Dopravný podnik Bratislava (DPB) je prvým slovenským dopravcom s vlastnou flotilou vodíkových autobusov. Ich nákup bol zrealizovaný vďaka prostriedkom z európskych fondov.
Viac ako polovicu všetkých kilometrov v rámci mestskej dopravy v Bratislave najazdia autobusy. DPB sa preto snaží o zníženie emisií produkovaných ich vozidlami. Po minulých elektrobusoch či súčasných projektoch hybridných trolejbusov je projekt vodíkových autobusov ďalším, ktorým DPB utvrdzuje svoju pozíciu inovačného lídra spomedzi slovenských dopravcov.
„Uvedením vodíkových autobusov do systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave prinášame na Slovensko ďalšie inovatívne riešenia. Tieto moderné vozidlá, ktorými zvyšujeme štandardy verejnej dopravy, sú dôkazom našej snahy využívať špičkové technológie s ekologickým potenciálom. Som rada, že sa to deje práve vďaka podpore nášho ministerstva,“ uviedla štátna tajomníčka Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Barbora Lukáčová.
“Veľmi ma teší, že dnes môžeme uviesť do premávky nové vodíkové autobusy. Okrem toho, že sú moderné, pohodlné, predstavujú tiež ekologické riešenie a prispievajú k zníženiu množstva emisií v našom meste. Kvalitná, atraktívna, ale aj ekologická mestská hromadná doprava je pre každodenný život v meste kľúčová. Systematicky preto spoločne s Dopravným podnikom Bratislavy pracujeme na jej vylepšeniach, vrátane modernizácie vozidlového parku. Aby bola naša verejná doprava pohodlná, moderná, bezpečná a aby ju Bratislavčanky, Bratislavčania, ale aj návštevníci nášho mesta využívali radi,” uviedol primátor hlavného mesta Bratislavy, Matúš Vallo.
Vytlačia naftové autobusy?
Dĺžka dojazdu vodíkových autobusov sa pohybuje na úrovni 350 km. Doba “tankovania”, resp. v prípade vodíkových autobusov doba plnenia, trvá iba zopár minút. Tieto údaje sú veľmi blízke autobusom so štandardným pohonom, a preto vozidlá na báze vodíkovej technológie budú môcť doterajšie vozidlá plne zastúpiť.
„Ekologická, lokálne bezemisná, komfortná a rýchla doprava je budúcnosťou pre metropoly, akou je aj Bratislava. Všetky tieto aspekty nové autobusy spĺňajú. Aj vďaka úsiliu kolegov sa stávame prvým dopravcom, ktorý zaraďuje vodíkový pohon do svojho portfólia. Prevedením interiéru nadväzujeme na už zaužívaný štandard, ktorý si naši cestujúci v minulých rokoch obľúbili. Z vnútra tak bude autobus okrem nulového hluku na nerozoznanie od dieselových alebo plynových vozidiel“, povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Autobusy DPB zakúpil vďaka nenávratnému finančnému príspevku prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), na ktorý uzavrel zmluvu s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky. Tomuto kroku predchádzala ešte súťaž na dodávateľa vozidiel.
Klimatizácia, informačné obrazovky aj USB porty
Vo výbave každého vozidla je klimatizácia interiéru aj kabíny vodiča. Nechýba tiež kamerový systém, nastaviteľné ergonomické sedadlo a chladnička pre vodiča. Už zavedeným štandardom pre cestujúcich sa stali veľké obrazovky informujúce nielen o trase, ale aj o možnostiach prestupu či obmedzeniach premávky v reálnom čase, pohodlné sedadlá, determálne sklá alebo USB zásuvky.
Štyri autobusy typu Solaris Urbino 12 Hydrogen zaradí DPB do premávky už 1. augusta a cestujúci sa nimi budú môcť zviezť na linke 75.