Alfa Romeo Stelvio sa spolu s modelom Giulia dočkali dlho očakávaného faceliftu. Zmeny sú síce nepatrné, ale na druhej strane celkom podstatné. Bude to Stelviu stačiť na to, aby obstálo v neprajnom svete konkurencie?
Alfa Romeo Stelvio je tu s nami už od roku 2017. Preto bol už najvyšší čas na omladenie, aby zostalo svieže aj v roku 2023. Prevratné zmeny však nečakajte. Nepatrné zmeny nájdeme pri výplni mriežky chladiča, ako aj na dvoch spodných vzduchových kanáloch.
Najvýraznejšou zmenou sú však predné svetlomety s novou grafikou denných LED svetiel odkazujúcou na slávny model SZ Zagato, čím sa dizajnovo približujú k novšiemu kompaktnému SUV Tonale. Svetlomety navyše disponujú matrixovou funkciou. V noci pracujú bezchybne a majú naozaj rýchlu reakciu na oproti idúce vozidlá. Súčasťou nami testovanej výbavy Veloce bolo kontrastné čierne lemovanie i červené strmene bŕzd spolu s 20 palcovými diskami Lusso. V kombinácii s bielou karosériou ide o veľmi podarenú konfiguráciu, ktorá vizuálne zaujme.
Digitalizácia vo vnútri
V interiéri je hlavnou, a v podstate aj jedinou zmenou, plne digitálny 12,3-palcový prístrojový panel doplnený o príjemnú grafiku. Ponúka tri štýly zobrazenia – Evolved, Relax a Heritage, spolu s dostatočnou mierou personalizácie. K dispozícii máte teda iba to, čo v tú chvíľu skutočne potrebujete. Inak zostáva všetko po starom, čo však vôbec nie je na škodu.
Hlavnou dominantou interiéru sú bezpochyby sedadlá. Už pri prvom nastúpení priniesli potrebný wau efekt. Svoje v tom určite urobilo aj použitie červenej kože a vysoká kvalita použitých materiálov. Sedadlá poskytujú vysoký komfort, výborné bočné vedenie, ktoré je navyše dofukovateľné. Zaručene vás podržia aj pri dynamickej jazde, ktorá s týmto 280-koňovým kúskom nie je žiaden problém. Ale o tom o chvíľu.
Veľkým potešením bola všade prítomnosť fyzických tlačidiel a nechýbal ani samostatný panel klimatizácie. Tlačidlá sú intuitívne usporiadané, čím sa minimalizuje potreba ich hľadania počas jazdy. Trojramenný volant pôsobí športovo s dobrou ergonómiou držania. Nechýba tlačidlo štartovania priamo na volante a volič jazdných režimov v štýle DNA. Samozrejmosťou sú veľké hliníkové pádla pod volantom, typické pre modely Stelvio a Giulia. Pravdou je, že som si na ne musel chvíľu zvykať, keďže blokujú páčky na smerovky a stierače. Neskôr som si ich ale nemohol vynachváliť.
Jediným mínusom interiéru je nutnosť prepojenia mobilného telefónu s káblom pri aktivovaní funkcií Android auto alebo Apple CarPlay, ako aj absencia ventilovaných sedadiel, čo v týchto obzvlášť horúcich dňoch príde určite vhod. Jedným dychom však treba dodať, že v kabíne už mierne začína byť cítiť vek automobilu a aj napriek faceliftu za konkurenciou začína celkom zaostávať.
Výkonu má na rozdávanie
Pod kapotou Stelvia sa v našom prípade nachádzal dvojlitrový štvorvalec s výkonom 280 koní. Vďaka zjednodušenej ponuke výbav a motorov, ktoré facelift priniesol, ide o jedinú dostupnú motorizáciu spaľujúcu benzín (ak teda nepočítame verziu Quadrifoglio). Alternatívou je 2,2-litrový naftový štvorvalec s výkonom 160 alebo 210 koní. Oba motory sú spriahnuté s 8-stupňovým automatom, ktorý prenáša krútiaci moment motora na všetky štyri kolesá.
Chod motora je pri klasickom jazdnom režime príjemný, prevodovka radí bez zaváhania a s ľahkou nohou na plyne z dojazdu takmer neubúda. O tom som sa aj sám presvedčil, keď mi po prejdení 140 testovacích kilometrov komótnou jazdou z dojazdu ubudlo iba 40.
Úplne iná pesnička začne hrať po prepnutí do režimu D. Motor okamžite reaguje na každé pošteklenie plynu a pri dynamickom jazdnom štýle si vie prevodovka aj riadne kopnúť. Veľkým plusom je, že prevodovka po prepnutí do manuálneho režimu drží otáčky a sama nepreradí. Vďaka mnohými ospevovanej podvozkovej platforme Giorgio sedí Stelvio sebaisto v zákrutách aj pri ostrejšej jazde. Vďačiť za to môže dokonalému rozdeleniu hmotnosti 50 na 50 a športovým pneumatikám Michelin Pilot Sport 4 SUV. Presne v takýchto chvíľach sa najviac ukážu výhody obrovských pádiel pod volantom, ako aj výborné bočné vedenie na sedadlách. Treba však očakávať, že aj výsledná spotreba bude v tomto prípade vyššia.
Čo sa týka spotreby, Stelvio si pri pokojnej mestskej jazde vypýtalo 8,5 litra, pri diaľničných 130 km/h to bolo 8,9 litra a kombinovaná spotreba sa zastavila na úrovni 8,2 litra. Čo sa však športovej jazdy týka, nie je problém pokoriť ani hranicu desiatich litrov.
Všestranné SUV
Alfa Romeo Stelvio sa za týždeň testovania ukázalo ako všestranné SUV. Má priestranný interiér s veľkým kufrom s objemom 525 litrov, do ktorého sa bez problémov zmestilo všetko potrebné. Začína dávať zmysel, prečo sa automobilka Alfa Romeo rozhodla nevyrábať Giuliu vo verzii kombi. Nebolo to vôbec potrebné, pretože Stelvio túto funkciu svedomito supluje. Navyše poskytuje dostatok výkonu aj na víkendovú zábavu. Jeho jediný neduh je, že už začína byť cítiť, že Stelvio je tu s nami nejaký ten piatok. Na záver treba skonštatovať, že si Alfa Romeo musela vypožičať slogan jednej nemenovanej značky, pretože v prípade Stelvia išlo skutočne o „Radosť z jazdy“.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Alfa Romeo Stelvio |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1995 cm3 |
Max. výkon | 206 kW / 280 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 687 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 903 mm |
Výška | 1 632 mm |
Rázvor náprav | 2 818 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 755 kg |
Objem batožinového priestoru | 525 – 1600 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Rozmer pneumatík | 255/45 R20 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 8,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,9 l/100 km |
Okresky | 7,7 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 52.990 € |
Základná cena testovanej verzie | 62.990 € |