Má to rovnaký názov, rovnaké rozmery, vyrába to rovnaká firma, no napriek tomu to nie je to isté. Ako je možné, že existujú rozdiely medzi pneumatikami, ktoré dostanete k novému autu, a pneumatikami, ktoré si neskôr kúpite z eshopu?
Pneumatiky patria medzi ten najdôležitejší element, ktorý ovplyvňuje celkové správanie sa auta a jeho jazdné vlastnosti. Samozrejme, okrem pneumatík do hry vstupujú aj ostatné komponenty podvozku. Môžete mať aj tie najlepšie tlmiče a pružiny, pokiaľ na auto obujete zlé pneumatiky, jednoducho si s ním tak dobre nezajazdíte. Stačí sa pritom pohrať s tlakom na pneumatikách a regulovať tak pretáčavosť, respektíve nedotáčavosť.
Vedia to závodní piloti a vedia to aj automobilky. No pokiaľ vyslovene nejazdíte vrcholovými modelmi, ako BMW M, Mercedes-AMG, Audi RS alebo Porsche, tak môžete ostať pokojní, tento článok sa vás zrejme až tak veľmi nedotkne…
Pneumatiky a pneumatiky
V prípade “tuctových” áut, ako napríklad v našich končinách dlhoročne obľúbená Škoda Octavia, dostanete k novému autu pneumatiky z masovej produkcie. Automobilky v takýchto prípadoch často nedávajú veľký dôraz na jazdné vlastnosti pneumatík. V montážnej hale obúvajú na novovyrobené autá to, čo majú práve po ruke (samozrejme za predpokladu, že to spĺňa základné špecifikácie modelu). No v prípade ostro zameraných modelov je situácia úplne iná. Automobilky si často dávajú vyvíjať pneumatiky na mieru, aby úplne zodpovedali potrebám daného modelu. A práve tu je rozkol medzi tým, čo dostanete na BMW M priamo od výrobcu, a tým, čo si potom v priebehu života auta kúpite ako náhradu.
Povedzme si modelovú situáciu. BMW pri vývoji novej generácie M3 zistí, že model pre optimálne jazdné vlastnosti potrebuje špecifické pneumatiky. Nie však až také špecifické, aby bolo potrebné vyvíjať úplne novú pneumatiku (ako napríklad v prípade Bugatti Veyron) ale stačí upraviť niektorú z existujúcich pneumatík. Konkrétne v prípade BMW M3 generácie G80 ide o pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S.
Príklad BMW M3 G80 tu nie je uvedený náhodou. Presne na tento model sa pozreli tvorcovia kanálu Tyre Reviews, ktorí hodnotili bežne dostupné Micheliny Pilot Sport 4S s tými, s ktorými vyšla nová M3ka z továrne. Výsledok bol viac než prekvapujúci.
Spoločný len názov
Pri testoch na trati sa ukázalo, že na originálnych pneumatikách bolo vozidlo v priemere o 2 sekundy rýchlejšie. Lepšie boli aj jazdné vlastnosti, M3 lepšie reagovala na pokyny volantom, bola menej nedotáčavá a viditeľne lepšia bola aj priľnavosť. Koniec koncov, ide teda o úplne iné auto… Pri hlbšom porovnaní oboch pneumatík vyšlo najavo, že majú odlišnú vzorku, používajú inú zmes a dokonca aj inú konštrukciu bočníc.
Ako teda zistiť, či je pneumatika z prvovýroby? Výrobcovia pneumatík pri označení špecifikácie upravenej na mieru pre automobilky uvádzajú dodatočný index, napríklad v prípade BMW je to písmeno M s číslom, Porsche má zase písmeno N a číslo.
Takto označené pneumatiky si síce môžete kúpiť bežne v eshope, no väčšinou je problém s ich dostupnosťou. Predsa len, ide o veľmi špecifický tovar určený len pre veľmi úzku špecifickú skupinu ľudí. Na druhej strane, ak sa problému s nesprávnymi pneumatikami pri novej M3ke chcete vyhnúť úplne, existuje veľmi jednoduchá rada: navštevujte výhradne autorizovaný servis…