V každom prípade, v zime by sme mali jazdiť pomalšie, ešte obozretnejšie a s väčším rozostupom od vpredu idúcich vozidiel ako v lete. Zvlášť nebezpečná je poľadovica.
„Vozidlo s dobrými pneumatikami je na ľade ovládateľné do rýchlosti najviac 18 km/h.” Vo vyššej rýchlosti tomu najhoršiemu nedokážu zabrániť ani vyspelé asistenčné systémy. Netreba preto podľahnúť falošnej bezpečnosti. Hoci moderné vozidlá sú tiché, stabilné a ľahko sa ovládajú, netreba zabúdať, že vozidlo je stále odistená zbraň. „Nie nadarmo sa hovorí, že šoférovanie je najnebezpečnejšia činnosť, ktorú vykonávame počas nášho bežného života. Pri každom usadnutí za volant sme jednou nohou v hrobe a druhou v base. Človek v prípade nárazu do pevnej prekážky je schopný prežiť v rýchlosti do 64 km/h. Potom dramaticky rastie riziko poranení vnútorných orgánov, ktoré osoba utrpí vplyvom preťaženia pri náraze do pevnej prekážky a následnom prudkom spomalení.”
Telefón do auta nepatrí
Boris Chlebec vystríha aj pred fenoménom telefonovania a manipulovania s mobilným telefónom počas jazdy. „Nerozumiem, čo je na tom telefóne dôležitejšie ako vlastný život. 50 % dopravných nehôd je na Slovensku spôsobených z dôvodu nevenovania pozornosti riadeniu vozidla. Keď mám v ruke telefón, nezvládnem vykonať ani štandardné situácie, nieto dobre vyriešiť tie krízové.” Pozornosť od diania pred vozidlom podľa neho neohrozuje len skrolovanie sociálnych sietí či písanie textových správ, ale aj veľké dotykové obrazovky v moderných autách. „Ide o ten istý princíp – vodič pri ich používaní nepozerá na cestu.”
Zo skúseností hovorí, že nebezpečným faktorom je aj telefonovanie. Hoci telefonovať systémom handsfree počas jazdy je u nás dovolené, Chlebec odporúča vyhnúť sa takzvaným viazaným hovorom. „Vedecký výskum ukázal, že človek, ktorý vedie viazaný hovor, počas ktorého rozmýšľa nad tým, čo mu druhý človek rozpráva a zamýšľa sa nad tým, čo mu na to odpovie, má v danej chvíli schopnosť reagovať na situáciu porovnateľnú s človekom, ktorý má v krvi 0,8 promile alkoholu.” Znamená to, že by sme sa v aute nemali ani rozprávať? „Tiež to síce odpútava pozornosť, ale spolujazdec je s vodičom aspoň na jednej vlne a dokáže reagovať na situáciu. Buď stíchne, alebo na nebezpečenstvo vodiča priamo upozorní. To osoba, s ktorou telefonujem, neurobí.”
Kurz bezpečnej jazdy je možné na Slovakia Ringu absolvovať od 100 €. V ponuke sú aj kurzy pre skúsenejších vodičov zamerané na dynamiku vedenia vozidla či škola driftu. Absolvovaním kurzu zlepšíte svoje šoférske zručnosti a urobíte slovenské cesty o niečo bezpečnejšími. V zahraničí je absolvovanie podobných kurzov povinné, niektoré krajiny, ako napríklad Česko, majú nastavený systém tak, aby vodičov motivoval kurzy absolvovať.