Keď je spomenutý legendárny 2,5-litrový päťvalec od Audi, väčšine ľudí napadne originálne Quattro, súčasná RS3 a k nej ešte netradičná Cupra Formentor VZ5. Ale na tretie auto, ktoré si v súčasnosti môžete kúpiť s týmto motorom, sa takmer úplne zabúda.
Je ním Audi RSQ3 uvedené ešte v roku 2019. Teraz sa akoby zázrakom na zlomku príchodu novej generácie Q3 objavilo Audi RSQ3 Sportback v slovenskom press parku a tomu sme jednoducho nemohli odolať.
Od prvého momentu som dumal nad tým, prečo sa Audi RSQ3 nedostáva toľko lásky ako zvyšku 5-valcového line upu. Dve veci mi naozaj vadili. Prvou je posed za volantom. Klasicky pre crossover je vysoko, ale v takej Cupre, ktorá Formentor tiež ladí ako crossover, bol oveľa nižšie. Vďaka tomu som mal z jazdy celkom iný dojem a omnoho lepšie cítil, čo práve auto robí. Druhou prekážkou, ale oveľa subjektívnejšou, bol volant, pretože mal na môj vkus tenký veniec. S odstupom času musím priznať, že aj 7-stupňová dvojspojková prevodovka bola slabinou, keďže častokrát pri nízkych rýchlostiach zmätkovala a vytáčala motor do otáčok celkom zbytočne. Ale potom som naštartoval 2,5 TFSI a všetky negatívne emócie boli preč.
Lepší motor budete hľadať iba ťažko
Úprimne, celé auto nesie na ramenách 400-koňový (294 kW) päťvalec. Jeho prejav je niečo, čo v dnešnom svete pôsobí ako z inej planéty. Nehovorím iba o jeho dynamických parametroch. Krútiaci moment 480 Nm, zrýchlenie na 100 km/h za 4,5 sekundy, to v dnešnej dobe nie sú žiadne dych vyrážajúce čísla. Predsa len, akokoľvek zvláštne to znie, RSQ3 je staré auto. Cítiť to je z detailov, akým je napríklad veľká páka prevodovky, ktorou môžete aj sekvenčne radiť, alebo zo zásadnej veci pre jazdný zážitok, ktorou je absencia najnovšieho vektorovania krútiaceho momentu.
Staršia verzia haldexu vo väčšine situácií vodičovi rada pripomenie, že toto auto je primárne predokolka. Na snehu je už situácia o niečo iná a keď ste dostatočne odvážny, zadok sa zahryzne o niečo viac. Čo RSQ3 nemožno uprieť, je stabilita a pocit bezpečia. Na námrazou olíznutej horskej ceste sa mi podarilo dostať do niekoľkých situácií, po ktorých by ste sa mi krvi nedorezali. Ale nikdy nie kvôli nečakanej pretáčavosti alebo nedotáčovosti. Zakaždým máte perfektnú mieru priľnavosti, až kým sa v tieni nezaškerí nejaký ten ľadík.
Najväčšie plus RSQ3? Zvuk, zvuk a ešte raz zvuk. Toto nie je žiadny hothatchový popcorn z výfuku, ale rev superšportu. Maximálny krútiaci moment máte k dispozícii od takmer 2000 až do takmer 6000 otáčok za minútu. Počas celého času dostávate zvukový prejav, ktorý je jednoducho fenomenálny. Ale to si musíte pozrieť vo videu a vychutnať tam.
Na záver je tu cena. Auto štartuje od 71 420€, ale v našej konfigurácii, v ktorej ešte chýbali u zákazníkov obľúbené prvky výbavy ako napríklad adaptívny podvozok alebo Matrix LED svetlá, sme na necelých 88 000 €. Či za to stojí? Kým je motor vypnutý, tak by som mal váhavý výraz, ale po naštartovaní by okamžite zmizol.
[…] predala 799 vozidiel a tretia Toyota 756 vozidiel. Medziročne je najväčším skokanom značka Audi. Kým v novembri 2021 predala len 56 vozidiel, v novembri tohto roka to bolo až 123 vozidiel. To […]