Model C5 X je dôstojným nástupcom veľkých cestovateľských automobilov značky Citroën. Dlho sme museli byť trpezliví a čakať na dôstojného nástupcu veľkých sedanov, ktoré boli typické pre francúzsku automobilku. Každú značku reprezentuje jej vlajková loď a takýto model Citroënu chýbal ako soľ.
Segment D už má svojho zástupcu aj pri tejto značke. Dlhá kapota, plynulé a aerodynamické línie, vysoká bočná línia karosérie a prelis nad zadnými kolesami vytvárajú výnimočnosť a dynamiku. Zároveň ide o prvky pripomínajúce viaceré vozidlá, ktoré tvorili špeciálnu históriu značky Citroën. Stačí si spomenúť napríklad na model C6. Veko batožinového priestoru, typický znak veľkých modelov značky Citroën, odkrýva praktické vlastnosti vozidiel typu kombi: vytvára veľký a funkčný otvor a nízku nakladaciu hranu, čo zlepšuje každodenné využívanie. Za všetko hovorí celková dĺžka 4,8 metra, čo je už poriadny kus auta.
Ako v avantgardnej obývačke
Niekto by mohol podotknúť, že prístrojový panel je minimalistický, či dokonca jednoduchý. Áno, podobá sa na ostatné modely, ako napríklad C5 Aircross, prípadne C4, no podľa nás si zaslúži prívlastok prémiový. Nachádza sa tu typický koncernový volič automatickej prevodovky aj známe ovládače na volante. Ale okrem toho prichádza C5 X s vlastnou identitou. Masívne otočné ovládače klimatizácie, drevené obloženie dverí alebo tvar výduchov klimatizácie, to všetko sú veľmi vkusné detaily. Z interiéru modelu Citroën C5 X sála pocit pohodlia a útulnosti, čím pozýva na cestovanie veľkým priestorom.
Čistý benzín
Pri pohľade do cenníka by ste nenašli naftovú motorizáciu. Sú tu dve benzínové verzie a k tomu jedna plug-in hybridná. Podľa nás je to tak akurát. Aj keď si myslíme, že naftový charakter by tomuto korábu na diaľničných presunoch určite svedčil. My sme jazdili s tým výkonnejším z dvojice zážihových motorov. Slušný výkon 180 koní, hlavne keď veľké vozidlo má hmotnosť len niečo viac ako 1,5 tony. Kto by sa bál, že pomerne výkonná benzínová jedna-šestka by sa nevedela zmestiť do kože, tak sa mýli. Okreska si vezme z nádrže v priemere 6 litrov, ale ani na diaľnici nebudete jazdiť za viac ako 7-7,5 l/100 km. A to sú slušné, takmer naftové hodnoty. Automatická prevodovka má 8 stupňov a pri rozbiehaní je mierne necitlivá, treba sa prispôsobiť konkrétnemu tlaku na plynový pedál.
Priestoru je habadej
Citroën C5 X pripomína kombi — najmä rozmermi a exkluzívnym spracovaním: objem batožinového priestoru dosahuje hodnotu 545 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne rovná plocha a objem sa zvýši na 1 640 litrov. Vstupný otvor je široký a funkčný, nakladacia hrana nízka a boky rovné. Kryt batožinového priestoru je spojený s vekom a uľahčuje nakladanie, pretože sa otvára spolu s elektronicky ovládaným vekom, takže sa ľahko otvára a zatvára, aj keď má jeho majiteľ práve plné ruky.
A ten komfort
Tak, ako sme boli unesení z mimoriadne komfortného nastavenia podvozku modelu C5 Aircross, pokračuje naše nadšenie aj tu. Model Citroën C5 X je štandardne vybavený odpružením Citroën Advanced Comfort, čo je exkluzívna novinka značky Citroën, ktorá filtruje prekážky, výmole, žľaby, retardéry a ďalšie nerovnosti na vozovke a zabezpečuje tak hladkú jazdu a pocit ako na lietajúcom koberci. Tento efekt, ktorý je pre automobilku Citroën taký dôležitý, vytvára jednoduchá a účinná technológia tlmičov s dvojitými hydraulickými dorazmi. Plug-in hybridná verzia vozidla Citroën C5 X posúva komfort ešte ďalej vďaka aktívnemu odpruženiu Citroën Advanced Comfort, ktoré zabezpečuje nepretržitú aktívnu reguláciu odpruženia. Spomenúť musíme aj akustiku, najmä vrstvené akustické okná predných a zadných dverí, ktoré zaisťujú výnimočnú izoláciu od vonkajších rušivých vplyvov. Na palube tak vládne nielen jazdný komfort, ale aj ticho.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Citroën C5 X |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Max. výkon | 133 kW / 181 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 805 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 865 mm |
Výška | 1 485 mm |
Rázvor náprav | 2 785 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 566 kg |
Objem batožinového priestoru | 545 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Rozmer pneumatík | 205/55 R19 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 7,2 l/100 km |
Diaľnica | 6,5 l/100 km |
Okresky | 6,1 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 33 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 39 490 € |