenia steer-by-wire. Ide tu teda o to, že o riadenie sa postará elektronika, tak ako to už dnes funguje napríklad pri pedáloch alebo voličoch samočinných prevodoviek. Elektromotor na prednej osi bude reagovať na pohyby volantu, nuž nebudú mať medzi sebou tradičné mechanické spojenie.
Aké parametre ponúka elektromotor
V prípade pohonu predných kolies sa o výkon postará elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 265 Nm. Už v štandarde dokáže bZ4x akcelerovať z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Pohon všetkých kolies disponuje maximálnym výkonom 160 kW (218 koní) a 336 Nm. Zrýchlenie sa každopádne zlepší na 7,7 sekúnd avšak maximálna rýchlosť ostáva rovnaká.
Čo sa týka veľkosti vozidla, v porovnaní s modelom RAV-4 je elektromobil o 85 mm nižší a má kratšie previsy, napriek tomu ponúka rázvor väčší o 160 mm. Batožinový priestor ponúka objem 452 litrov.
Solárne panely a ich funkcia
Toyota už dávnejšie patrila medzi automobilky, ktoré pri sériovo vyrábaných vozidlách využívala solárne panely. Konkrétne pri plug-in hybridnej verzii modelu Prius. Nový elektromobil bZ4X dostane taktiež solárnu strechu, ktorá podľa odhadov automobilky, samozrejme aj v závislosti od počasia, dokáže navýšiť denne dojazd vozidla približne o 5 kilometrov. Pre niektorých to môže znamenať aj dennú vzdialenosť napríklad do práce. To znamená, že sa do práce môžete dostať na absolútne čistú energiu zo slnka.
Pomenovanie “beyond Zero”, znamená, že s čisto batériovými vozidlami má Toyota v pláne ísť až na nulové emisie, čo je priamo ukryté v názve. Zásluhu na tom môžu mať aj drobné vylepšenia, napríklad solárny panel na streche vozidla, či v budúcnosti možno prepojenie batériovej a vodíkovej technológie. Toyota bZ4X sa oficiálne predstaví 2. decembra tohto roku 2021. Dozvieme sa vtedy aj ešte bližšie informácie.