Význam skratky CVT je prevodovka s plynule meniteľným prevodom a jedná sa o typ jednostupňovej automatickej prevodovky. Prevodovka sa používa v rôznych automobiloch, ale zvyčajne ju nájdete v menších autách.
Jej kompaktnosť a jednoduchosť konštrukcie znamená, že použitie v malom automobile je cenovo výhodnejšie než konvenčná automatická prevodovka. Medzi výrobcov, ktorí v súčasnosti používajú CVT vo svojich automobiloch, patria Toyota, Nissan a Honda ale aj Renault či Dacia.
Prevodovka CVT je v mnohých ohľadoch podobná bežnému automobilu. No a aj cena modelu s touto prevodovkou bude vyššia ako v prípade manuálu. Ak by ste ich porovnali chrbtom k sebe, manuálny model by tiež lepšie tvrdil úsporu paliva. Ale opäť je to to isté, ako nájdete pri automatickej prevodovke.
Prevodovka CVT a jej variácie sú k dispozícii už od úsvitu automobile. Ale práve uvedenie prevodovky Variomatic od holandskej automobilky DAF v päťdesiatych rokoch minulého storočia spôsobilo, že sa prevodovka CVT stala v automobiloch bežnejšou záležitosťou. Variomatic spoločnosti DAF nastavil šablónu pre CVT prevodovky. Všetky verzie, ktoré sú v ponuke v súčasnosti, fungujú podľa podobných línií.
Ako funguje prevodovka CVT?
Prevodovka CVT má relatívne jednoduché usporiadanie dvoch kužeľových remeníc, ktoré ich spájajú s hnacím remeňom v tvare V. Jedna kladka je pripevnená k motoru, zatiaľ čo druhá je v spojení s kolesami. Keď stlačíte plynový pedál, motor sa otáča a kužeľ sa pohybuje podľa požadovaného výkonu. Druhý kužeľ sa podľa toho nastaví tak, aby hnací remeň udržiaval rovnaké napätie, a práve to určuje, ako auto zrýchľuje.
Keďže sa tieto dva kužele pohybujú nezávisle, znamená to, že neexistujú žiadne nastavené prevodové pomery. Také pomery, ako by ste našli v konvenčných automatických alebo manuálnych prevodovkách. Takže CVT je v skutočnosti jednostupňová jednotka s nekonečným počtom prevodových pomerov. To tiež vysvetľuje, prečo majú autá vybavené CVT známy charakter vysokých otáčok. Pretože otáčky motora nesúvisia s otáčkami kolies.
Vysoký hluk bez efektu
Staršie autá vybavené prevodovkou CVT, mali známy zvuk kvílenia. Aj keď otáčky motora prudko stúpali, rýchlosť na ceste sa budovala pomaly. Dnes majú najnovšie autá vybavené touto prevodovkou dostatok zvukovej izolácie, aby sa zabezpečilo zdokonalenie odhlučnenia. Ďalšou zvláštnosťou systému DAF bolo, že autá, ktoré mali CVT, nemali spiatočku. Jednoducho fungovala naopak, takže tieto autá mali teoreticky maximálku, ktorá bola k dispozícii pri jazde dozadu aj dopredu.
Technológia pokročila tak, že dnes je táto prevodovka lepšou voľbou, ako bývala. A to tak z hľadiska potešenia z jazdy, ako aj z hľadiska účinnosti. Spoločnosť Nissan vyvinula prevodovku s názvom Xtronic. Tá vo svojom výkone poskytuje „kroky“, aby sa „radením“ prevodových stupňov cítila viac ako konvenčná prevodovka. Inde hybridný pohon Synergy Drive (HSD) spoločnosti Toyota, ktorý sa používa v hybridných modeloch ako Prius a Lexus IS 300h. HSD používa v rámci hybridného systému formu prevodovky CVT. Má delený výkon, takže motor automobilu poháňa buď kolesá, alebo vysiela energiu do batérie.
Spoľahlivosť
Prevodovka CVT nemá veľa pohyblivých častí, takže je relatívne spoľahlivá. Používa sa tiež hlavne v aplikáciách s nízkym výkonom. Pokiaľ sa na mazanie prevodovky používajú správne kvapaliny a dodržujete pravidelný plán údržby, nemala by byť prevodovka CVT o nič menej spoľahlivá ako konvenčný automobil alebo manuál. Jediným skutočným problémom, ktorý môžete mať, je to, že sa môže opotrebovať hnací remeň medzi dvoma kladkami. To môže viesť k preklzávaniu, čo bude zrejmé pri otáčkach motora. Poznáte to tak, že auto nedokáže zrýchliť tak rýchlo ako obvykle.