Nikomu asi netreba hovoriť, že zima je oficiálne tu. I keď ešte nie podľa kalendára ale podľa vonkajšej teploty určite. Nastáva obdobie vybitých batérií.
Práve toto obdobie je zradné najmä pre batérie v autách. Pozná to každý z nás. Nasadneme do zamrznutého auta, otočíme kľúčom v zapaľovaní a… Palubovka sa možno na chvíľu rozsvieti, počujete, ako sa motor chabým zvukom snaží pretočiť a koniec. Posledný nech zhasne. Dôvod docvakne hneď každému. Na vine je často slabá baterka, resp. vybitá autobatéria, ktorá často zvykne vypovedať svoju službu práve v zimných mesiacoch. Prečo práve v zime? Dôvod je jednoduchý. Kapacita naakumulovanej elektrickej energie spolu so znižujúcou sa teplotou vonku značne klesá.
Dôvody vybitia
Dôvodov prečo batéria prestane fungovať je mnoho. Prvým dôvodom je jej vek a samotný stav. Niektoré autobatérie sotva vydržia dva či štyri roky, iné sú naopak nesmrteľné a vydržia aj desať.
Ďalším dôvodom môže byť, práve zapnutie mnohých elektrických zariadení alebo súčastí v aute. Napríklad vyhrievanie čelného skla, vyhrievanie okien, spätných zrkadiel či volantu alebo sedadiel. Dieslové motory majú navyše aj elektrické prikurovanie chladiacej kvapaliny. Práve toto elektrické prikurovanie chladiacej kvapaliny je aktivované počas zohrievania motora a odoberá tým pádom značnú časť energie, ktorú vyrába alternátor.
Tretím dôvodom môžu byť tiež krátke a menej časté jazdy autom so studeným motorom. Najmä v tomto období homeofficov a aktuálneho lock-downu sa to týka väčšiny ľudí. Deti sú zase doma, rodičia robia z domu a občas treba vybehnúť na krátky nákup do obchodu. Pri krátkych jazdách sa tak motor nestihne poriadne zahriať a na poriadne dobitie autobatérie nie je čas. Tá sa tak postupne vybíja.
V neposlednom rade, dôvodom prečo najmä v zimných mesiacoch dochádza k vybitiu autobatérie je väčšia energetická náročnosť studeného štartu. Žhavenie sviečok je o niečo dlhšie rovnako tak aj samotné štartovanie. Tým pádom ak je autobatéria slabšia, môže sa stať že motor naštartuje s problémami ak vôbec.
Tri typy vybitia
Môže nastať tzv. úplné vybitie, kedy prídete k autu a doslova ani ťuk. Nefunguje centrálne zamykanie, nerozsvieti sa svetlo pri otvorení dverí a pri zapaľovaní ostane čistá tma. Naštartovanie takéhoto vozidla je „najnáročnejšie“. Akumulátor nemá vôbec žiadnu energiu. V prípade takto vybitej batérie nezabúdajte, že jej životnosť sa veľmi rýchlo skracuje a za pár dní ak to bolo naozaj pár dní, počas, ktorých bola úplne vybitá je batéria nepoužiteľná. To znamená, že po opätovnom zhasnutí motora, už opäť bez pomoci káblov nenaštartuje. Preto takúto baterku treba vymeniť.
Potom je taký medzi-typ a to je takmer úplné vybitie baterky.
V tomto prípade sa auto tvári akoby nič, funguje aj centrálne zamykanie, otvoríte dvere svetlo svieti a dokonca aj keď vložíte kľúče do zapaľovania rozsvietia sa kontrolky. Problém však nastane hneď v ďalšom kroku, pri pokuse naštartovať. Napätie v baterke výrazne poklesne, zhasne displej alebo kontrolky. Auto začne vydávať cvakavé zvuky. Potom nasleduje tzv. čiastočné vybitie. Proces je rovnaký ako sme spomínali vyššie avšak s tým rozdielom, že batéria je schopná roztočiť štartér. Ten sa síce točí ale pomalšie a na naštartovanie motora takéto pomalé otáčky nestačia. Prejdime teda k tomu, ako tieto situácie vyriešiť.
Čo teda môžeme robiť?
Autobatériu môžete buď ísť rovno dať vymeniť za druhú, zrýchlene nabiť alebo použiť štartovacie káble a naštartovať pomocou druhého vozidla. Prejdime si teda postup ako štartovať auto pomocou štartovacích káblov.
- Ešte pred pripojením káblov je dobré skontrolovať čistotu kontaktov. (to že treba otvoriť kapotu hádam nemusíme hovoriť) Pozor však dajte na to, aby sa vozidlá vzájomne nedotýkali!
- Prvý pripojte (väčšinou) ČERVENÝ kábel na kladný pól vybitej batérie +
- Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný pól batérie druhého auta
- Uzemňovací zväčša ČIERNY kábel (alebo modrý) pripojte na záporný pól nabitej baterky (druhé auto)
- Ako posledný pripojte druhý koniec čierneho kábla na kostru vybitého vozidla. Môže sa jednať napríklad o niektorú kovovú časť motora.
- Môžete naštartovať. Ak všetko prebehlo v poriadku, nezabudnite, že vybité auto musí zostať naštartované. Samozrejme odpojte káble.
- S vybitým autom sa treba ísť previezť, nabehať pár kilometrov, aby sa baterka správne dobila.
Ako, sme už spomínali nezabúdajte, že takéto štartovanie problémy s autobatériou nerieši. Jedná sa naozaj o núdzové riešenie situácie. Starú batériu je potrebné vymeniť