Asi neexistuje autentickejší typ auta, než starý dobrý roadster. BMW Z4 je však čím ďalej osamelejšie v tejto kategórii a my sme využili šancu na preverenie jeho schopností.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=5tiuC6JQAUY]
Neviditeľný facelift
Ak by sme vám povedali, že pod tou krásnou fialovou sa skrýva modernizovaná Z4, verili by ste nám? Asi nie, pretože ste buď vôbec nezachytili, že Z4 dostala facelift, alebo ste si žiadnu zmenu nevšimli.
Nový je vzor mriežky chladiča, hmlové svetlá, prieduchy a pár lesklých plastov v zadnej časti. Inak sa nič nezmenilo, čo je možno aj dobré, pretože aktuálna Z4 je od začiatku veľmi pekné auto.
Interiér ostal bez zmien
Skôr je škoda, že sa nič nezmenilo v interiéri. Naďalej tu nájdeme starší systém, ktorý sa napríklad s takým Mercedesom SL nemôže porovnávať. V BMW Z4 nič nekričí nejakým extra luxusom. Pochváliť môžeme tvarovanie sedadiel a polohu za volantom.
Horšie je to s koženým poťahom a absentujúcim odvetrávaním. V lete by ste niektorý z úložných priestorov mali využiť na náhradné tričko. Užitočná je sieťka za sedadlami, uzatvárateľný box medzi sedadlami, ale zamrzia menšie odkladacie priestory vo dverách.
Z4 je skôr rekreačný športovec
Po naštartovaní vás vo vrcholnej motorizácii M40i očarí preplňovaný radový šesťvalec. Trojliter prepĺňaný dvoma turbodúchadlami vám pod pravú nohu ponúkne 340 koní. Na stovku stačí 4,5 sekundy.
Hmotnosť sa podarilo udržať ľahko nad 1 600 kg, čo je na pomery kabrioletov slušné číslo. Dynamické atribúty podporuje rozloženie hmotnosti 50:50 a pohon výlučne zadných kolies. Treba však rovno priznať, že netreba od nej čakať M2 bez strechy.
Z4 má oveľa radšej ľahšie vozenie pre radosť, kde sa zabávate nad jej ovládateľnosťou. Neboli sme úplne stotožnení s nastavením posilňovača riadenia, pretože sme sa vždy cítili tak trochu odpojení od prednej nápravy.
Keď sme na to začali tlačiť, nikdy sme nenašli takú úroveň dôvery, aby sme si s ňou dovolili také psie kusy, ako pri spomínanej M2. Rovno treba dodať, že na to Z4 ani nie je stavaná.
Roadster na každý deň
Práve to pohodové užívanie si okresiek je jej doménou. Ani pri vyššej rýchlosti vám bez strechy neodfúkne hlavu a so zatiahnutou strechou cestujete v absolútnom komforte. Možno škoda, že hlboký tón šesťvalcu najviac vyniká až v hornom pásme otáčok, inak je jeho prejav strohejší. Budete si tak musieť dať pozor na neželané fotografie od istých pánov v zelenom.
Priplatíte si
A poďme k cenovke. Tá stúpla o päť a pol tisíc, takže BMW Z4 M40i štartuje od 68 050€, čo je naozaj dosť. Hlavne pri uvážení, že sa blížite či už k plnokrvnému BMW M modelu, alebo napríklad k Porsche 718 Boxster. To si cenovo uletí ešte ďalej, ale zas jazdný zážitok posúva tiež ešte ďalej.
Je cítiť, že BMW drží Z4 pri živote skôr zo sentimentu. Záujemcovia o bývalých konkurentov, ktorí už skončili, majú stále na výber minúť svoje peniaze tu. Ale Bavorom by prospela zdravá konkurencia, pretože niet pochýb, že to vedia aj lepšie.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=5tiuC6JQAUY]
TECHNICKÉ ÚDAJE BMW Z4 M40i |
|
Usporiadanie a počet valcov |
R6 |
Zdvihový objem |
2 998 ccm |
Max. výkon |
250 kW/340 k |
Max. krútiaci moment |
500 Nm |
Palivo |
Benzín |
Pohon |
RWD |
Prevodovka |
8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY |
|
Dĺžka |
4 324 mm |
Šírka |
1 864 mm |
Výška |
1 304 mm |
Rázvor náprav |
2 470 mm |
Pohotovostná hmotnosť |
1 640 kg |
Objem batožinového priestoru |
281 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
4,5 s |
SPOTREBA (počas testu) |
|
Mesto Diaľnica Okresky Dlhodobo |
8,6 l/100km 7,5 l/100km 6,9 l/100km 7,2 l/100km |
CENA |
|
Základná cena modelu |
49 610 eur |
Základná cena testovanej verzie |
78 915 eur |