Siedma generácia modelu Ford Mustang bude niečím prelomová. Ford sa rozhodol ponechať pod kapotou silácky osemvalec a priniesť najvýkonnejší Mustang všetkých dôb. Niečo mu však vadí a rozhodol sa zakázať zásahy a úpravy neautorizovaným osobám. Znamená to konečnú pre tuning Mustangu?
Siedma generácia Mustangu vyvolala zaujímavé debaty. Jedným sa dizajn páči, iným zasa nie. Generácia s interným označením S650 priniesla silnejší a výkonnejší motor a aj napriek emisným limitom si dokázala zachovať pod kapotou osemvalec. Nechýba ani manuálna prevodovka a pohon zadnej nápravy. Jednoducho „old school“ Mustang ako sa patrí.
Pozor na hackerov
Úvodné dobré správy však narušilo zásadné vyhlásenie automobilky. Ford zakazuje všetkým neautorizovaným osobám a firmám upravovať Mustang v jeho siedmej generácii. Mustang patrí celosvetovo medzi obľúbené modely mnohých tunerov, a tak vyhlásenie Fordu spôsobí nemalé prekážky v ich zábavke. Vďaka technologickému pokroku je napríklad zvyšovanie výkonu dostupnejšie ako kedykoľvek predtým.
Ed Krenz, hlavný inžinier modelu S650, však nedávno potvrdil, že akékoľvek individuálne úpravy a zmeny sa stanú oveľa náročnejšie. V konečnom dôsledku Ford deklaruje, že ide o záruku, nie o problém. Všetko spočíva v kódovaní. Ford upozornil, že kódovanie nezameral proti bežným užívateľom, ale proti čoraz častejším útokom hackerov.
Prepracovaná sieť
Ford sa tak snaží zvýšiť dátovú bezpečnosť a odradiť možných hackerov od útoku na dáta z vozidiel. Nakoľko sa objem dát zbieraných modernými autami zvyšuje, treba dbať na bezpečnosť ich užívateľov a na zachovanie bezpečnosti dát pred narušiteľmi. Preto väčšina modelov značky Ford, vrátanie modelu Mustang, dostane elektrickú architektúru FNV (Fully-Networked Vehicle). Táto plne prepojená sieť spojí majiteľov priamo s ich vozidlom a cloudovým úložiskom dát. Obojsmerná a hlavne uzatvorená komunikácia má priniesť odolnosť voči vonkajším vplyvom a aktualizáciu funkcii vozidla.
Predpoklad na maximálnu ochranu dát je ich zdieľanie s výrobcom. To v prípade techniky použitej v modeli Mustang pôsobí celkom paradoxne. V8, pohon zadnej nápravy a manuál však zostávajú zachované a elektrifikácia ani v generácii S650 neprišla. Technicky však do tohto storočia vracia počítač a spomínaná FNV sieť. Tá má schopnosť automaticky obmedziť fungovanie automobilu pri detekcii vonkajšieho zásahu.
Bye Bye tuning
Ford už dlhodobo spolupracuje s mnohými tuningovými spoločnosťami. Ďalšia spolupráca aktuálne však nemá konkrétnu podobu. Ed Krenz rezolútne zmietol zo stola akýkoľvek prístup tretej strany k úpravám a zásahu do dát užívateľa. Pripustil uvoľnenie výkonových máp, no ich dostupnosť je ešte stále otázna. Každopádne bude platiť, že kde kto vám nový Mustang len tak neupraví a pre mnohých tunerov tak nezostane nič iné, iba si nájsť iný objekt záujmu.
Ford novinky najdete na jednom mieste: http://www.fordauto.sk/