Majitelia benzínových motorov sa môžu na tomto článku len zasmiať. Iné je to v prípade dieselových áut, nafta v zime má totiž svoje špecifiká, ktoré by ste nemali podceniť. Aké to teda sú a čo sa oplatí a čo nie?
Na benzín sa hovorí, že sa naň môžete spoľahnúť. Vraj vždy naštartuje. Nuž je to taká polopravda. Benzín síce nie je problém zapáliť aj pri mínusových teplotách, úskalia však prichádzajú s modernou dobou. Povinné pridávanie bio-zložky E10 od začiatku tohto roka spôsobuje viazanie vlhkosti. A pri malom množstve paliva v nádrži tak môžete mať problém naštartovať aj benzínové auto. Je to hold kvôli zamrznutej vode. Pritom by ste si to vôbec nemuseli uvedomiť. Ale čo nafta v zime?
3 typy nafty na Slovensku
V článku sa však budeme venovať naftovým autám. Tam je treba vždy si dávať pozor na správne palivo. Akože správne? Veď nafta je len jedna? Áno, aj nie. Aj keď by sme si my motoristi s tým nemali lámať hlavu, problém môže nastať v prechodnom období.
Na Slovensku sa totiž predávajú 3 druhy nafty. Takzvaná letná je v predaji na všetkých ČS (čerpacích staniciach) od 15. apríla do 30. septembra. V tomto období tak kupujete naftu, ktorá môže vytvárať parafín, ktorý upcháva filter už pri teplote pod bod mrazu.
V prechodnom období od 1. októbra do 15. novembra a od 1. marca do 14. apríla je v predaji takzvaná prechodová nafta, ktorej bod tuhnutia respektíve filtrovateľnosti je -10 °C.
V období od 16. novembra do 28. alebo 29. februára si na pumpe kúpite zimnú naftu, ktorej bod tuhnutia je na úrovni -20 °C. Samozrejme, tieto teploty sú len minimálne, ktoré musí nafta spĺňať. Teda aj letná môže vykazovať problémy až pri -5 alebo -10 °C, alebo zimná až pri -25 °C. Pod udávanú hodnotu to však byť nemôže a je to dôvod na reklamáciu.
Problémom je prechodné obdobie medzi striedaním typu paliva. Čerpacie stanice samozrejme zvážajú palivo o niečo skôr, aby v konkrétny deň už motorista tankoval nový typ nafty. Nie vždy to však tak môže nastať, môže byť problém, o ktorom sa nedozviete a 1. októbra tak omylom natankujete ešte letnú naftu.
Nemalo by sa to diať, ale sme predsa na Slovensku. Preto sa vám môže stať, že si poviete „veď mám zimnú naftu do -10 °C a to mi na zimu na juhu stačí“. Lenže môžete mať v nádrži letnú naftu a ísť na výlet do chladnejšej oblasti alebo podobné rôzne prípady. A zrazu nenaštartujete.
Veľa motoristov v dávnejšom období preto do nafty pridávalo určité percento benzínu, ktorý bránil vytváraniu parafínu a tak umožnil predĺžiť filtrovateľnosť aj do chladnejšieho obdobia. Avšak to dôrazne neodporúčam.
Zatiaľ čo v minulosti používané predkomôrkové dieselové autá s rotačnými či radovými čerpadlami nevyžadovali takú mazivosť (benzín predsa nemaže a skôr odmasťuje), dnešné Common-Rail motory sú na to extra háklivé.
Žiaden benzín do dieselu nelejte
Takže žiaden benzín do nádrže. Ak neviete, kedy pôjdete tankovať, koľko bude auto stáť a kam pôjdete, zvoľte jednoduchú vec. V priebehu septembra alebo októbra pridajte k palivu zimné aditívum, a máte to vyriešené.
Zimná nafta je totiž len o aditívum navyše voči tej letnej a vy si tak z letnej nafty spravíte zimnú. Len to aditívum najprv pridajte do palivovej nádrže a až následne tankujte, lepšie sa tak rozmieša.
A ktoré vybrať? To je už na uvážení každého motoristu. Existuje veľa rôznych testov na internete, kde jednoducho každé aditívum nejakým spôsobom zlepšovalo filtrovateľnosť nafty pri nízkych teplotách. Takže výber je na vás. Len ten benzín prosím vás nie.
Ak aditivum jednoznačne VIF. Pravidelne pouzivama. 3r dozadu v Tatrách -24 kolega uz nenatocil ja som.problem.nemal.