BMW prinieslo pred niekoľkými mesiacmi elektrický model, ktorý v plnej forme ukazuje, čoho je nemecká automobilka schopná. Model iX je v podstate to najlepšie, čo môžete dostať s elektrickým pohonom od BMW. Či už ide o dizajn, spracovanie interiéru, použité technológie alebo pohon.
Páči sa vám?
Dizajn súčasných elektromobilov je prekvapivo takmer v každom prípade kontroverzný. Jednoducho nezapadnú do priemernej dizajnovej koncepcie bežnej premávky a ich tvorcovia sa úmyselne snažia, aby vybočovali z radu. Na tneto model sme počuli ako pozitívne, tak negatívne reakcie. Svojimi vonkajšími rozmermi – dĺžka 4 953 milimetrov, šírka 1 967 milimetrov, výška 1 695 milimetrov – spája model BMW iX funkčnosť BMW X5 s dynamikou BMW X6 a expresívnym vzhľadom BMW X7. Výsledkom je charakteristický vzhľad výrazných proporcií veľkého SAV značky BMW.
Rozmery rozhodujú
Model BMW iX je dĺžkou a šírkou porovnateľný s BMW X5 a vďaka klesajúcej streche má takmer rovnakú výšku ako BMW X6. Veľkosťou kolies zasa pripomína BMW X7. Aj napriek klasickej vyššej podlahe kvôli konštrukčnému umiestneniu batérie je v kabíne dostatok miesta a dokonca si myslíme, že v druhom rade je pred kolenami pasažierov viac centimetrov. Rázvor s dĺžkou presne 3 000 milimetrov a široký rozchod prednej aj zadnej nápravy poskytujú ideálnu platformu pre vyladený podvozok, ktorý spája luxusný komfort na dlhé vzdialenosti a športový prejazd zákrutami. Samotný dizajnový jazyk vozidla zlepšuje aerodynamickú účinnosť, čo má pozitívny efekt na dojazd.
Ako v bavlnke
Do luxusného interiéru sa dostanete pomocou originálne riešených kľučiek. Elektrické otváranie dverí, ktoré sa ovláda stlačením tlačidla a voliteľná funkcia ich jemného zatvárania Soft Close umožňujú jednoduché nastupovanie a vystupovanie. Nepriame osvetlenie priehlbín kľučiek im dodáva luxusný vzhľad. V BMW sa podarilo redukovať až 50 percent ovládačov a tlačidiel, čo celkovo prečistilo priestor a okolie vodiča tak pôsobí vzdušnejšie. Prekvapivo pôsobí šesťuholníkový volant, ktorý sa však napriek nevšednému tvaru drží dobre a jazda a ovládanie vozidla sú intuitívne. Novo vyvinuté sedadlá vodiča a spolujazdca majú zabudované opierky hlavy a získali tak výrazne športový vzhľad. Nie sú však prehnane tvrdé, ani škrupinové a bočné vedenie je tak akurát, aby ideálne podržalo telo v zákrutách. Prvýkrát ponúka model spoločnosti BMW Group možnosť integrácie reproduktorov do konštrukcie sedadla. Zdroje zvuku sa nachádzajú pod povrchom v opierke hlavy a v bedrovej oblasti a umocňujú akustický zážitok vo vnútri modelu BMW iX.
Na vrchole elektromobility
Model iX prichádza s troma výkonovými verziami. Zatiaľ čo tá slabšia(xDrive40) má kapacitu 71 kWh, testovaná xDrive50 má využiteľnú kapacitu až 106 kWh. Reálny dojazd je 400 kilometrov, možno o pár desiatok kilometrov viac v ideálnych tepelných podmienkach. Každopádne však vie tento elektromobil prejsť stovky kilometrov aj po diaľnici bez toho, aby sa rapídne znížil celkový dojazd. Náš obdiv má výkon 534 koní, čo sa prejavuje naozaj emkovou odozvou na stlačenie akcelerátora. Rovnako rýchle ako je auto, je aj jeho nabíjanie. Väčšinou sme nabíjali do hodnoty až 180 kW, čo sa nám teda ešte nepodarilo so žiadnym autom. V jazdnom režime B viete rovnako ako v iných elektromobiloch ovládať auto jedným pedálom, fascinovala nás však adaptívna rekuperácia, kedy sa auto vedelo v reálnej premávke prispôsobiť autu pred ním, rovnako ako aj semaforom.
Na čerpadle záleží
Najmodernejšia verzia tepelného čerpadla sa vyznačuje mimoriadne vysokou účinnosťou a na svoju energeticky úspornú prevádzku využíva odpadové teplo z motora aj teplo s okolitého prostredia a z vysúšania vzduchu. Oproti konvenčným elektrickým vykurovacím a chladiacim systémom tak prináša nárast dojazdu o 10 percent. V extrémnych jazdných situáciách, napríklad počas jazdy v zápche s vysokým odpadovým teplom, môže zisk na dojazde dosiahnuť až 40 percent. V meste tak samozrejme dosiahnete najvyšší dojazd.
Technologická špička
Model iX prináša také veľké množstvo nových technológií, žeby sme potrebovali niekoľko dvojstrán aby sme vám o nich mohli priniesť plnohodnotné informácie. Spomeňme snáď kuriozitu v podobe polyuretánového náteru, ktorý znižuje náchylnosť obličiek mriežky chladiča na poškodenie. Samosceľovací efekt povrchu dokáže opraviť malé škrabance, napríklad do 24 hodín pri izbovej teplote alebo do piatich minút pri zahriatí teplým vzduchom. Obličky mriežky chladiča BMW iX sú tiež základným komponentom vysoko vyvinutej automatizovanej jazdy a parkovacích systémov. Kamera umiestnená v strede mriežky – podobne ako kamera integrovaná do znaku BMW v zadnej časti – má vlastný čistiaci systém.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 106 kWh |
Max. výkon | 385 kW/523 k |
Max. krútiaci moment | 765 Nm |
Dojazd | 587-607 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 953 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 967 mm |
Výška | 1 696 mm |
Rázvor náprav | 3 000 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 585 kg |
Objem batožinového priestoru | 500 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,6 s |
Rozmer pneumatík | 275/40 R22 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 19 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 23 kWh / 100 km |
Okresky: | 20 kWh / 100 km |
Dojazd | 587-607 km |
Maximálny nabíjací výkon | 200kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 50 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 35 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 78 550 eur |
Základná cena testovanej verzie | 133 351 eur |