Peugeot konceptom Inception (odvodené z latinského slova inceptio – začiatok) predstavuje svoju víziu elektromobilov blízkej budúcnosti.
Už v roku 2023 budú všetky súčasné modely značky Peugeot elektrifikované (t.j. okrem klasických spaľovacích motorov budú automobily k dispozícii aj s hybridným, plug-in hybridným alebo elektrickým pohonom, tento cieľ pritom Peugeot splní elektrifikovaním modelu 5008). Do roku 2025 Peugeot uvedie na trh päť nových elektromobilov a práve od roku 2025 budú nové automobily francúzskej značky Peugeot používať väčšinu prvkov, ktoré predstavuje Peugeot Inception Concept. Tých technických a technologických inovácií je naozaj veľa, tak sa poďme na ne spoločne pozrieť.
Sklo kam sa pozrieš
Peugeot Inception Concept je postavený na jednej zo štyroch budúcich platforiem koncernu Stellantis určených pre čisto elektrické vozidlá. Tieto platformy ponúkajú veľké rozdiely v architektúre, ktorú dizajnéri využili na to, aby úplne pretvorili priestor pre cestujúcich. Kúzlo Peugeotu Inception Concept spočíva v dokonale plynulom prechode medzi dizajnom exteriéru a interiéru. Všimnúť si treba najmä obrovskú presklenú plochu s veľkosťou až 7,25 metra štvorcového. Automobil si však si zachováva svoje výnimočné tepelné vlastnosti a ťaží z multichrómovej úpravy (úprava oxidmi kovov), čo je proces, ktorý NASA pôvodne používala na štíty prilieb astronautov. Toto sklo s názvom NARIMA má teplý odraz v odtieňoch žltej a chladnejšiu priepustnosť v modrastých tónoch. Navonok sa odráža na neutrálnej farbe karosérie. Vo vnútri rozptyľuje záblesky svetla na materiály, pričom neustále upravuje odlesky a odtiene.
Nový dizajn prednej masky
Odtieň karosérie Peugeotu Inception Concept je zložený z veľmi jemných kovových pigmentov. Je jednovrstvový, čo znamená, že pri jeho aplikácii sa spotrebuje oveľa menej energie. Jeho vzhľad a prémiový charakter zvýrazňuje objemy karosérie. Predný nárazník má úplne nový svetelný podpis, ktorý zahŕňa tri symbolické pazúry. Táto nová, výrazná predná časť spája celú prednú masku chladiča a charakteristickú časť do jedného objektu, v ktorom sú umiestnené aj senzory. Tvorí ho jeden kus skla s logom v strede, zväčšeným 3D luminiscenčným efektom. Túto masku lemujú tri tenké vodorovné pruhy prekrížené tromi pazúrmi. Štyri optické moduly sú umiestnené pod sklenenou maskou, ktorá je sama o sebe ošetrená zrkadlovým efektom. Ten je vytlačený digitálnou technológiou INKJET.
Bočný displej
Displej s názvom TECH BAR prechádza horizontálne cez celú šírku dverí. Vysiela rôzne správy do vonkajšej časti vozidla, keď sa k nemu vodič a cestujúci priblížia. Umelá inteligencia rozpoznáva vodiča, aby mu mohla nastaviť komfortné prvky ako polohu sedadla, teplotu, jazdný režim alebo multimediálne preferencie. Okrem úrovne nabitia batérie má TECH BAR aj zvyčajné uvítacie a rozlúčkové hlásenia, ako aj množstvo senzorov a radarov spojených s autonómnou jazdou, vďaka čomu je karoséria úplne hladká, pretože neobsahuje tieto technické prvky. Spodná časť dverí sa rozširuje a zreteľne vystupuje, aby sa zlepšila aerodynamika.
Peugeot Inception Concept má pred obrovským čelným sklom vysúvateľné zariadenie s názvom Aero Tech Deck, do ktorého Peugeot sústredil všetky funkcie údržby elektrického vozidla vrátane nabíjacej zásuvky a monitorovania nabíjania.
Kolesá s pomenovaním Aerorim spájajú aerodynamiku a estetiku. Sú navrhnuté na osovej symetrii, rovnako ako 20-palcové kolesá sériového Peugeotu 408. Kované textilné vložky prispievajú k podpore aerodynamiky, zatiaľ čo hliníkové vložky s mikroperforáciami podčiarkujú high-tech aspekt dizajnu. Osvetlený znak leva zostáva pri otáčaní kolesa statický. Vo vnútri kolesa je strmeň brzdy pokrytý zrkadlovým sklom.
Nová podvozková platforma
Peugeot Inception Concept využíva podvozkovú platformu STLA Large, na ktorej budú stáť tie najväčšie vozidlá značky Peugeot. Peugeot Inception Concept má siluetu nízkeho (1,34 m) a aerodynamicky efektívneho sedanu s dĺžkou 5 metrov. Táto veľkosť bola zvolená zámerne, aby zdôraznila mnohé inovácie, ktoré tento koncept ponúka. Automobil je vybavený 800V technológiou. Jeho 100 kWh batéria mu umožňuje prejsť 800 km na jedno plné nabitie, a to vďaka nízkej spotrebe energie len 12,5 kWh na 100 km. Použitá batéria sa dokáže nabiť za 1 minútu na 30 km dojazdu. Nabíjanie je pritom možné realizovať aj indukčne, teda bez potreby fyzického prepojenia káblom.
Dva kompaktné elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, robia z Peugeotu Inception Concept vozidlo s pohonom všetkých kolies. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy je 680 koní. Takáto ohromná porcia výkonu umožňuje vozidlu akcelerovať z 0 na 100 km/h za menej ako 3 sekundy. Dynamické výkony však v prípade tohto konceptu nie sú najpodstatnejšie. Väčšiu pozornosť si pýta úplne prepracované riadenie typu steer-by-wire. Peugeot hovorí o tom, že automobil neobsahuje volant. Nahradil ho multifunkčným ovládačom s názvom Hypersquare.
Krútenie volantom prestane existovať
Po cestách jazdí už vyše 9 miliónov vozidiel s tzv. i-Cockpitom. Teda riešením zmenšeného volantu, cez vrch ktorého sa vodič pozerá na prístrojový panel. Túto novú architektúru kokpitu odhalil Peugeot 208 prvej generácie pred desiatimi rokmi. Dnes ho Peugeot Inception Concept znovu objavuje tým, že čerpá z overených futuristických technológií. Dizajnéri zvolili úplne novú architektúru, odstránili volant a klasické prístroje. Riadiaci systém Hypersquare, ktorý sa narodil ako digitálny a inšpirovaný videohrami, posúva koncept i-Cockpit ďalej do budúcnosti.
Ako by to malo fungovať? Vodič bude riadiť vozidlo iba dotykom prstov. Peugeot tvrdí, že Hypersquare vytvára nový, prirodzený, jednoduchší a bezpečnejší spôsob jazdy. Riadenie by malo byť inštinktívnejšie a podobné ovládaniu videohier. Hypersquare pozostáva z obrazovky s kruhovými bunkami v každom zo štyroch rohov, ktoré majú niekoľko funkcií. Prirodzené a univerzálne uchopenie riadenia, pohodlie pri ovládaní prstami a aktivácie ovládacích prvkov vozidla stlačením palca. Pôjde teda o podobné pohyby, aké používame pri ovládaní našich smartfónov.
Hypersquare
Stred Hypersquare tvorí obrazovka typu tabletu. Je venovaná distribúcii riadiacich informácií. Piktogramy rôznych funkcií (klimatizácia, hlasitosť rádia, tempomat atď.) sú zobrazené na dvoch bočných paneloch, aby sa uľahčil prístup k zvolenému ovládaču. Ten sa nachádza vo vnútri kruhových výklenkov a je prístupný len pohybom palca bez toho, aby ste museli zložiť ruky z ovládača riadenia.
Ovládací systém Hypersquare je ďalej kombinovaný s flexibilnou obrazovkou na pozadí, ktorá zobrazuje informácie o jazde alebo infotainmente v 360° zobrazení. Tento tzv. Halo Cluster s kruhovým displejom informuje cestujúcich prichádzajúcich k autu o základných parametroch. Táto externá komunikácia posilňuje koncept zdieľania a novú automobilovú víziu. Pri prechode na autonómnu úroveň riadenia sa Hypersquare zasunie do palubnej dosky a z podlahy sa vysunie veľká panoramatická obrazovka.
Nová poloha sedenia
Cestujúci sedadiaci v druhom rade sedadiel majú vďaka novým proporciám sedadiel a veľkorysým preskleným plochám lepší výhľad na svet. Každý materiál v kabíne bol upravený tak, aby sa odrážal. To znamená, že farba interiéru sa mení podľa prostredia, v ktorom sa jazdí, a mení sa podľa osvetlenia. Všetky proporcie sedadiel boli prepracované, aby sa prispôsobili tvaru tela každého cestujúceho. Architektúra a zdanlivá štruktúra sedadla sú prispôsobené čo najbližšie k telu. Už nejde o tzv. sedenie v autosedačke, ale o usadenie sa do nového typu pohovky, prispôsobenej na podmienky dynamickej jazdy, alebo možnosti oddýchnuť si pri autonómnej jazde.
Na palube Peugeotu Inception Concept sú všetky prvky umiestnené nižšie. Oproti sedadlám je len vodičovi venovaný minimalistický kokpit, ktorý sa dá zasunúť pri delegovaní jazdy na autonómny systém. Palubná doska už nebude existovať, rovnako tak ako stredový tunel.
Nové typy materiálov
Peugeot Inception Concept je ďalej ukážkou nových techník, ktoré zavedie francúzska značka, aby do roku 2030 v Európe znížila uhlíkovú stopu o viac ako 50 % a do roku 2038 sa stala úplne bezuhlíková. Iba samotné prehodnotenie architektúry vozidla na to nebude stačiť. Peugeot Inception Concept posunul toto myslenie o krok ďalej vytvorením nových riešení na maximalizáciu obehového hospodárstva. Tak sa zrodil tvarovaný textil. Odpadky 100% polyesterovej tkaniny z prototypových dielní dizajnového centra alebo od dodávateľov sa opätovne používajú a tepelne stláčajú pod vákuom, so spojivom vstreknutým vo forme živenej živice. Táto technológia vytvára extrémne tvrdý a odolný materiál, z ktorého sa dá vyrobiť nosná alebo ozdobná časť. Môže byť použitý pre rôzne konštrukcie, ako sú napríklad dvere, a nie je potrebné ho zdobiť ďalšími časťami. Úlohou dizajnu je zviditeľniť tieto predtým neviditeľné časti.
Na základe princípu, že aj keď je automobil elektrický, bude vždy pozostávať minimálne z 50 % ocele, ide o jej odhalenie v surovej podobe, aby sa obmedzil počet komponentov v priestore pre cestujúcich. To je prípad štruktúr sedadiel alebo prednej konzoly. Oceľ je ošetrená galvanizačným procesom, ktorý poskytuje surový estetický odraz. Toto riešenie je úplne v súlade s konceptom, ktorý zvýrazňuje špecifické odlesky každého z použitých materiálov v interiéri. Sedadlá a podlaha sú pokryté 100 % recyklovaným polyesterom s kovovým leskom, ktorý sa hrá so svetlom rozptýleným sklenenou kapsulou.
Inception Concept predstavuje optimistickú víziu značky Peugeot do budúcnosti. Už od roku 2025 bude inšpirovať budúce produkty, dokonca aj tie najkompaktnejšie. Máme sa na čo tešiť.