Stredoeurópske observatórium digitálnych médií (CEDMO), čo je medzinárodný multidisciplinárny projekt podporovaný Európskou komisiou, na svojom webe publikoval analýzu Kataríny Drevenej z portálu infosecurity.sk zaoberajúcu sa zavadzajúcimi informáciami niektorých slovenských médií v prípade informovania čitateľov o téme švajčiarskeho návrhu obmedzenia prevádzky elektromobilov.
Viaceré slovenské médiá, vrátane tých motoristických, zverejnili články so zavádzajúcimi nadpismi, podľa ktorých Švajčiarsko plánuje zakázať jazdenie na elektromobiloch. Ide pritom momentálne iba o návrh na obmedzenia, nie zákaz elektrických áut, ktorý sa týka prípadnej krízovej situácie v súvislosti s nedostatkom elektrickej energie.
Napríklad denník Pravda použil dňa 6. decembra veľmi sugestívny nadpis: „Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov“ a na Facebooku pridal k príspevku popis „Zimný zákaz používania elektromobilov? To fakt myslia vážne?!”
Ide o zavádzanie, upozorňuje CEDMO, ktoré bojuje proti šíreniu nepravdivých a zavádzajúcich informácií. “Z komentárov pod príspevkami je zrejmé, že ľudia sú presvedčení o tom, že vo Švajčiarsku boli alebo budú elektrické autá čoskoro úplne zakázané. Používatelia zároveň obviňovali z možných budúcich problémov Európsku úniu, ktorej Švajčiarsko nie je členom.”
Podľa Radovana Geista z portálu EURACTIV.sk boli sugestívne názvy pravdepodobne volené tak, aby pritiahli čitateľov či vyvolali ich reakcie na sociálnych sieťach.
Ako to teda je?
Katarína Drevená uvádza informácie na pravú mieru: Švajčiarsko, podobne ako ďalšie krajiny, sa vzhľadom na ruskú agresiu na Ukrajine a s tým súvisiacu možnosť nedostatku elektrickej energie pripravuje na prípad krízy, ktorá by si vyžadovala núdzovú reakciu. Návrh právneho predpisu s názvom „Nariadenie o obmedzeniach a zákaze používania elektrickej energie“, ktorý sa stal predmetom zavádzania, bol predstavený 23. novembra. Konzultácie k nemu mali prebiehať do 12. decembra.
Návrh rozdeľuje opatrenia do viacerých skupín či stupňov eskalácie. Obmedzenia delí do troch a zákazy do štyroch skupín. V hypotetickom prípade vážnej krízy v súvislosti s energiami by sa zákazy a obmedzenia kombinovali a prijímané by boli postupne – od menších opatrení v prvých skupinách až po tie väčšie v posledných.
V poslednej skupine obmedzení sa nachádzajú opatrenia ako skrátenie otváracích hodín obchodov, zákaz víriviek, solárií či masážnych kresiel, miestností vykurované elektrickou energiou zohriate na maximálne 18 °C a pod. V tomto balíku, ktorý sa týka až prípadu najvážnejšieho prerušenia dodávok energie, by mohlo byť obmedzené používanie elektromobilov na osobné účely. Jednoznačne však nejde o zákaz, ako sa v nadpisoch článkov uvádza.
Obmedzenie na používanie elektromobilov sa teda spomína až v poslednej úrovni, ktorá sa týka hypoteticky najhoršieho scenára. V návrhu sa píše: „Súkromné používanie elektromobilov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty (napr. práca, nákupy, návšteva lekára, náboženské podujatia, účasť na súdnych pojednávaniach).“
Predtým, ako by došlo k aktivácii opatrení v súvislosti s elektromobilmi, boli by prijaté obmedzenia ako napríklad pranie na maximálne 40 °C, chladničky nastavené na teplotách nie nižších ako 6 °C, zákaz elektrického osvetlenia na reklamné účely vo vybraných hodinách, zákaz vonkajších ohrievačov, zákaz teplej vody na verejných toaletách, zákaz eskalátorov, teplota bazénov nastavená na maximálne 27 °C a vylúčenie sáun, obmedzené rozlíšenie na streamovacích službách na štandardné rozlíšenie (SD) a pod.
Typický krízový plán
Opatrenia v posledných stupňoch eskalácie obsahujú zákazy, ktoré by sa dotkli všetkých občanov Švajčiarska. Medzi ne patrí napríklad zákaz osvetlenia diskoték či športovísk, poprípade úplný zákaz prevádzky zábavných parkov, herní a diskoték, zákaz prevádzky umelo chladených vonkajších klzísk, zákaz ťažby kryptomien či zákaz verejných premietaní a kultúrnych podujatí, na ktorých účel sa spotrebuje elektrická energia.
Aktuálne nie je jasné, či návrh v predloženom znení prejde. V prípade, že by došlo k jeho prijatiu a v krajine by skutočne nastala kríza kvôli nedostatku elektrickej energie, opatrenia sa elektromobilov nakoniec nemusia dotknúť.
Článok v časopise Forbes ďalej naznačuje, že prerušenie dodávok energie v dôsledku vojny by sa mohlo dotknúť skôr majiteľov vozidiel na plyn ako majiteľov elektromobilov. Prípadné zastavenie dodávok ropy a plynu totiž môže spôsobiť nedostatok benzínu, čo by mohlo viesť k obmedzeniam na používanie áut využívajúcich túto pohonnú hmotu.
Aj v prípade, že by bol tento návrh schválený, nie je samozrejmé, že ho Bern bude potrebovať využiť. Alpská krajina totiž získava 62 % elektrickej energie z vodných zdrojov a 29 % z jadrových elektrární. Vďaka veľkému množstvu horských jazier a riek, ako aj zrážok má výborné podmienky na využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Švajčiarsko dováža len malé percento elektrickej energie zo susedného Nemecka a Francúzska. Tieto krajiny sú viac závislé od dovozu zemného plynu. Z toho dôvodu požiadal Bern o vypracovanie odporúčaní týkajúcich sa šetrenia elektrickej energie.
Vysvetlenie ako na dlani
Ešte pred publikovaním článku v Pravde zverejnil internetový portál teslamagazin.sk vysvetľujúci článok, ktorý korigoval prvotné informácie o “zákaze elektromobilov vo Švajčiarsku”. Sugestívny nadpis k tejto téme zvolil aj portál tvnoviny.sk.
[…] tak významný odber energie predstavuje aj ohrev kabíny automobilu. Pri elektrických vozidlách nevzniká toľko tepla ako pri spaľovacích motoroch, a preto treba vynaložiť viac energie z […]