Čaká vás návšteva stanice technickej kontroly STK a trápi vás, či auto prejde kontrolou aj s poškodeným nárazníkom?
Sú malé poškodenia dôvodom na nespôsobilosť vozidla? Prejde vaše auto cez STK aj vtedy, keď má prasknuté niektoré sklo?
Problém na STK pre drobné poškodenia a praskliny na aute
V uplynulých dňoch sme aj my medializovali zámery predstaviteľov SNS o zmenách intervalov technických kontrol. Avizovaný zámer predĺžiť lehoty technických kontrol motorových vozidiel pravdepodobne narazí na odpor odbornej verejnosti, pričom riaditeľ TESTEKu pre StartStop.sk potvrdil, že Slovensko ako členská krajina EÚ nemá nárok lehoty predlžovať. Môže ich len skracovať.
V súčasnosti platí povinnosť dostaviť na STK s patričným vozidlom do štyroch rokov od uvedenia do prevádzky a následne každé dva roky. Motocykle od 1. júla 2024 musia absolvovať kontroly raz za štyri roky.
Mnohí majitelia vozidiel sa obávajú, či ich nové auto prejde emisnou kontrolou, pretože tieto čísla nevedia ovplyvniť. Častokrát pritom zabúdajú na to, že by mali svoje vozidlá pripraviť aj na technickú kontrolu, pretože hodnotenie „nespôsobilé“ alebo „dočasne spôsobilé“ môžu dostať aj za banalitu, napríklad nefungujúcu žiarovku smerovky alebo rozmer diskov kolies, ktorý nie je uvedený v osvedčení o evidencii.
Poškodené vozidlo na STK
Čo má motorista robiť, ak vie o poškodení menšieho rozsahu na svojom vozidle? Je potrebné pre prasknutý nárazník vykonať opravu ešte pred návštevou STK? A čo prasklina na skle, je dôvodom na nespôsobilosť vozidla?
Podľa metodického pokynu TESTEK z roku 2018 v časti 6.2 Kabína a karoséria (str. 22) sa technici riadia nasledovnými predpismi:
- Na kabíne alebo karosérii nesmú byť žiadne poškodenia (lomy, praskliny, deformácie, korózia), ktoré by mohli spôsobiť poranenie, obmedzovať jej pôvodnú funkciu alebo narúšať esteticky vzhľad.
- Všetky časti kabíny alebo karosérie musia byt riadne upevnené. Spoje nesmú byť uvoľnené alebo nadmeme narušené koróziou, deformáciami alebo prasklinami.
- Do kabíny alebo karosérie nesmú cez poškodené časti prenikať motorové alebo výfukové plyny, to sa vzťahuje ako na priestor pre cestujúcich, tak aj na ložný priestor.
- Kabína alebo karoséria nesmie byť opravovaná alebo modifikovaná takým spôsobom, ktorý by narúšal jej schválené vyhotovenie.
V časti 6.1.4 Nárazníky, bočné ochranné zariadenia a zadné ochranné zariadenie proti podbehnutiu sú zasa upresnené aj tieto metodické pokyny pre hodnotenie stavu nárazníkov:
- Nárazníky nesmú byť nadmerne poškodené alebo deformované.
- Nárazníky nesmú mať ostré hrany alebo výstupky. ktoré by mohli zraniť chodcov alebo ostatých účastníkov cestnej premávky.
- Nárazníky musia byť riadne upevnené.
Dodajme, že moderné automobily už neobsahujú vyhradené nárazníky, ale nárazové časti karosérie určené na tento účel.
Vo výsledku, ak je časť karosérie poškodená, napríklad prasknutá, preliačená alebo viditeľne poškriabaná, spravidla to nie je dôvod na zamietnutie spôsobilosti. Nasvedčuje tomu prax, keď cez technické kontroly bez problémov prechádzajú vozidlá s takýmito menej vážnymi poškodeniami.
Samozrejme, ak by akýkoľvek diel karosérie odpadával, prípadne neplnil svoju funkciu, vtedy sa už o dôvode na nespôsobilosť vozidla baviť musíme.
V každom prípade, ako nám ukazuje prax, posledné slovo má samotný technik na STK. ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE