Všímate si, že vaše auto pri rozjazde trhá, má príliš „mäkký plyn“ a pozorujete akési prepady výkonu? Svieti kontrolka motora na prístrojovej doske? Môže ísť o jednu z viacerých porúch, zvlášť citliví by mali byť motoristi na tú s kódom P0171.
Keď pripojíte auto na takzvanú diagnostiku, chybový kód P0171 značiaci „chudobnú zmes“ sa môže objaviť z niekoľkých dôvodov. V prvom rade si musíte zapamätať hlavnú vec: servis už viac odkladať nesmiete. Chudobná zmes môže nielen znížiť výkon motora, ale viesť aj k jeho značnému poškodeniu.
V takomto prípade sa dostavujú nepríjemné symptómy: trhnutia, pocitovo mäkký plynový pedál, prepady výkonu počas inak pokojnej jazdy. A, samozrejme, svietiaca kontrolka motora.
Chudobná zmes v skratke
Chudobná zmes motora je stav, kedy v spaľovacom priestore motora je príliš veľa vzduchu v porovnaní s množstvom paliva. To znamená, že zmes, ktorá sa zapaľuje, obsahuje menej paliva, ako by mala pre optimálny výkon a efektívnosť motora.
V praxi môže byť tento nepomer spôsobený buď príliš veľkým objemom vzduchu, alebo príliš malým množstvom dodaného paliva.
Ak by bolo viac paliva alebo nedostatok vzduchu, nastal by opačný jav, ktorý sa volá obohacovanie. A tiež je neželaný.
Prečo sa musí v motore miešať palivo so vzduchom?
Miešanie vzduchu s palivom v motore je absolútne nevyhnutné pre jeho správne fungovanie. Predstavte si to ako “recept” na spaľovanie, ktoré poháňa váš motor.
Keď sa správne zmiešaná zmes vzduchu a benzínu dostane do spaľovacieho priestoru a zažne sa pomocou sviečky, vzniká explózia. Táto explózia tlačí na piesty a roztáča kľukový hriadeľ, čo následne prenáša pohyb na kolesá.
V prípade vznetového motora, teda najčastejšie naftového, sa nafta a vzduch zmiešajú a tlakom valca vznikne explózia, ktorá uvoľňuje tepelnú energiu. Výnimkou sú motory Skyactiv-X od Mazdy, ktoré princípy vznetového a zážihového motora kombinujú.
Takto vzniknutá energia sa následne mení na mechanickú a prostredníctvom zložitého systému a cez prevodovku a spojku poháňa samotné kolesá. ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE
Dôvody, prečo je primálo paliva
Ak je v palivovom systéme príliš málo paliva, spravidla ide o príznak poruchy palivového čerpadla a/alebo regulátora tlaku. AK vykazuje chybu palivové čerpadlo, nemusí ísť o jeu priamu poruchu – často je samotné palivové čerpadlo v poriadku, za nedostatkom paliva je silné znečistenie palivového filtra. Vyskytnúť sa tiež môže problém so samotným vstrekovaním paliva, s dýzami. Tie majú priemer, ktorý je voľným okom v podstate nepozorovateľný. Čerpacie stanice predávajú prémiové palivá, ktoré majú podľa laboratórnych testov schopnosť tieto dýzy čistiť.
Dôvody, prečo je priveľa vzduchu
Príliš veľký objem vzduchu môže byť prejavom nesprávne fungujúcej škrtiacej klapky alebo netesností v sacom potrubí. V bežnej reči ide o únik vzduchu. V prípade škrtiacej klapky nemusí byť vadný jej mechanizmus, ale častokrát iba objímka na manžete sania v oblasti, kde je nasadená na škrtiacu klapku.
Takisto môže ísť o poruchu v mechanizme distribúcie spalín, kedy sa prevádzkové cykly začínajú a končia v nesprávnom čase.
V praxi jazdené automobily kombinujú viaceré problémy s výsledkom chudobnej zmesi paliva.
Na Mesiaci by naše motory nefungovali
Dodajme, že do motora auto privádza vzduch z okolia, teda z atmosféry. Aby bol zaručene čistý, prechádza cez vzduchový filter. Spaľovacie motory na benzín, naftu, ale aj CNG a PLG, sú závislé na atmosfére Zeme, že nikde inde by ani fungovať nemohli. Preto nemožno tieto motory naštartovať vo vesmíre alebo dajme tomu na Mesiaci, ak by sa v budúcnosti plne rozbehol program Artemis.
Zhrnuté
Kód chyby P0171 signalizuje chudobnú zmes paliva. To znamená, že je tam buď priveľa vzduchu, alebo príliš málo paliva. Takýto stav môže spôsobovať napríklad zlyhanie palivového čerpadla, ktoré nedokáže dodať dostatočné množstvo paliva, ale aj celý rad ďalších príčin. Takže, keď prístrojová doska automobilu rozsvieti kontrolku motora, pre vás ide o podnet na návštevu autoservisu.