Zatiaľ čo dopravní analytici diskutujú o správnom riešení dopravných situácií aj hodiny, bežný človek sa musí rozhodnúť v zlomku sekundy. Niekedy ide aj o obyčajné smerovky.
V príspevku sa dočítate:
- ako správne používať smerovky v križovatkách;
- prečo sa pri odbočovaní doprava niekedy používa aj ľavá smerovka;
- ako je to s povinnosťou používať pripájací pruh.
Rovnaké dopravné predpisy, rôzne okolnosti
Križovatky ciest majú rôzne vyhotovenia a to, akú smerovku zapneme, záleží na manévri, ktorý budeme vykonávať. Napriek tomu sa v praxi stretávame s tým, že motoristi používajú smerové svetlá svojich vozidiel nesprávne, teda v nesúlade so Zákonom o cestnej premávke.
Príkladom sú križovatky ciest, v ktorých nie je celkom jasné, ktorú smerovku máme zapnúť.
Dobrými príkladmi sú križovatka v Moste pri Bratislave v smere z Malinova na Vrakuňu alebo v Bratislave popri Auparku v smere na Most SNP. Podobných nachádzame v každom meste Slovenska hneď niekoľko.
Ide teda o také križovatky ciest, v ktorých vozidlo odbočuje vpravo, avšak medzi hlavnou a vedľajšou cestou je ostrý uhol. V takejto situácii motorista stojí pred otázkou, či má zapnúť ľavú smerovku alebo pravú.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že obe odpovede sú správne, pretože vozidlo síce odbočuje doprava, najprv sa ale musí posunúť mierne doľava, aby sa vôbec dostalo na hlavnú cestu.
Aká je prax?
V praxi sa stretávame s tým, že motoristi pri takýchto križovatkách používajú ľavú či pravú smerovku, často však žiadnu. Ak nemajú istotu v tom, ktorá z nich je správna, jednoducho ich ignorujú. Je na mieste konštatovať, že v takomto prípade to nemusí byť problém, pretože všetci ostatní vedia, kam má tento motorista namierené.
Ako je to teda podľa zákona? Odpoveď nachádzame v paragrafe 30 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 a svoju úlohu v danom kontexte zohráva aj pripájací pruh. Dopravné predpisy platné v pripájacom pruhu upresňujú § 10 ods. 8 a § 35 ods. 2.
Správna smerovka vychádza z tvaru križovatky
Podľa zákona o cestnej premávke sa zapína smerovka podľa zmeny smeru jazdy. Zmena smeru jazdy je teda to, na základe čoho máme zapínať ľavú či pravú smerovku.
Zjednodušene povedané, v aute zmena smeru jazdy znamená otočenie volantom. Kam točíte volant, tam máte aj zapnúť smerové svetlo.
Ak tvar danej križovatky vyžaduje, aby vodič otočil volant doprava, zapína smerovku vpravo. Ak tvar križovatky vyžaduje otočenie volantom doľava, vtedy sa zapína ľavé smerové svetlo. Znie to triviálne, lenže prax je komplikovanejšia ako teória.
Pripájací pruh je kľúčový
Ako sme zmienili vyššie, svoju úlohu zohráva aj prípadná existencia pripájacieho pruhu. V zmysle zákona platí, že ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, odbočujúci vodič ho musí použiť. A pri prejazde do priebežného pruhu má použiť smerovku doľava.
Ak by sa pripájal z pripájacieho pruhu po ľavej strane priebežného pruhu, vtedy, prirodzene, použije pravé smerové svetlo.
Dodajme tiež, že existujú hraničné situácie. Príkladom je práve križovatka pri bratislavskom Auparku, v ktorej síce nie je zriadený pripájací pruh, ale vedľajšia cesta zviera s hlavnou tak ostrý uhol, že sú vzájomne skoro priebežné. Vodič síce nemusí točiť volantom doľava, ale mnohí tak na tejto križovatke robia pre rýchlejšie zaradenie sa. V takom prípade je najlepším riešením práve zapnuté ľavé smerové svetlo.
Zhrnutie:
- smerovka sa zapína pri zmene smeru jazdy;
- ak pri pripájaní sa točíte volantom doprava, použite pravú smerovku;
- ak otáčate volantom doľava, použite ľavé smerové svetlo;
- ak nemáte istotu, použite ktorúkoľvek z nich, je to lepšie ako žiadnu.
Sused ma nahlasuje za to, že parkujem na ceste pred jeho domom, má na to právo?