Tretí model Horacia Paganiho v jeho 30-ročnej histórii výroby superšportových vozdiel je opäť nádherným umeleckým dielom na kolesách. Okrem absolútne precízneho remeselného vypracovania má pohon snov – dvanásťvalcový motor a manuálnu prevodovku s otvorenou kulisou radenia.
Majitelia niektorého z modelov Pagani sú ľudia, ktorí majú vo svojej zbierke aj množstvo ďalších áut. Zároveň sú to ľudia, ktorí Zondu či Huayru aktívne šoférujú. A práve s nimi Horacio Pagani diskutoval o tom, aký by mal byť jeho tretí model s kódovým označením C10 a príznačným menom Utopia. A klienti chceli jednoduchosť, nízku hmotnosť a radosť z jazdy. Takže napriek dnešnému pretechnizovanému svetu plnom elektroniky, emisných noriem a digitálnych obrazoviek je Utopia relatívne analógovým autom zo starej školy. Nie je to žiadny hybrid, ale poctivé vysoko výkonné športové auto s dvanásťvalcovým motorom pod kapotou a manuálnou prevodovkou.
Ľahký ako hot hatch
Vývoj auta, ktorého meno je inšpirované rovnomenným filozofickým dielom Thomasa Mora z roku 1516, trval 6 rokov. Napriek tomu, že vznikne iba 99 kusov, Pagani je perfekcionista a nič nepodcenil. Ten, kto sa posadí za volant Pagani Utopia a nechá sa oslovovať pane, nielenže musí pred tým vytiahnuť z vrecka 2,1 milióna eur, ale obklopí sa najvyššou kvalitou a remeselnou dokonalosťou. Tá vynikne aj po naštartovaní a prejdení prvých kilometrov jazdy. Na to, že je Utopia priam hyperšportové auto, váži relatívne málo. Len 1280 kg. Na porovnanie, to je len o 40 kg viac ako váži malý Renault Clio R.S. III s atmosférickým dvojlitrom. Spoľahnúť sa môže aj na vysokú dávku bezpečnosti, pretože automobil počas vývoja prešiel vyše päťdesiatimi bezpečnostnými nárazovými testami.
Kované disky kolies majú turbínovo tvarované karbónové časti. Ich účelom je odvádzať teplý vzduch od bŕzd a obmedzovať turbulencie vznikajúce pod autom. Deceleráciu majú na starosti šesťpiestikové karbón-keramické brzdy vpredu a štvorpiestikové vzadu. Exkluzívne kolesá sú obuté do pneumatík značky Pirelli PZero Corsa. Predné majú rozmer 265/35 R21, zadné 325/30 R22.
Oltár petrolheadov
Ako už bolo spomínané, kokpit vychádza zo starej školy. Miesto si tu našla iba jediná obrazovka a to na prístrojovými panelmi medzi analógovým rýchlomerom a otáčkomerom. Volant je vyrobený z jedného kusu hliníka. Podobne, z jedného kusu kovu sú vyrobené aj pedále.
Prevodovka s otvorenou kulisou radenia, siedmimi prevodovými stupňami a radením jednotky smerom doľava nadol, ktorá je dielom spoločnosti Xtrac, je niečím, k čomu by sa chodili pravidelne modliť nadšenci áut, pokiaľ by dostali takú možnosť.
Horacio Pagani naďalej pokračuje v úspešnej spolupráci s AMG. Vidlicový, dvakrát preplňovaný dvanásťvalec s objemom 6,0 litra dostal miesto aj pod kapotou Utopie, no nezostal ležať na vavrínoch. Po ďalšom technickom zdokonalení dosahuje najvyšší výkon 864 koní pri 6000 ot./min. a krútiaci moment 1100 Nm v širokom pásme 2800 až 5900 ot./min. Jazdné výkony Pagani nezverejnil.
V blízkej budúcnosti môžeme očakávať aj príchod otvorenej verzie, či ďalších špeciálnych variantov, podobne ako to bolo aj prípade predchádzajúcich modelov.