Prichádza BMW M Hybrid V8. Bavori oznámili, že od roku 2024 budú po vstupe do šampionátu športových vozidiel FIA IMSA pretekať na pretekárskom vozidle M Hybrid V8.
Seriál WEC zahŕňa aj 24-hodinové preteky v Le Mans, takže v roku 2024 sa BMW prvýkrát od roku 1999 predstaví na tomto ikonickom podujatí. Práve v roku 1999 tu zvíťazilo s vozidlom V12 LMR. Rozhodnutie nasadiť BMW M Hybrid V8 v sérii IMSA od roku 2023 a WEC od roku 2024 je míľnikom pre projekt tohto špeciálneho vozidla. Generálny riaditeľ BMW M Frank van Meel tvrdí, že počas jeho prvého funkčného obdobia vo funkcii generálneho riaditeľa BMW M okúsil a obdivoval mimoriadnu atmosféru pretekov 24 hodín Le Mans. Vyjadril aj obrovskú radosť, že opäť sa stane výzvou pre BMW Motorsport siahnuť na celkové víťazstvo v seriáli aj v unikátnych pretekoch v Le Mans.
„BMW Hybrid V8 predstavuje prelomový bod smerom k elektrifikácii pre BMW M. Séria IMSA v Severnej Amerike a WEC, ktoré sa konajú po celom svete, sú dokonalé platformy. Platformy, na ktorých je možné použiť náš prototyp, aby sme ukázali, aké vzrušujúce sú elektrifikované modely BMW M.”
Vývoj má základ v motoršporte
Andreas Roos, šéf BMW M Motorsport uviedol, že jedným z hlavných faktorov vstupu do šampionátu bol aj rozpočet a dodal: „Predpisy sa skutočne zmenili [od čias LMP1] a vy môžete so slušným rozpočtom opäť vstúpiť do vôd WEC. Tieto nákladovo efektívne predpisy v kombinácii s hybridnou technológiou [a cieľom prejsť na plne elektrické preteky] sú pre nás dokonalé. To nám pomáha podporovať naše civilné autá a to je to, o čo sa snažíme.” BMW sa netají cieľom rozvíjať technológie civilných vozidiel práve prostredníctvom motoršportu.”
BMW M Hybrid V8, navrhnuté podľa nových predpisov Le Mans Daytona Hybrid (LMDh), je jedným z množstva úplne nových elektrifikovaných vytrvalostných špeciálov, ktoré sa majú vydať na trať v najbližších rokoch. Prvýkrát tento model predstavili na festivale rýchlosti v Goodwoode.
Honda, BMW, Cadillac a Porsche prihlásia vozidlá LMDh do novej kategórie GTP IMSA v roku 2023. K nim sa v nasledujúcom roku pridajú Alpine a Lamborghini. Audi sa malo od budúceho roka pripojiť k súrodeneckej značke Porsche v sérii, ale svoje plány zmenilo. Kategória GTP bude zahŕňať aj špeciály postavené podľa pravidiel Le Mans Hypercar (LMH). To znamená, že Toyota GR010 Hybrid a nový Peugeot 9X8 by sa mali postaviť na štartový rošt spolu s autami LMDh na januárových 24-hodinových pretekoch v Daytone. Pôjde o prvé preteky sezóny 2023.
Výkon má svoje hranice
Všetky vozidlá LMDh používajú špeciálny hybridný systém pozostávajúci z elektromotora s výkonom 49 koní integrovaného do prevodovky Xtrac a poháňaného batériami od Williams Advanced Engineering. Turbodúchadlom preplňovaný motor V8 s nezverejneným objemom vyženie model BMW na maximálny kombinovaný výkon 670 koní. Tento výkon regulujú pravidlá seriálu.
Zo štyroch nominovaných dodávateľov podvozkov sa BMW – podobne ako Cadillac – rozhodlo pre talianskeho výrobcu Dallara. Zatiaľ čo Porsche použije komponenty dodávané spoločnosťou Multimatic a Honda sa zasa spojila s francúzskou firmou Oreca. Výrobcovia však majú nad dizajnom svojich áut voľnú ruku. BMW sa rozhodlo pre vzhľad, ktorý výrazne prikyvuje svojim súčasným cestným autám. Zároveň aj oslavuje 50. výročie svojej výkonnostnej divízie M.
Nesie DNA BMW
Prototyp jasne ukazuje, že patrí do rodiny BMW. Automobilka taktiež zvýraznila aj nadrozmerné ľadvinové mriežky na prednej časti. Tie odvádzajú vzduch do osemvalca umiestneného uprostred karosérie. Za charakteristické môžeme označiť aj spätné zrkadlá v štýle „háku“. Michael Scully, globálny automobilový riaditeľ BMW Group Designworks, povedal: „Úlohou môjho tímu bolo vytvoriť BMW M Hybrid V8 tak, aby vyzeralo ako BMW. Máme cieľ využiť každú príležitosť, aby toto auto fungovalo čo najlepšie aj na pretekárskej dráhe. Dizajn má korene v DNA BMW v oblasti cieľavedomého a efektívneho výkonu. Odvážny a odhodlaný charakter exteriéru evokuje skutočné schopnosti BMW v oblasti výkonu.“
Pretekársky špeciál prichádza v čase, kedy BMW uviedlo vôbec prvé hybridné M vozidlo, SUV XM s výkonom 740 koní. Ide len o celkovo druhý produkt na mieru divízie M po superaute M1. XM spája mohutný 4,4-litrový benzínový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom. Spolu s EV motorom integrovaným v prevodovke má najvyšší výkon zo všetkých doteraz cestných vozidiel BMW.