Hatchback
Pod pojmom „hatchback“ sa tradične rozumie kompaktný alebo subkompaktný model s hranatou strechou a zadnými výklopnými dverami. Tie namiesto konvenčného kufra poskytujú prístup do nákladného priestoru vozidla. Volkswagen Golf a Škoda Fabia sú dva typy hatchbackov na našich cestách. Vyzerajú ako niektoré sedany, ale tvar zadnej časti sa prudko zvažuje dolu. Tento tvar umožňuje ľahší prístup do nákladného priestoru a väčšiu prepravnú kapacitu, než by mal tradičný kufor.
Kabriolety
Zaťahuje sa strecha do karosérie, pričom kabína pre cestujúcich zostáva otvorená poveternostným vplyvom? Ak áno, je to kabriolet. Väčšina kabrioletov má plne poháňanú látkovú strechu, ktorá sa dá zložiť. Kedysi však väčšina zaťahovacích striech bola výlučne manuálnou záležitosťou. Existuje tiež množstvo modelov so zaťahovacou pevnou strechou, ako aj niekoľko nezvyčajných kvázi kabrioletov (nazývaných „targa topy“). Ikonickou Targou bola aj Toyota Supra ale aj Porsche 911 Targa. V prípade modelu “targa”sa iba predná časť ich striech stiahne alebo sa dá odstrániť ručne.
SUV modely
SUV – (Sport Utility Vehicle) – bývajú typy áut podobné hatchbackom alebo sedanom, ponúkajú vyvýšené miesto na sedenie a majú väčšiu svetlú výšku ako bežné auto. Zahŕňajú nákladný priestor podobný kombíku, ktorý je prístupný cez výklopné zadné dvere. Mnohé z týchto modelov ponúkajú aj pohon všetkých kolies. Tie väčšie môžu mať až tri rady sedadiel. Veľkosti začínajú od subkompaktného (Hyundai Kona, Škoda Kamiq), strednej veľkosti a prechádzajú až do plnej veľkosti (BMW X7, Mercedes GLS). Luxusné značky ponúkajú mnoho modelov SUV vo väčšine rovnakých veľkostných kategórií. Do tejto rozsiahlej skupiny môžeme radiť aj crossovery, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube.
Minivan
Minivany sú ťažnými koňmi vo svete rodinných áut. Sú najlepšie v preprave ľudí a nákladu v efektívnom balení. Nazývajú sa minivany, ale od slova „mini“ majú skutočne ďaleko. Je to preto, že ide o vozidlá s pomerne vysokou kabínou na kolesách s posuvnými bočnými dverami pre ľahký prístup. Zadná časť prechádza do veľkého nákladného priestoru. Väčšina minivanov má v druhom a treťom rade nastaviteľné sedadlá. Tie sa často dajú vybrať alebo dokonca zložiť do podlahy a vytvoriť tak obrovský otvorený nákladový priestor. Patria sem napríklad VW Touran a väčší Mercedes triedy V.
Pick up
Karoséria Pick up má kabínu pre cestujúcich a otvorený nákladový priestor v zadnej časti. Prakticky všetky pick-upy ponúkajú nejakú formu pohonu všetkých kolies najmä pre ich funkcionalitu v teréne za každých podmienok. Medzi skvelých zástupcov môžeme zaradiť napríklad Ford Ranger, Mitsubishi L200 alebo aj Toyotu Hilux. V súčasnosti sa pickupy dodávajú v dvoch veľkostných kategóriách: v plnej veľkosti, takzvaný “full-size” a strednej veľkosti, respektíve “mid-size”.
V rôznych typoch automobilov by sme takto mohli pokračovať ešte hodiny. Cieľom je zhrnúť si tie najpoužívanejšie a najviac zastúpené na našich cestách. Je fascinujúce, ako jednotlivé dizajny vozidiel dokážu vytvoriť vlastnú kategóriu. Ako rozhodnutie jedného výrobcu dokáže ovplyvňovať tých ostatných. A čo vy ? Ktorý typ vozidla je pre vás ten najzaujímavejší ?