Nie, nie je to Multivan, aj keď v mnohom pripomína legendárny model T1 či T2. Pozrime sa naň nezaujato, bez predsudkov a nespájajme ho s veľkými osobnými dodávkami. Má potom šancu na úspech?
Ťažko povedať, čo chcel Volkswagen priniesť, keď uviedol ID. Buzz. Po vizuálnej stránke odkazuje na prvé generácie legendárneho Transporteru viac ako súčasný Multivan. Nebudeme ďaleko od pravdy, ak prehlásime, že aj svojimi rozmermi má k historickým kúskom naozaj blízko. Ale doba sa mení a autá medzičasom narástli. Pre koho je teda určený?
Nie je až tak malý
ID. Buzz v skutočnosti nie je zas až tak malým autom, ako si mnohí myslia. Naživo je pomerne veľký, aj keď jeho dĺžka nepresahuje päť metrov. So svojou výškou atakujúcou dva metre pripomína dnešný Multivan. Posed je podobne vysoký, no palubná doska je riešená inak. Zdvojené stĺpiky sú dostatočne ďaleko od seba a tak neprekážajú vo výhľade tak ako by sa mohlo zdať. Zaujalo nás tiež netradičné umiestnenie škatuľky s kamerou asistenčných systémov na spodnej hrane čelného skla (tradične býva pod vnútorným spätným zrkadlom).
Dostatočná je aj vnútorná šírka. Ak by sa VW posnažil, dopredu by sa možno zmestilo aj tretie sedadlo. Druhý rad sa v našom prípade skladal z lavice delenej v pomere 60:40. Pozitívom ale ostáva možnosť posúvania a sklápania. Tretí rad sme v našej konfigurácii nemali, no k dispozícii je, respektíve bude. Vzadu si vedľa seba sadnú traja, ale tri detské sedačky sem nedáte. Prístup do druhého radu je vďaka dvojici elektrických posuvných dverí naozaj jednoduchý, presne ako pri veľkých dodávkach.
Problematický batožinový priestor
Sklamal nás však batožinový priestor, ktorý je síce obrovský, no berme do úvahy, že ide o 5-miestnu verziu. Po sklopení druhého radu vznikne obrovský schod, vysoký približne 25 centimetrov. VW ponúka riešenie dvojitej podlahy s praktickým úložným systémom, no nie je to bežná výbava. Ak si podobnú vychytávku zadovážite, prídete o kvantum miesta a ostane vám kufor o veľkosti stredne veľkého SUV. Navyše, celé riešenie je pomerne dosť neestetické. V základe nám chýbali akékoľvek odkladacie priestory pod dvojitým dnom alebo v bočných výplniach. Tie boli osadené zbytočnou lakťovou opierkou a držiakmi na poháre pre tretí rad sedadiel, ktorý tu nebol. Toto považujeme za nedomyslené šetrenie nákladov. Napriek tomu je vnútorná šírka ložnej plochy presne 1200 milimetrov a zmestí sa sem napríklad sadrokartónový panel s totožnou šírkou a dĺžkou 2000 milimetrov. Samozrejme, za predpokladu, že sklopíte druhý rad sedadiel.
Príjemný aj na dlhé cesty
Podvozok je naladený naozaj komfortne a jazdné vlastnosti sú famózne. Bez problémov si s ID. Buzz viem predstaviť dlhšiu cestu na dovolenku k moru, a to bez ohľadu na elektrickú verziu. Batéria s využiteľnou kapacitou 77 kW vám poskytuje praktický dojazd prekonávajúci 300 kilometrov. Na diaľnici spravíte poľahky 280 kilometrov bez stresu. Krátka 20-minútová pauza na nabíjačke vám dodá cca 50 kW, čo vám vystačí na ďalších 200 kilometrov. V meste budete atakovať hranicu dojazdu 380 km, aj keď sa budete presúvať po mestskej diaľnici.
Zbytočné future
Dojazd ani rýchlosť nabíjania tak vôbec nie sú problémom. Jediné, čo vás môže na cestách otravovať, je dotykové zamykanie dverí. To je totiž tak nešťastne umiestnené, že pokiaľ si vyložíte ruku na opierku, budete si auto neustále zamykať a odokomykať. Nehovoriac o prehistorickom nepríjemnom zvuku zámkov, ktorý to sprevádza. Zvyknúť si treba aj na panel klimatizácie, ktorý sa neovláda príliš intuitívne a navyše v noci vôbec nesvieti. Dotykový volant sme už riešili v prípade modelov Volkswagenu niekoľkokrát a vyzerá to, že sa schyľuje k zmene, pričom do ponuky by sa mohol vrátiť tlačidlový. Vytknúť musíme aj málo úložných praktických priestorov a privítali by sme aj lepšie, pevnejšie držiaky na poháre. Naopak, potešilo nás príjemné a efektné ambientné osvetlenie, ktoré pokrýva celú palubnú dosku a dokáže indikovať navigáciu, nabíjanie či varovanie asistenčných systémov.
Nelámme palicu
Volkswagen ID. Buzz je skvelým autom pre tých, ktorí hľadajú priestranný elektromobil s praktickými posuvnými dverami, ktoré z neho robia rodinného špecialistu. Multivan to síce nie je, ale ak by dnes existoval Sharan, vyzeral by presne takto. Jediné chybičky ktoré má, súvisia skôr s neuváženými krokmi vo vývoji interiéru a ergonómie ako takej, konštrukčne je auto vyladené výborne.
TECHNICKÉ ÚDAJE | VW ID. Buzz |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 77 kWh |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 310 Nm |
Dojazd udávaný výrobcom | 424 km |
Pohon | RWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 712 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 985 mm |
Výška | 1 927 mm |
Rázvor náprav | 2 989 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 471 kg |
Objem batožinového priestoru | 1 120 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Rozmer pneumatík | 235/55 – 255/50 R19 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 24,3 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 26,4 kWh / 100 km |
Okresky: | 19,5 kWh / 100 km |
Reálny dojazd | 300 – 350 km |
Maximálny nabíjací výkon | 170 kW |
Doba nabíjania 5 – 80% | 35 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 61 092 € |
Základná cena testovanej verzie | 70 656 € |