Safety car v F1 by mal byť ako dobrý futbalový rozhodca. Mal by si svoju prácu odrobiť profesionálne, svedomito a nemal by na seba strhávať pozornosť. Niečo ako Mercedes AMG GT Black Series počas prvých dvoch tohto sezónnych pretekov v Bahrajne a Saudskej Arábii. V Austrálii sa však dostal k slovu Aston Martin V8 Vantage a jazdci si po skončení pretekov na jeho adresu nedávali príliš servítku pred ústa.
Na začiatku iba pripomenieme, že vodičom safety caru je v F1 už dlhé roky Bernd Mayländer. Svoju prácu si tu robí od roku 2000 a za ten čas obkrúžil s monopostami za zadkom vyše 720 kôl po všetkých svetových okruhoch. Takže nie je to žiadny jazdecký zelenáč. Kým monoposty počas žltých vlajok zvoľnia tempo, safety car jazdí na hranici svojich možností. Dynamikou monopostu F1 nemôže konkurovať žiadny športiak. Človek by si ale myslel, že 523 koní v Aston Martine V8 Vantage by mohlo stačiť. Omyl, hneď niekoľko jazdcov na čele s Holanďanom a úradujúcim majstrom sveta Maxom Verstappenom sa sťažovali na to, že Aston Martin V8 Vantage je príliš pomalý.
Je ako korytnačka
Bernd Mayländer naštartoval svoj safety car počas uplynulej Veľkej ceny Austrálie hneď dvakrát. Najprv po hodinách Carlosa Sainza, ktorý uviazol v štrkovej zóne a potom po nehode Sebastiana Vettela jazdiaceho za stajňu Aston Martin. Väčšina jazdcov totiž počas krúženia safety caru mala obuté tvrdé zmesi pneumatík a tie v “slimačom” tempe nevedela poriadne zahriať.
Bernd Mayländer si to zjavne uvedomoval, pretože keď si pozriete záznam z jeho jazdy, vidíte že išiel “úplnú hranu”. Napriek tomu je Vantage na kolo približne o 6 sekúnd pomalší ako AMG GT.
“Ono je ako korytnačka, to je neuveriteľné. Ísť s tým autom na protiľahlej rovinke 140 km/h, keď tam už nie je žiadne poškodené auto… Nerozumiem, prečo musíme jazdiť tak pomaly,” sťažoval sa najprv Max Verstappen a následne dodal: “Aston Martin je naozaj pomalý. Potrebuje mať viac gripu, pretože naše pneumatiky boli také studené, že boli ako z kameňa. Keď sme šli do poslednej zákruty, videl som, že Charles je nedotáčavý, tak som si povedal, že trochu zvoľním a vyberiem si lepšiu stopu. Je však strašné, že takto jazdíme za bezpečnostným vozidlom,”.
Dajme tam radšej nejaké Ferrari
S rýchlosťou safety caru nebol spokojný ani víťaz pretekov Charles Leclerc. “Ak mám byť úprimný, tak my vždy máme pocit, že ideme príliš pomaly, keďže v monoposte F1 máme takú priľnavosť. Avšak, najmä na tej tvrdej zmesi je to veľmi ťažké. Strašne som sa trápil s tým, aby som pneumatiky dostal na nejaké teploty. Aj som sa chcel posťažovať do vysielačky, ale potom som sa pozrel na to, ako sa safety car v zákrute šmýka. Nemyslím si, že by do toho mohol dať viac, tak som naňho nechcel vyvíjať ešte väčší tlak. Taká je skrátka realita. Určite však platí, že s terajšími autami je veľmi ťažké zohriať pneumatiky za safety carom.” Následne s úsmevom na perách dodal, že ako safety car by rád videl nejaký automobil značky Ferrari.
Uvidíme, či Aston z toho vyvodí nejaké dôsledky. Reštarty pretekov s nezahriatymi gumami môžu v budúcnosti spôsobiť nejednu kolíziu. Aston Martin by mohol siahnuť napríklad po 12-valcovej verzii modelu Vantage, ktorú predstavil len nedávno. Tá má 700 koní a určite by bola vyrovnanejším partnerom Mercedesu AMG GT Black Series, ktoré poháňa osemvalec s výkonom až 730 koní.