Ak viete, že počas svojej cesty absolvujete väčšiu porciu kilometrov na snehu, je dobré na to pripraviť aj pneumatiky. Treba však tlak v pneumatikách zvýšiť alebo znížiť? Praktický test ukázal, aké budú mať pneumatiky vlastnosti pri rôznych tlakoch.
Teória hovorí jasne. Vylepšiť priľnavosť pneumatík a ovládanie vozidla na snehu pomôže úprava tlaku v pneumatikách. Existujú však dva tábory ľudí, ktorí presadzujú protichodné riešenia. Je lepšie pneumatiky prifúknuť alebo vzduch ubrať? Jedna skupina odporúča tlak v pneumatikách zvýšiť. Argumentujú, že sa tým zníži veľkosť kontaktnej plochy, čím sa zvýšiť tlak na ploche, s ktorou je pneumatika v kontakte s povrchom cesty, čo by práve na snehu malo zvýšiť priľnavosť. Zástancovia vypúšťania vzduchu z pneumatík zasa tvrdia, že sa tým naopak zväčšuje veľkosť kontaktnej plochy, čím sa väčšia časť pneumatiky dostáva do kontaktu so zemou a tak ponúka väčšiu priľnavosť.
Dva protichodné prístupy ale zrejme nebudú rovnako účinné, všakže? Ako to teda je a ktorý prístup najviac prispieva k optimálnemu výkonu vozidla na snehu, sa rozhodli zodpovedať tvorcovia z Tire Reviews. Vzali zimnú pneumatiku Pirelli a s VW Golf prešli sériou testov. Hodnotili jej trakciu na snehu, brzdenie na snehu, ovládateľnosť na snehu, trakciu na ľade a brzdenie na ľade. Najprv začali s tlakom 50 psi (3,45 bar) a postupne ho znižovali o 10 psi (0,69 bar), až kým nedosiahli 10 psi (0,69 bar).
Lepšie jazdné vlastnosti s nižším tlakom
Praktické testy ukázali, že v prípade zrýchlenia na snehu bol nižší tlak v pneumatikách výhodnejší. Zrýchlenie z 5 na 35 km/h s pneumatikami s tlakom 50 psi trvalo 5,65 sekundy, zatiaľ čo pneumatiky s tlakom 10 psi to zvládli za 4,69 sekundy. Podstatné bolo, že každý krok nadol smerom k podhusteniu pneumatík zlepšoval zrýchlenie. Brzdné testy ukázali podobný trend a to isté platilo aj o ovládateľnosti, no pneumatiky nafúkané na 10 psi už boli skutočne príliš málo na optimálnu ovládateľnosť. Na ľade boli tiež dosahované lepšie výsledky s podhustenými pneumatikami, no opäť, tlak 10 psi bol už skutočne príliš nízky a zrýchlenie sa náhle zhoršilo.
Na druhej strane brzdenie na ľade bolo trochu zvláštne. Napriek všeobecnému trendu nižšieho tlaku v pneumatikách vedúceho k kratšej brzdnej dráhe, pneumatiky s tlakom 30 psi dopadli najhoršie. Prečo je to tak a prečo sa zrýchlenie pri 10 psi zhoršilo, ale brzdenie sa zlepšilo, nie je jasné. Podľa zverejneného testu sa zdá, že nižší tlak v pneumatikách pomôže ovládateľnosti vozidla viac, ale netreba to s vypúšťaním vzduchu príliš preháňať. Pokiaľ sa opäť s vozidlom dostanete na asfaltovú cestu, vďaka prenosnému kompresoru už za 30 € môžete pneumatiky opäť rýchlo a pohodlne dofúkať.