Domov SPRÁVY Elektromobilita Dozadu jazdí rýchlejšie ako väčšina áut dopredu. Rimac Nevera má ďalší rekord

Dozadu jazdí rýchlejšie ako väčšina áut dopredu. Rimac Nevera má ďalší rekord

Rimac zobral rok 2023 útokom a azda nik ho nedokáže zastaviť. Ich hyperšport Nevera si totiž na svoje konto pripísal ďalší svetový rekord. Tentoraz v rýchlosti cúvania.

Rimac Nevera patrí nielen k tomu najlepšiemu, čo svet elektromobilov a aj rýchlych kolies ponúka, ale aj k najväčším trhačom rekordov. Je priam neuveriteľné, koľko svetových prvenstiev toto vozidlo drží. Rok 2023 celkom jednoznačne patrí Rimacu a ten so svojou Neverou neuberá nohu z plynu. Poďme si trochu zaspomínať, čo všetko ich elektrický hyperšport v aktuálnom roku dosiahol. V polovici mája dokázal Rimac Nevera prekonať za jediný deň až 23 rýchlostných rekordov, vrátane zrýchlení z nuly na sto (pred pár týždňami prekonaný elektrickou študentskou formulou), dvesto, tristo a aj štyristo kilometrov za hodinu.

Tam to však neskončilo, keďže v auguste zavítali Chorváti na legendárny Nürburgring. Výsledok? Rozdrvenie rekordu Tesly a stanovenie nového najrýchlejšieho kola medzi elektrickými vozidlami. Na svoje tučné konto svetových rekordov si však Rimac Nevera pripisuje ďalší.

Najrýchlejšie cúvajúce auto sveta

Presne tak, Nevera nie že prekonala, ale doslova spláchla predchádzajúci rekord a stala sa najrýchlejším autom na svete v jazde dozadu. Pri cúvaní dosiahla rýchlosť neuveriteľných 275,74 km/h a viac než 20-ročný rekord Caterhamu 7 Fireblade prekonala o (zaokrúhlene) 111 km/h. Rimac Nevera tak vie cúvať rýchlejšie než drvivá väčšina áut dokáže ísť vpred.

Rimac Nevera

Ako je to možné?

Odpoveďou sú jeho štyri na mieru vyrobené elektromotory s permanentnými magnetmi. Každé koleso disponuje vlastným, pričom samotný motor sa vďaka absencii prevodových stupňov dokáže na plný výkon točiť ako dopredu, tak aj dozadu. Prečo teda Rimac nedosiahol pri cúvaní rovnakú rýchlosť ako pri jazde vpred (412 km/h)? Správnou odpoveďou je, samozrejme, aerodynamika, ktorá nebola navrhnutá s ohľadom na jazdu vzad, a preto auto generovalo násobne vyšší odpor vzduchu.

To potvrdil aj hlavný programový inžinier Rimacu Nevera Matija Renić. Jeho tím si vraj uvedomil možnosť prekonať rekord najrýchlejšie cúvajúceho vozidla už počas samotného vývoja. Aerodynamiku, chladenie a ani jazdnú stabilitu však nenavrhovali pre tento manéver. Simulácie im však ukázali, že by napriek tomu mohli prekonať rýchlosť 241 km/h. V skutočnosti však dosiahli rýchlosť až 275,74 km/h.

Rimac Nevera

Najväčšou neznámou pre tím inžinierov bola stabilita. Bolo otázne, ako sa bude auto pri takej rýchlosti a cúvaní správať. Goran Drndak, testovací jazdec Rimacu, uviedol, že na jazdu vzad si “bolo potrebné zvyknúť”, ale dodal, že Nevera “išla ako po masle”. Zároveň dodal, že si dával veľký pozor, aby nenarušil stabilitu vozidla, jemne pohyboval volantom, aby sa nevychýlil z kurzu a počas jazdy sledoval svoj brzdný bod.

Ide tak o ďalší rekord do dychberúcej zbierky Rimacu. O aký rekord sa pokúsia nabudúce?

Bending Physics: Nevera sets new Guinness World Records™ Title – 275.74 km/h in reverse!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJRimac Automobili
Predchádzajúci článokMINI Cabrio Electric: 2 kusy z 999 sú na Slovensku, vieme kde
Nasledujúci článokTo mi nevychádza. Lucid na každom aute prerába 430 tisíc