Atmosférické motory bez elektrifikácie prežívajú klinickú smrť, ale stále sa ešte dajú nájsť automobily, ktoré na ne nezanevreli. V jednom takom dokonca nájdete a špičkovo spracovanú kabínu, z ktorej sa vám nebude chcieť vystúpiť.
Mazda sa v týchto časoch sústreďuje predovšetkým na vozidlá kategórie SUV, po ktorých je extrémne silný dopyt v Japonsku, v Európe aj v USA. Aktivity automobilky týkajúce sa ostatných modelov preto išli viac do úzadia. Týka sa to aj obľúbeného modelu Mazda 6, ktorý sa predáva s karosériou sedan a kombi. Súčasná generácia je na trhu už od roku 2012 a Mazda ju udržiava pri živote pravidelnými modernizáciami či rôznymi limitovanými edíciami. Ide tiež v podstate o jediné auto vo svojom segmente, ktoré je ešte stále k dispozícii s atmosférickým motorom.
Do redakcie sa nám dostala Mazda 6 v edícii 20th Anniversary. Tá je spoznateľná podľa nenápadných plaketiek na blatníkoch predných kolies, bordového laku karosérie Artisan Red (príplatok za 135 €) a 19-palcových diskov. Predná chrómovaná maska pôsobí ušľachtilo a ani ďalšie tvary karosérie neprezentujú vysoký vek vozidla. Má dokonca skutočné koncovky výfukov. V dnešnom svete tak aj po stránke dizajnu ide o príjemnú alternatívu, ako siahnuť po elegantnej a nenápadnej limuzíne.
Edícia pripomína 20. výročia uvedenia prvej generácie Mazdy 6. Tá v roku 2002 nahradila piatu generáciu modelu Mazda 626 a na trhu vydržala do roku 2008, keď bola predstavená druhá generácia. 20th Annyversary vychádza z výbavy Tacumi, ale navyše obsahuje otvárateľné strešné okno a čalúnenie sedadiel kožou Nappa.
Prosím, nastúpte
Interiér je vizuálne krásny, esteticky takmer dokonalo zladený, kvalitne vypracovaný, s pohodlnými sedadlami a výbornou pozíciou za volantom. Prístrojový panel kombinuje klasické analógové prístroje s obrazovkou a na ovládanie centrálnej obrazovky tu slúži otočný ovládač s niekoľkými ďalšími tlačidlami. Stredový tunel je úzky, takže pre vodiča aj spolujazdca tu je dostatok priestoru na nohy. Časti palubnej dosky a panely dverí sú potiahnuté kvalitnou kožou a chrómovými dekoratívnymi prvkami. Všetko, čoho sa dotknete, je príjemné na hmat a počas jazdy som sa neraz prichytil, ako mimovoľne hladkám mäkučký pás tiahnuci sa celou šírkou palubnej dosky pripomínajúci semiš. Ovládače klimatizácie tu majú vyhradený samostatný panel, takže všetko tu je funkčné a jednoduché na ovládanie. Mazda 6 po tejto stránke skutočne nepotrebuje novú generáciu, pretože v tomto smere by bolo len ťažko niečo zlepšovať.
Azda po stránke technológií sa svet manažérskych limuzín posunul už ďalej, ale v konečnom dôsledku potrebujeme v každom aute virtuálny kokpit, trilión svetielok alebo 4D audiosystém s vibrovaním? Dobre, grafika infotainmentu vrátane navigácie pripomína skôr pretekárske hry z prelomu tisícročí a kvalita parkovacích kamier by mohla byť lepšia. Ale to je tak všetko, pretože v ostatných veciach pôsobí spracovanie Mazdy 6 solídne a kvalitne.
Praktické riešenia
Kombinácia hnedého čalúnenia s bordovou karosériou zaujme aj ľudí, ktorí sú zvyknutí jazdiť v prémiových značkách. Tu to však dostanete za oveľa nižšiu sumu. Sedadlá vpredu sú vyhrievané aj klimatizované. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že zadné sedadlá žiadnymi komfortnejšími funkciami nedisponujú, ale opak je pravdou. Akurát vyhrievanie sedadiel sa nachádza na stredovej lakťovej opierke. Nepraktické riešenie? Ani nie, prostredné sedadlo obsadíte pasažierom málokedy, ale dieťa v autosedačke sa s ovládaním vyhrievania takto hrať nebude.
Batožinový priestor s objemom 489 litrov je čalúnený kobercom príjemným na dotyk a má typické negatívne vlastnosti vyplývajúce z karosérie sedan, t.j. malý nakladací otvor a nutnosť manipulovania s vekom výhradne manuálne. Elektrické otváranie kufra nie je dokonca k dispozícii ani pre karosériu kombi. Sedadlá sa sklápajú v pomere 60:40.
Jazda vysokej úrovne s drahšími nákladmi
Pod kapotou ešte stále pracuje atmosférická benzínová jednotka s objemom 2,5 litra. Výkonom, dynamikou ani spotrebou neohromí, ale záujemcovia o tento sedan vedia, do čoho idú. Do dlhotrvajúcej spoľahlivosti a sýteho zvuku atmosférického štvorvalca. Motor dosahuje najvyšší výkon 194 koní a krútiaci moment 258 Nm. Pripraviť sa treba na vyššiu spotrebu, pod 8 litrov sa dostanete len málokedy. Vodič je však odmenený zamatovou jazdou, konsolidovaným šepotom motora, dobre fungujúcich podvozkom, hladkým radením šesťstupňového automatu, ideálne naladeným riadením a špičkovým akustickým komfortom.
Mazda 6 dáva zmysel. Nie pretekárom, ktorí vyžadujú okamžite dostupný výkon po stlačení plynového pedála alebo technofilom, ktorí chcú pripojiť auto k hodinkám alebo záchodu. Koho však súčasná automobilová produkcia nedokáže osloviť, v Mazde 6 nájde svoj bezpečný prístav. Skutočne, v danej triede a za danú sumu (45.665 €) lepší a príjemnejší interiér nenájdete. Tak už nech to Mazde vyjde a šestka dostane ďalšie pokračovanie – možno už nie ako sedan, ale ideálne so šesťvalcom a pohonom zadných kolies ako sa už dlho hovorí.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mazda 6 |
Motor | radový 4-valec |
Zdvihový objem | 2 488 cm3 |
Max. výkon | 143 kW/ 194 k |
Max. krútiaci moment | 258 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6 st. automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 870 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 840 mm |
Výška | 1 450 mm |
Rázvor | 2 830 mm |
Objem palivovej nádrže | 62 l |
Objem batožinového priestoru | 489 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Maximálna rýchlosť | 223 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 10,1 l/100 km |
Diaľnica | 8,6 l/100 km |
Okresky | 8,2 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 37.760 € |
Cena testovanej verzie | 45.665 € |