Človek sa učí celý život, hlavne čo sa týka nových pridaných vecí do áut. Viete napríklad, na čo slúži taký EGR ventil a čo môže spôsobiť ak nefunguje správne?
Skratka EGR vychádza z anglického Exhaust Gas Recirculation, teda recirkulácia výfukových plynov. EGR ventil sa nachádza v každom jednom aute a jeho úloha je nenahraditeľná. Primárnou úlohou EGR ventilu je vracanie časti výfukových plynov do spaľovacieho priestoru. Otvára a zatvára prepojenie sacieho a výfukového potrubia. Tento ventil má takisto na práci znižovanie teploty horenia a znižovanie emisií oxidov uhlíka.
Samotný EGR ventil je klapka, ktorá pri nasávaní vzduchu do motora vpustí do sacieho potrubia plyny z výfuku. Ide o ekologickú „fičúrku“, ktorá znižuje množstvo emisií.
Miešanie vzduchu spolu s výfukovými plynmi zapríčiňujú nižšiu teplotu horenia a taktiež aj tvorby oxidov uhlíka. EGR ventil však produkuje vyššiu tvorbu pevných častíc. Ich elimináciu zabezpečuje filter pevných častíc (DPF).
DPF filter ale pôsobí iba na plyny vychádzajúce z vozidla. To znamená, že výfukové plyny, ktoré sa dostanú späť do pohonného ústrojenstva neprechádzajú cez katalyzátor a ani filter pevných častíc. Toto všetko sa deje pri jednookruhovom systéme.
Dvojokruhový systém už prechádza spomínaným DPF filtrom, no to taktiež nezamedzí ich tvorbu. Môžu prechádzať celým systémom a usídliť sa môžu v oleji alebo sacom potrubí. Zanesený EGR ventil je najčastejšie z dôvodu krátkych trás, či jazdenia v nízkych otáčkach.
Signály zaneseného EGR ventilu
Ak EGR ventil funguje ako má, nemá to žiaden dopad na chod a výkon motora. Pokiaľ však nastáva problém, dochádza k detonačnému horeniu vo valcoch a zvýšeniu emisií uhľovodíka a NOx.
Azda najväčším problémom je nadmerné množstvo nečistôt a sadzí, ktoré dokážu zničiť steny valcov a piestnych krúžkov. Tu neskôr prichádza k strate výkonu motora, taktiež životnosti motora a v neposlednom rade dochádza k zvýšeniu spotreby oleja.
Medzi najčastejšie signály zaneseného EGR ventilu sú dymivosť, znížený výkon motora, zvýšenie produkcie NOx a CO2, zanášanie DPF filtra, „cukanie“ motora pri akcelerácií, dlhé štartovanie a najhoršia kontrolka – kontrolka motora.
Riešenie problému?
Ako správne vyriešiť problém s EGR ventilom? Najjednoduchší a najlepší spôsob je výmena EGR ventilu kus za kus.
Starý jednoducho dáte preč a nasadíte miesto neho nový. Druhým spôsobom je vyčistenie EGR ventilu, kde sa ventil odmontuje a vkladá sa do ultrazvukovej čističky. Je taktiež aj možnosť ho ručne očistiť pomocou čističov, ktoré dokážu dať dole karbónové usadeniny.
Výmene ventilu viete predísť aj tým, že očistnú kúru autu doprajete každých 50 000 – 60 000 kilometrov.
Ďalším riešením je aj zaslepenie ventilu. Tu skôr ide o staršie vozidlá, kde to ide zaslepiť kusom plechu. Novodobé autá to potrebujú vypnúť cez riadiacu jednotku motora. Pri zaslepení EGR ventilu si však treba dať pozor, nakoľko pri takomto úkone sa motor dlhšie zohrieva, no môže dôjsť aj k navýšeniu výkonu motora.