Koenigsegg CC850 je oslavou 20. výročia od uvedenia prvého modelu CC8 a zároveň darčekom k 50. narodeninám od zakladateľa a majiteľa značky Christiana von Koenigsegga. Zaujme retro dizajnom, exkluzívnym pomerom hmotnosti a výkonu a tiež unikátnou prevodovkou.
Na kalifornskom podujatí Monterey Car Week toho bolo k videniu naozaj veľa. Po uhorkovej letnej sezóne sa s autami snov roztrhlo vrece a pri prechádzaní okolo svetových výstavných premiér ste si na slovo elektromobilita snáď ani nespomenuli. Aston Martin predstavil 12-valcový koncept DBR22 s výkonom 715 koní, ktorý nemá žiadnu strechu a niektoré jeho súčiastky sú vytlačené na 3D tlačiarni. Bugatti prišlo s famóznym roadsterom Mistral, ktorého šestnásťvalcový motor disponuje silou 1600 koní a pravdepodobne umožní cestovať rýchlosťou viac než 500 km/h. Vyrobených bude len 99 kusov, každý s cenovkou 5 miliónov eur bez dane.
Porsche oživilo animovanú Sally z filmu Autá a na základe modelu 911 Carrera GTS vznikol solitér, ktorý sa v charitatívnej dražbe predal za 3,6 milióna dolárov. Ide o vôbec najdrahšie vydražené Porsche všetkých čias. Lamborghini priviezlo výkonnejší Urus s prívlastkom Performante, ktorému 666 koní stačilo na dosiahnutie rekordného času na trati Pikes Peak. Najkrajšie auto ukázalo Bentley, ktoré sa týmto spôsobom tiež lúči so svojim dvanásťvalcovým motorom. Mulliner Batur s výkonom 740 koní vznikne len v 18 exemplároch, no čo je oveľa doležitejšie, naznačuje, ako budú vyzerať budúce elektrické autá tejto britskej značky. A napokon tu máme Koenigsegg CC850, ktorý opäť zosmiešňuje Ferrari aj Lamborghini a žije si vo vlastnej galaxii.
3 x 1385 je…
Špičková technika je zabalená v kabáte modelu CC8, ktorý automobilka predstavila v roku 2002. Motor ale pochádza z modelu Jesko. Dvakrát preplňovaný päťlitrový osemvalec dosahuje najvyšší výkon 1385 koní (treba ale natankovať E85) a krútiaci moment 1385 Nm. Keďže hmotnosť tohto ultimatívneho športiaka je tiež 1385 kg, Koenigseggu sa opäť po modeli ONE:1 z roku 2014 postaviť približovadlo s pomerom výkonu a hmotnosti 1:1.
Automat či manuál? Oboje
Čo je ale na tomto aute najzaujímavejšie a čo práve radikálne zvýšilo záujem o toto auto, je, že CC850 má vlastne automatickú aj manuálnu prevodovku zároveň. Čo to znamená? Automobil disponuje 9-stupňovou automatickou prevodovkou z modelu Jesko. Avšak pod nohami vodiča sa nachádza spojkový pedál, na stredovej konzole je šesťstupňová radiaca páka s otvorenou kulisou a celé je to vlastne elektronický mindfuck na automat.
Systém je vyladený do tej miery, že pri nesprávnom použití spojkového pedálu môže motor, ľudovo povedané, skapať. Vodič si môže vybrať z niekoľkých jazdných režimov. Podľa toho systém elektronicky vyberie 6 z 9 prevodových stupňov, ktoré bude vodič počas danej jazdy používať. Pri prepnutí do automatického režimu prevodovka využíva všetkých 9 prevodových stupňov. Zaujímavé riešenie, čo poviete?
Vyrobených bude 70 kusov
Dynamické údaje Koenigsegg zatiaľ nezverejnil. Tvrdí však, že ide o najrýchlejšie a najvýkonnejšie auto s manuálnou prevodovkou. Tak prižmúrme oči. Christian chcel pôvodne postaviť iba 50 kusov, ako odkaz na svoje 50. narodeniny. Záujem bol však taký veľký, že ich postaví ešte o 20 viac, ako odkaz na 20. výročie modelu CC8. Celkovo tak vznikne 70 kusov CC850, ich cena nebola zverejnená.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=3LfkTodFuxg?ab_channel=Koenigsegg]
Filmové okienko: 3x Koenigsegg Agera R v dramatickej naháňačke s tragickým koncom vo filme Need for Speed.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=g-BlaK7y5lQ?ab_channel=MovieClippings]