Dvojica experimentálnych Porsche 911 a tím vedený vytrvalostným pretekárom a dobrodruhom Romainom Dumasom sa vydal preskúmať limity vozidiel na jedno z najťažších miest na svete – na strmé svahy Ojos del Salado v Čile, najvyššej sopky na svete.
Porsche 911 sa stalo jedným z mála vozidiel akéhokoľvek druhu, ktoré kedy dosiahli takú extrémnu nadmorskú výšku. Modelu 911 s Romainom Dumasom za volantom sa podarilo dosiahnuť výšku 6 007 metrov nad morom. Počas cesty zdolal prudké stúpania i klesania, prešiel ľadové polia a otestoval schopnosti auta pri teplotách mínus 30 stupňov Celzia.
Vyššie boli iba lietadlá
„Bol to skutočne nezabudnuteľný a výnimočný okamih na mieste, ktoré je krásne a brutálne zároveň. Myslím, že jediné stroje kdekoľvek na svete vyššie ako my boli dnes iba lietadlá! Ako tím sme sa o aute veľa naučili,“ povedal Romain Dumas. „Máme obrovský rešpekt k tým ľuďom a horolezcom, ktorí sa dostali vyššie. Toľko ľadu a snehu ako bolo na vrchole sopky ešte nikto z nás nevidel. Vyšli sme do výšky viac ako 6 000 metrov nad morom. No tu už mohutné steny ľadu a snehu znamenali, že ďalej ísť nemôžeme. Sme naozaj hrdí na to, čoho je auto schopné. Dúfam, že sa v budúcnosti dočkám ďalších dobrodružstiev.”
Porsche do každých podmienok
Aké autá sa to teda dostali tak vysoko? Netradičné expedičné špeciály sú postavené na základe modelu Carrera 4S s preplňovaným šesťvalcovým motorom s výkonom 443 koní a manuálnou sedemstupňovou prevodovkou. Porsche 911 sa ukázalo ako vynikajúci základ expedičného vozidla aj do takýchto extrémnych podmienok, pretože má robustnú, no pritom ľahkú konštrukciu podvozka, krátky rázvor, vysoký výkon a schopnosť dobre sa vyrovnať s vysokými nadmorskými výškami. Z tohto základu inžinieri vo výskumnej a vývojovej základni Porsche vo Weissachu ďalej úzko spolupracovali s Romain Dumas Motorsport.
Riadna porcia svetlej výšky
Autá boli dodatočne najskôr vybavené ochrannými klietkami, sedadlami z uhlíkových vlákien a popruhmi, aby splnili bezpečnostné požiadavky, ktoré si takýto projekt vyžaduje. Ďalej bola zvýšená svetlá výška až na 350 mm. Skrátili sa prevodové pomery, aby bolo možné pri nízkych rýchlostiach jemne a citlivo dávkovať plyn. Porsche navyše dostali špeciálne extrémne pevné ochrany spodku karosérie z kevlaru, ktoré umožňujú doslova kĺzanie po skalách. Samozrejmosťou sú terénne pneumatiky.
Pribudlo tiež zariadenie s názvom Porsche Warp-Connetter. Pôvodne bol navrhnutý pre použitie v motoristickom športe. Tvorí mechanické spojenie medzi všetkými štyrmi kolesami, čo umožňuje konštantné zaťaženie kolies, aj keď je podvozok extrémne pohyblivý. Prispieva to k maximálnej trakcii. Boli tiež použité manuálne prepínateľné uzávierky diferenciálov spolu s pokročilým systémom steer-by-wire. Nakoniec bol do prednej časti auta pridaný navijak. Chladiaci systém sa posunul vyššie, aby umožnil autu zdolávať extrémnejšie terénne úseky bez strachu z poškodenia.
Nespí ani Lamborghini
Porsche tento dobrodružný výlet určite nepodniklo len tak. Už čoskoro by malo predstaviť terénnejšiu verziu 911 s označením Dakar alebo Safari. Podobným smerom mieri aj Lamborghini, ktoré plánuje začať predávať Huracán Sterrato (v preklade doslova poľná cesta). A aké vlastne môže byť použitie mierne zdvihnutého športového kupé? Lamborghini to predvádza na akčnom videu.