Štúdia Mercedes-Benz Concept CLA Class predstavená na autosalóne IAA Mobility 2023 v nemeckom Mníchove ponúka pohľad blízky sériovej podobe na pripravovanú rodinu vozidiel, ktorá sa stane vstupnou bránou do sveta nemeckej značky. Automobil navrhnutý na pripravovanej platforme modulárnej architektúry Mercedes-Benz (MMA) predstavuje známe proporcie zabalené do nového a štýlového dizajnu využívajúcim prvky trojcípej hviezdy.
Concept CLA Class je predzvesťou úplne nového a samozrejme plne elektrického segmentu vozidiel. Toto portfólio bude pozostávať zo štyroch nových modelov – štvordverového kupé, Shooting Brake a dvoch SUV. Cieľom novej podvozkovej platformy spomínanej v úvode je ponúknuť zákazníkom elektrický automobil s dojazdom až 750 km. Tento cieľ pritom nebude dosiahnutý obrovskými a ťažkými batériami, ale efektívnou a úspornou prevádzkou s kombinovanou spotrebou energie na úrovni 12 kWh/100 km.
„Technológia, ktorá tvorí základ Concept CLA Class, predstavuje úplne nový prístup pre Mercedes-Benz a zahŕňa mnohé poznatky z nášho prelomového technologického programu VISION EQXX. Naši inžinieri napríklad maximalizovali efektivitu znížením strát v 800-voltovom systéme elektrického pohonného systému. Vyznačuje sa tiež inovatívnou chémiou článkov akumulátora, ako aj vysokou úrovňou integrácie akumulátora umožňujúcou vynikajúcu hustotu energie. Som presvedčený, že platforma MMA nám umožní ponúknuť našim zákazníkom v tomto segmente trhu kombináciu výkonu, trvalej udržateľnosti, bezpečnosti a pohodlia, ktorá definuje triedu, spolu s vynikajúcim digitálnym zážitkom,“ povedal Markus Schäfer, výkonný technický riaditeľ automobilky.
Pohonný systém
Nové hnacie ústrojenstvo, ktoré je teda priamo odvodené od prelomového systému elektrického pohonu vo VISION EQXX, zahŕňa 800 V elektrickú architektúru kombinovanú s akumulátorom s vysokou hustotou energie a mimoriadne účinnou elektrickou pohonnou jednotkou. V rámci tohto konceptu je hnacie ústrojenstvo konfigurované na náhon na zadné kolesá. Vďaka modulárnej konštrukcii je však vhodné aj pre vozidlá s náhonom 4×4.
Inovatívny systém akumulátorov vyvíjaný pre platformu MMA je založený na vysoko modulárnej architektúre. Zákazníci si budú môcť vybrať z dvoch rôznych chémií článkov. Špičkový variant dostane anódu s obsahom oxidu kremičitého, ktorá zaisťuje vynikajúcu hustotu energie. Základná verzia používa lítium-železo-fosfátové články. Samotný akumulátor má malý celkový objem. V prvom rade, moduly jeho článkov sú pripevnené lepidlom a nie skrutkami. Výsledná štruktúra je nielen ľahšia ako konvenčná konfigurácia akumulátora, ale zároveň aj tuhšia, čo ponúka výhody v oblasti bezpečnosti pri náraze. 800 V konfigurácia okrem toho zaisťuje vysokú úroveň elektrickej výdrže v kompaktnom balení a zároveň sa vyznačuje nižšími požiadavkami na chladenie. Vysokovoltová konfigurácia tiež umožňuje vysokovýkonné jednosmerné nabíjanie výkonom 250 kW, ktorým možno zvýšiť dojazd až do 400 kilometrov za 15 minút.
Nové tepelné čerpadlo
Čo sa týka trvalej udržateľnosti, synchrónny elektromotor motor s permanentnými magnetmi má výrazne nižší, takmer 0-percentý, podiel ťažkých vzácnych zemín v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami elektromotorov. Pokiaľ ide o akumulátory, nový elektrický pohonný systém MMA sa výrazným spôsobom posúva vpred v oblasti klimaticky neutrálnej výroby. Bilančne uhlíkovo neutrálna je nielen výroba článkov, ale aj katód. To umožní automobilke znížiť uhlíkovú stopu článkov o 40 %. Ďalšie zníženie emisií sa dosiahne využívaním obnoviteľnej energie pri výrobe a spracovaní surovín.
Koncept má aj zdokonalené tepelné čerpadlo, ktoré svojou účinnosťou zapôsobilo už v programe VISION EQXX. Oproti iným automobilovým tepelným čerpadlám na trhu vyniká v tom, že teplo na vykúrenie interiéru nezískava len z hnacieho ústrojenstva, ale aj z okolitého vonkajšieho vzduchu, a to dokonca aj pri teplotách pod nulou. Spolu s inteligentnou prevádzkovou stratégiou môže tepelné čerpadlo výrazne prispieť k elektrickému dojazdu počas chladného zimného počasia minimalizovaním použitia prídavného vykurovania.
Nový operačný systém
Pripravovaná platforma MMA bude ako prvá pracovať na vlastnom operačnom systém značky pomenovanom MB.OS. Concept CLA Class je ochutnávkou toho, čo to bude znamenať pre zákazníkov. Na zdôraznenie ústrednej úlohy, ktorú zohráva MB.OS pri formovaní zákazníckeho zážitku, ponúka interiér predvádzaného vozidla jeho pozoruhodnú vizualizáciu cez osvetlené okno. Komplexnú mnohostrannú architektúru tu reprezentuje jeden z jeho mnohých hardvérových komponentov, vysokovýkonný vodou chladený čip od spoločnosti NVIDIA. Toto partnerstvo pomôže vybaviť každé vozidlo postavené na platforme MMA superpočítačom. MB.OS využíva umelú inteligenciu a strojové učenie poháňané najnovšou generáciou čipov a systémov na čipoch (SoC) a je podporovaný pokročilými snímačmi a inteligentným cloudom Mercedes-Benz.
Vďaka pokročilej grafike v reálnom čase poháňanej Unity Game Engine, rovnako ako v prípade VISION EQXX, superobrazovka MBUX ožíva. Združený prístroj sa prispôsobí potrebám používateľa vrátane úrovne asistencie vodiča. Inteligentný systém pritom komunikuje nielen s údajmi, ale do intuitívneho dialógu začleňuje aj tvary a svetlo. Vodič tak má jasný prehľad o všetkých relevantných informáciách bez toho, aby bol zahltený nepotrebným obsahom. Od dynamického virtuálneho kokpitu, až po 3D navigáciu s integrovanými informáciami o bodoch záujmu, má vodič k dispozícii všetko čo potrebuje.
Senzory, všade samé senzory
Rozsiahle asistenčné a bezpečnostné systémy pre vodiča vyvíjané pre platformu MMA umožňujú čiastočne automatizovanú jazdu (úroveň SAE 2) prakticky na všetkých druhoch ciest, aby pomohli vodičovi pri zmene jazdného pruhu na viacprúdových cestách, automaticky manévrovali pri parkovaní alebo vyparkovaní z tesných medzier na zaparkovanie a zabránili alebo znížili závažnosť kolízií v čoraz väčšom počte situácií.
Systémy automatizovaného jazdenia vo vozidlách založených na platforme MMA ponúknu podľa Mercedesu najlepšiu asistenciu vodiča vo svojej triede. Platforma MMA je predzvesťou rozsiahlej súpravy snímačov, okrem viacerých kamier poskytujúcich pohľad na okolie, širokouhlý pohľad a telepohľad, obsahuje základná súprava aj celý rad radarových a ultrazvukových senzorov.
Budúce aplikácie SAE 2 sú pripravené aj na použitie technológie snímania doplnenej o LiDAR, aby spĺňali napríklad náročné požiadavky komplexnosti a bezpečnosti mestskej premávky. Tieto výkonné snímače umožnia zákazníkom v tomto segmente vybaviť svoje vozidlo širokou škálou funkcií SAE 2. Tie bude možné vylepšiť aktualizáciami vzduchom aj po kúpe vozidla. Znamená to tiež, že Mercedes-Benz bude môcť neustále vylepšovať existujúce systémy a sprístupňovať ich zákazníkom, čím zaistí, že ich vozidlá zostanú na čele inovácií počas celého ich životného cyklu. Softvér MB.OS a jeho výpočtový výkon budú vo všeobecnosti pripravené na upgrade systému na stupeň SAE 3. To platí pre vozidlá vybavené rozsiahlou senzorikou vrátane LiDARu a redundancií pre dôležité systémy vozidla.