Predstavte si, že sa voláte Adam alebo Eva a narodili ste sa 24. decembra. Vianoce, narodeniny aj meniny v jeden deň. Oslavujete, ako keby ste vyhrali hokejový šampionát. A teraz si predstavte, že takto by vyzeral každý jeden váš deň. Máte? Teraz už presne viete, ako sa žije s BMW M4 Competition s balíkom M Race Track.

Automobilová pornografia. Vodopád citosloviec dopadajúci na strechy sprostých slov. V súčasnosti si už ťažko kúpite komplexnejšie športové auto. Na puristický zážitok z jazdy sa, našťastie, ešte stále netreba pozerať do histórie a na weby autobazárov. BMW M4 Competition prekonalo všetky očakávania.

Plač a nárek za starými časmi? Preboha, prečo? BMW M4 Competition je k dispozícii bez akejkoľvek elektrifikácie, dokonca v ponuke zostala klasická manuálna prevodovka a okrem verzie s pohonom zadných kolies je k dispozícii aj variant s pohonom xDrive. Každý si tak môže zvoliť koncepciu, ktorá mu vyhovuje. Klasika v podobe kupé s manuálom a pohonom zadných kolies? Nech sa páči. Driftérska mašina so spotrebou jednej sady pneumatík za mesiac? Na! Okruhové kladivo s maximálnou trakciou? A dá sa platiť aj v bitcoinoch?

Dizajn

Veľa sa diskutuje o tom ako vyzerá, ale málo sa píše o tom ako jazdí. S M4 Competition som absolvoval aj šesť okruhov na Slovakiaringu. Tempo síce nebolo vlažné, ale zďaleka som si nesiahol na limity auta, pretože v rámci race track experience som musel jazdiť vo vláčiku za ďalšími vozidlami. V premávke ísť na limity podobného typu auta je nonsens. Dôležitejším poznatkom však je, že auto rovnako dobre funguje na okruhu aj na okreskách. Autu síce vyhovuje hladký povrch, ale nezľakne sa ani nerovností. M4 ponúka široké možnosti nastavenia komponentov tak, aby ste si ho ako šofér mohli prispôsobiť aktuálnym podmienkam.

Predné obličky vyvolávajú kontroverzie, ale treba uznať, že také BMW M3 Competition ešte nikdy nevyzeralo tak agresívne. Najmä zozadu pôsobí ako pretekársky špeciál DTM, bodykit rozširujúci karosériu či dva páry koncoviek výfukového systému dodávajú tú správnu športovú atmosféru. M4 je vizuálne jemnejšia, elegantnejšia a táto žltá farba M San Paulo Yellow, ktorá je bez príplatku, sa jej náramne hodí.

M Race Track

Čo je súčasťou balíka M Race Track za 18-tisíc eur? V prvom rade sú to karbónové škrupinové sedadlá. Nič ultimatívnejšie doteraz BMW v sériovej podobe nepredviedlo. Ak sa do nich vtesnáte, sú pohodlné. Kto hovorí opak, má pár kíl tukov alebo svalov naviac. Je to tak, sedadlá majú nekompromisné bočné vedenie, ktoré sa nedá modifikovať, takže nesadnú každému. Samozrejme, nasadanie alebo vysadanie z auta, najmä v užších priestoroch, je problematické. Ale tie sedadlá sú súčasťou puristického zážitku z BMW M4 Competition. Počas zbesilej jazdy ste v nich priklincovaný ako Ježiš ku krížu. Tvar sedadiel navyše dovoľuje inštalovať aj viacbodové bezpečnostné pásy ako sú štandardné trojbodové.

Súčasťou balíka sú tiež karbón-keramické brzdy. Brzdový pedál dovoľuje citlivo dávkovať brzdnú silu a brzdy majú ohromný účinok. Opakovane. Stále. Keď uvážim, že medzigeneračne sa pohotovostná hmotnosť M4 zvýšila o viac ako 200 kg, sú nevyhnutné. Obzvlášť, ak chcete pravidelne chodiť jazdiť na okruhy. Čo s takým autom určite chcete. Chcete ďalší dôvod? Ak na 3-4 sekundy podržíte pedál plynu na podlahe, na head-up displeji zrazu naskakujú také rýchlosti, ktoré by vás bez problémov dostali na facebookovú stránku polície. Kotúče s priemerom 400 mm vpredu a 380 mm vzadu sú istotou, na ktorú sa dá pri nájazde do zákruty vždy spoľahnúť. Kované disky majú v vpredu priemer 19 palcov, vzadu 20-palcov. Táto disharmónia je urobená schválne, v prospech lepších jazdných vlastností. Karbónové lišty v interiéri, karbónové panely na volante a karbónové pádla pod volantom sú už potom len takou povestnou čerešničkou na torte.

Karbónové doplnky na exteriéri nie sú súčasťou balíka M Race Track. Karbónová strecha je štandardom, ale za karbónové spojlery, karbónový difúzor a karbónové spätné zrkadlá je potrebné si priplatiť zvlášť.

BMW M4 Oversteer

BMW nepoužíva hrubý veniec volantu len tak pre nič za nič. Väčšou plochou dlaní totiž cítite to, čo vám komunikuje riadenie. A tých informácií je veľa. Ako vodič máte dokonalý prehľad o dianí na predných kolesách, aj napriek elektrickému posilňovaču riadenia. Kombinácia ľahšieho motora uloženého vpredu s tuhými tlmičmi znamená, že auto je mrštnejšie a obratnejšie. Vďaka mohutnému výkonu je možné každý náznak nedotáčavosti zmeniť na kontrolovanú pretáčavosť, ale ak sa vám toto stane, je potrebné prehodnotiť štýl jazdy. BMW síce sériovo používa špičkové športové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, ale tie pod náporom masívneho krútiaceho momentu vedia stratiť grip veľmi rýchlo. Teda, ak im v tom nebráni zapnutý stabilizačný systém a aktivovaná kontrola trakcie.

Najlepšie na BMW M4 Competition je, že z vás dokáže urobiť lepším vodičom. Zvládne ju skrotiť aj neskúsený šofér s pokorou, ale ako sa postupne predierate v nastaveniach stabilizačného systému, systému kontroly trakcie, motora, prevodovky a ďalších komponentov a postupne si vypínate pomoc elektroniky, uhol natočenia zadných kolies na výjazdoch zo zákrut čoraz viac rastie a vy sa dostávate do jazdeckej nirvány. Prenos hmotnosti je kontrolovateľný, plyn dobre dávkovateľný, ale pri takom vysokom výkone ho už musíte dávkovať veľmi citlivo, pretože toto auto by sa pokojne mohlo volať BMW M4 Oversteer.

Športiak na každý deň

Ak BMW M4 Competition necháte v civilizovanom, základnom režime, stane sa z neho príjemný spoločník na dlhé cesty. Je to teda auto na každý deň? Určite áno, ale treba sa pripraviť na vysoké prevádzkové náklady. So spotrebou pod 10 litrov príliš nepočítajte. Kombinácia športovej jazdy s pokojnými prejazdami medzi jednotlivými okreskami znamená priemer okolo 16 litrov benzínu na 100 km. Keďže nádrž má objem neveľkých 59 litrov, pri pravidelnom jazdení vám s tak častou manipuláciou s tankovacou pištoľou udelia zbrojný pas. Kufor má objem 440 litrov, čo stačí na všetko potrebné k výletom za tými najkrajšími európskymi cestami. Kto chce viac praktickosti, pochopiteľne zvolí model M3. M4 je o niečo užšia a o 3 cm nižšia, rázvor aj dĺžku majú oba tieto príbuzné modely rovnaké.

Motor

Motor je jednoducho fantastický. Vo verzii Competition má výkon 510 koní pri 6250 ot./min. a najvyšší krútiaci moment až 650 Nm v širokom pásme 2750 až 5500 ot./min. Svojim prejavom tak pripomína výkonný atmosférický motor. Turboefekty sú potlačené na minimum, záťah je lineárny a brutálne rýchly. Technicky ide o jeden z najdokonalejších šesťvalcov, aké kedy boli vyrobené a z toho sa dajú vziať dve ponaučenia: plakať za osemvalcom netreba a jeho konštrukcia je dostatočne robustná na to, aby bez väčších problémov vydržal to sado-maso na okruhoch i cestách.

Ak si chcete radiť sami pádlami pod volantom, na menej technických tratiach budú vaše prsty na karbónových krídelkách vyhrávať Ódu na radosť. V pouličnom prevedení breakdancera. V športovom móde sa prispôsobí grafika head-up displeja, do popredia sa dostane rýchlomer a otáčkomer s farebnými indikáciami blízkosti obmedzovača otáčok, ktorý zasiahne pri 7200 ot./min. Azda netreba pripomínať, že v manuálnom režime máte všetko pod svojou kontrolou, motor drží otáčky dovtedy, kým nedáte prevodovke povel na preradenie. Predchádzajúca generácia používala dvojspojkový automat, tu je prítomná meničová prevodovka od spoločnosti ZF. Rýchlosť jej radenia je za každých okolností blesková, takže ani za dvojspojkou netreba zúfať.

Šmyk sem, šmyk tam

Výrazne červené tlačidlá na volante slúžia na rýchle vyvolanie nastavenia komponentov, ktoré je možné meniť v menu multimediálneho systému. Tam nájdete aj graf preťaženia alebo analyzátor driftu, ktorý vám na displeji ukáže dĺžku šmyku a čas, počas ktorého je auto v drifte. Ako porotca v SuperStar ohodnotí vaše snaženie hviezdičkami. Nechýba ani merač času na kolo a systém M Traction Control, ktorý umožňuje nastaviť obmedzenie preklzovania kolies v rámci stabilizačného systému až v 10 úrovniach.

Podvozok používa elektronicky riadené tlmiče s elektromagneticky riadenými ventilmi, ktoré reagujú doslova v milisekundách, takže každý tlmič na každom kolese reaguje presne podľa aktuálnych podmienok – kým pri plavnej jazde to znamená vyšší komfort, pri športovej sa tým zabezpečuje stabilita a schopnosť auta dosahovať bočné preťaženia ďaleko viac ako 1 g.

Záver

BMW M8 Competition je vďaka o vyše 100 koní výkonnejšiemu motoru rýchlejšie a komfortnejšie, ale z M4 cítiť, že je ešte viac zameraná na vodiča. Ak hľadáte auto, ktoré sa svojimi schopnosťami, parametrami a fílingom najviac približuje okruhovému špeciálu, tak BMW M4 Competition vám to všetko dopraje. Len zvuková kulisa bude menej korenistá a prifarbená umelým zvukom z reprákov, ale v konečnom dôsledku platí, že ide o jedno z najlepších športových áut, aké si môžete kúpiť a to bez ohľadu na finančný rozpočet.

TECHNICKÉ ÚDAJE  BMW M4 Competition
Motor R6
Zdvihový objem 2993 cm3
Max. výkon 375 kW / 510 k
Max. krútiaci moment 650 Nm
Palivo Benzín
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY  
Dĺžka 4 794 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 887 mm
Výška 1 394 mm
Rázvor náprav 2 857 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 850 kg
Objem batožinového priestoru 440 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,5 s
Rozmer pneumatík
SPOTREBA (počas testu)  
Mesto 12,2 l/100 km
Diaľnica 9,5 l/100 km
Okresky 10,4 l/100 km
CENA  
Základná cena modelu  100.000 eur
Základná cena testovanej verzie  127.600 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokJe to potvrdené, od januára sa zmenia ceny diaľničných známok
Nasledujúci článokTEST Jazdenky: Toyota Corolla 2013 po 100 000 kilometroch, najspoľahlivejšia jazdenka?

1 COMMENT

Comments are closed.