startstop

Zlozvyky vodičov. S týmito vecami by ste mali čím skôr prestať, varujú odborníci

Jedno príslovie hovorí, že aj majster tesár sa dokáže utnúť. Bezohľadu na skúsenosti a tisíce či milióny kilometrov nás naše zlozvyky vedia dobehnúť. Učíme sa každým odjazdeným metrom a aj tí najskúsenejší z nás dokážu vďaka zlozvykom za volantom prežiť krízové a v horších prípadoch aj fatálne situácie.

Zlozvyky sa týkajú nás všetkých. Okrem bežného života sú aj súčasťou našej šoférskej rutiny. Veľké množstvo procesov je pre nás zautomatizovaných a preto im neprikladáme až takú mieru pozornosti. Poďme si spoločne prejsť chyby, ktoré môžu mať za následok nepríjemné ba až život ohrozujúce situácie. Pretože zlozvyky nám dokážu spôsobiť veľké množstvo komplikácii.

Bunda

Mnohí z vás sa môžu spýtať, čo je na bunde za volantom zlé ? Experti však usúdili, že ten, kto nosí bundu za volantom, robí chybu. Pokiaľ na sebe máte bundu a nemáte ju aspoň rozopnutú, znižujete tým účinnosť bezpečnostných pásov vozidla. Hrozí, že bezpečnostný pás sa nedokáže dostatočne v prípade nárazu pritiahnuť práve vďaka bunde. Preto je jednou z odporúčaných činností si pás pred jazdou dotiahnuť manuálne, pokiaľ vaše auto tak neurobí automaticky.

Hlavová opierka 

Taká hlavová opierka dokáže tiež narobiť problémy v prípade nárazu. Schválne, prejdite sa po parkovisku a nazrite cez čelné sklo do odstavených vozidiel. Koľko z nich má hlavovú opierku nastavenú správne a koľko iba v základnej polohe ? Hlavová opierka však nie je dizajnovým, ale bezpečnostným doplnkom sedadiel. Pri čelnom náraze dochádza k vymršteniu tela a následnému prudkému zarazeniu do sedadiel. Pokiaľ si významnou mierou nechcete poškodiť krčnú chrbticu, venujte opierke hlavy viac pozornosti.

Pozrieme sa bližšie na pásy

Mnohí z nás si ešte pamätáme na autá, ktoré bezpečnostné pásy nemali, respektíve tam boli iba “na ozdobu”. No v dnešných moderných vozidlách je dostatok prvkov bezpečnosti a pásy patria medzi ich neoddeliteľnú súčasť. Aj taký bezpečnostný pás je však potrebné vedieť používať a správne nastaviť. Karol Mulač, člen týmu s názvom “Výskum dopravnej bezpečnosti Škoda Auto”, spísal zopár faktov o používaní bezpečnostných pásov.

Bezpečnostný pás má za úlohu udržať ľudské telo v prípade nárazu a taktiež ho čo najviac ochrániť. Aj napriek tomu, že telo drží iba malá plocha bezpečnostného pásu, pásy musia dokázať rozniesť silu rádovo v tonách po páse ale aj po ľudskom tele. Najvýhodnejšie je tieto sily prenášať na kostru a nie na mäkké tkanivá. Práve preto sa kladie dôraz na vedenie spodnej časti pásu cez bedrovú kosť a nie brušné svalstvo. Rovnako aj horná časť pásu má byť vedená cez stred ramena a kľúčnu kosť. Treba dbať aj na správne nastavenie sedadiel, aby sa pás dotýkal tela a nevisel iba jednoducho pred telom.

Pozor na lietajúce predmety

Do našich áut sme schopní naložiť všeličo. Buďme k sebe úprimní, nie vždy sú to veci, ktoré vyslovene do auta patria. Treba však definovať, aké sú tie veci a kde je ich miesto. Nechať voľne rozmiestnené predmety môže byť v prípade nárazu nebezpečné. Napríklad taká sklenená fľaša v prípade nárazu dokáže spôsobiť vážne poranenia.

Rovnako tak aj veľmi ťažkými predmetmi. Zoberme si len príklad prevážania ťažkého predmetu s váhou 50 kilogramov. Pri čelnom náraze do steny, respektíve pevne stojacej prekážky, dochádza k preťaženiu až 30G. To v preklade znamená, že predmet letiaci smerom k vám odzadu má váhu 50×30 kilogramov. Výslednú váhu si predpokladám zvládnete vypočítať. Dnešné vozidlá už ponúkajú kopec chytrých riešení, ako upevniť ťažší náklad v priestore vozidla. Preto neváhajte tieto vymoženosti techniky používať pre zachovanie maximálnej bezpečnosti.

Nohy a palubná doska

Túto sekciu si rozdelíme na dve časti. Začneme nohami šoféra a plynule prejdeme k nohám ostatnej posádky. Ak si zošliapnutí ktoréhokoľvek pedálu uvedomíte, že vaša noha je plne vystretá, je tu problém. Optimálne nastavenie posedu za volantom totižto zahŕňa ďalšiu zásadu. Tou určite bude mierne pokrčená noha. V prípade nárazu sa nevyžiadaná kinetická energia rozloží cez kolenný a bedrový kĺb. Teda cieľom je, aby vaša panva neschytala až príliš silný náraz a nepoškodila sa. Tomuto môže zabrániť práve skrčená noha.

V neposlednom rade netreba zabúdať na správne obutie za volantom. Podpätky, bosé nohy alebo žabky môžu spôsobiť problémy. Nedostatočné zošliapnutie brzdového pedálu môže mať tiež fatátlne následky. A práve na dobré ovládanie pedálov treba aj pevnú obuv. No a teraz časť druhá. Nohy spolujazdca nepatria na palubnú dosku. Jednoduchá postupnosť v prípade nehody a výbuchu airbagu v milisekundách odhodí nohy spolujazdca do veľmi nepríjemných uhlov. Takže nohy nepatria na palubnú dosku.

Dominic Toretto štýl

Vin Diesel ako kultová postava z filmovej série Rýchlo a zbesilo nás možno môže inšpirovať kúskami za volantom, ale držať volant takzvane na “Supermana” tiež patrí medzi časté zlozvyky. Jednak nemáte dostatok flexibility na plnohodnotné manévrovanie s vozidlom, druhak však riskujete zlomenú ruku pri aktivácii airbagu. A ak nosíte hodinky s obrovským ciferníkom, ešte si môžete na čele urobiť aj nepekné “tetovanie”.

Medzi zlozvyky za volantom patrí aj podcenenie dobrého výhľadu z vozidla. Vidieť a byť videný. Tak znie pravidlo. No a aby ste videli, musíte mať čisté sklo. Z dnu aj z vonku. A keď sme pri výhľade z okna, je treba aj vedieť kam sa pozerať. Dodržiavať bezpečné odstupy a pri zákrute mať oči smerom k výjazdu. Takýmto spôsobom sa môžete vyvarovať akýmkoľvek problémom, ochrániť si svoje zdravie a vaše jazdenie bude plynulé. Inak mimochodom, plynulá jazda je aj lacnejšia. Tak veľa šťastných kilometrov !

Exit mobile version