Škoda Auto zrýchľuje tempo transformácie v oblasti elektromobility. Český výrobca automobilov plánuje do roku 2026 uviesť na trh štyri úplne nové elektromobily a dva inovované modely rodiny Enyaq.
Spoločnosť chce do roku 2027 investovať do elektromobility sumu vo výške 5,6 miliardy eur. Škoda rozšíri svoju ponuku elektromobilov predstavením malého elektrického SUV, kompaktného vozidla s vyššou svetlou výškou, ktoré sa bude volať Elroq, priestranného kombi a sedemmiestneho SUV na báze konceptu Škoda Vision 7S. V tejto prechodnej fáze budú naďalej oporným pilierom ponuky značky vozidlá so spaľovacími motormi a plug-in hybridnými pohonmi. S novými generáciami modelov Superb a Kodiaq, ktoré sa predstavia na jeseň tohto roka, aktualizovanými modelmi Octavia, Kamiq a Scala a úplne novými elektrickými modelmi bude Škoda čoskoro ponúkať najširšie portfólio modelov vo svojej histórii.
V rokoch 2020 a 2022 boli predstavené modely Enyaq iV, resp. Enyaq Coupé iV. Išlo o prvé modely značky Škoda postavené na modulárnej platforme pre elektrické vozidlá (MEB) skupiny Volkswagen. V roku 2025 budú oba modely upravené tak, aby odrážali nový dizajnový jazyk spoločnosti, ktorý sa stane charakteristickým pre všetky budúce elektromobily značky. Škoda tak do roku 2026 uvedie na trh celkovo 6 nových elektromobilov.
Pre všetky budúce elektrické modely značky Škoda bude spoločný charakteristický nový dizajnový jazyk s názvom Modern Solid, ktorý zdôrazňuje robustnosť, funkčnosť a autentickosť. Prvým konceptom, ktorý naznačil budúce dizajnové smerovanie Škody bol práve Vision 7S.
Pestrá ponuka elektromobilov od modelu „Small“ po model „Space“
Ako prvý sa v roku 2024 predstaví elektromobil „Compact“, ktorý bude predávaný pod oficiálnym názvom Elroq. S dĺžkou 4,50 metra a podobnou kombináciou kompaktných rozmerov a priestranného a praktického interiéru sa tento model stane plne elektrickým nástupcom modelu Škoda Karoq.
Budúci základný model značky dostal dočasné pracovné označenie „Small“. Pôjde o vozidlo nižšej triedy s cenovkou okolo 25 000 eur. Tento model sa bude vyrábať v závode skupiny Volkswagen v Španielsku a na trh príde v roku 2025. S dĺžkou 4,10 metra ponúkne podobný objem batožinového priestoru ako model Scala. Koncept podobného elektromobilu s názvom ID.2all predstavil nedávno Volkswagen. VW ID.2 sa stane prvým vozidlom Volkswagenu postaveným na podvozkovej platforme MEB, ktoré bude využívať pohon predných kolies. Koncept s rozmermi súčasného Pola disponuje batožinovým priestorom s veľkosťou až 490 litrov. Volkswagen pri jeho predstavení uviedol aj základné technické údaje, ktorými by mal produkčný model disponovať. Dojazd vozidla na jedno nabitie bude 450 km. Z 0 na 100 km/h zrýchli vďaka 226-koňovému elektromotoru za menej ako 7 sekúnd a dosiahne najvyššiu rýchlosť 160 km/h. Z 10 na 80 % sa nabije za menej ako 20 minút. Podobné vlastnosti môžeme očakávať aj od malého elektromobilu značky Škoda.
Kľúčovú úlohu medzi štyrmi novými modelmi bude zohrávať model s pracovným názvom „Combi“. Toto približne 4,7 metra dlhé vozidlo bude prvým plne elektrickým kombi značky a prenesie tento veľmi populárny a úspešný štýl karosérie do éry elektromobility. Elektrický model „Combi“ bude predstavený v roku 2026.
Najväčším zástupcom elektrických modelov Škoda sa stane model „Space“. Pôjde o produkčnú verziu konceptu Vision 7S s dĺžkou približne 4,90 m, ktorá bude stáť na vrchole ponuky značky.
Zameranie na obnoviteľné energie a recyklovateľné materiály
V spolupráci so spoločnosťou ČEZ plánuje automobilka vo svojom závode v Mladej Boleslavi inštaláciu jedného z najväčších fotovoltických strešných systémov v Českej republike. Takmer 6 000 solárnych panelov najnovšej generácie bude poskytovať menovitý výkon na úrovni 2 300 kW a vyprodukuje viac ako 2,2 GWh elektrickej energie za rok. Škoda tiež nedávno objednala inštaláciu jedného z najväčších strešných solárnych systémov v automobilovom priemysle pre svoj závod v Pune v Indii. Po nainštalovaní bude tento systém dodávať celkovo až 26,6 GWh elektrickej energie za rok, čím pokryje 30 % celkovej spotreby elektriny v závode. Zároveň pomôže znížiť emisie CO2 vznikajúce pri výrobe vozidiel v závode o 28 % ročne.