startstop

Ako ušetriť na palive? Porovnali sme LPG vs. CNG

Viete aké sú rozdiely medzi LPG a CNG plynom a čo to vlastne je? Oplatí sa vôbec prerobiť auto, aby jazdilo na plyn? 

LPG

LPG je skvapalnený ropný plyn, čiže Liquefied Petroleum Gas, skrátene LPG. Ide o zmes propánu (C3H8), propylénu (C3H6), butánu (C4H10) a butylénu (C4H). Presné zloženie LPG sa líši región od regiónu, respektíve podľa lokality. Zloženie danej zmesi výrazne znižuje klepanie motora a tiež má vplyv na spotrebu.

Napríklad LPG bohatý na bután má viac energie ako LPG bohatý na propán. V zime vodiči tankujú tzv. „zimný plyn“, ktorý obsahuje vyšší podiel propánu, pretože pri nízkych teplotách je ťažké bután splynovať. LPG vzniká ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy v rafinériách alebo pri ťažbe zemného plynu, nejde teda o obnoviteľný zdroj energie. Propán – bután a ich zmesi sú bez farby, chuti a zápachu, preto sa doň pridáva odorizant (látka s výraznou vôňou), aby ho ľudské zmysly zaregistrovali. Nie sú jedovaté, ale sú nedýchateľné. Keďže LPG je ťažší ako vzduch, parkovanie vozidiel spaľujúcich LPG v podzemných garážach je prísne zakázané, pretože tu hrozí vyššie riziko výbuchu.

Výhody LPG

Vozidlá jazdiace na LPG sú vybavené dvojpalivovým systémom s dvoma nádržami: jedna je určená pre benzín alebo naftu a druhá pre LPG. Nádrž sa obvykle nachádza na mieste vyhradenom pre rezervné koleso, aby sa zachoval objem batožinového priestoru. Plní sa cez otvor vo veku nádrže. Prepínanie medzi režimom jazdenia na LPG a bežným palivom je buď automatické alebo manuálne prostredníctvom spínača niekde na palubnej doske.  Tankovanie LPG trvá približne 2 minúty.

Spotreba LPG je asi o 25 % vyššia ako je tomu pri benzíne, avšak dve nádrže ponúkajú dojazd, ktorý prekračuje dojazd naftových vozidiel. Keďže LPG je v priemere o 50% lacnejší ako benzín a o 40 % lacnejší než nafta, vyššia spotreba je kompenzovaná nižšou cenou. Na Slovensku sa v súčasnosti nachádza vyše 300 čerpacích staníc, na ktorých sa dá tankovať LPG.

Nevýhody

Medzi jednu z nevýhod LPG vozidiel patrí jednoznačne zákaz parkovania/vjazdu do podzemných garáží, kvôli bezpečnostným dôvodom. Keďže je tento plyn ťažší ako vzduch, pri prípadnom úniku automaticky neodvetrá. Treba si dať aj pozor na premenlivú kvalitu plynu na čerpacích staniciach.

CNG

CNG je stlačený zemný plyn na 200 barov, čiže Compressed Natural Gas, skrátene CNG. Je zložený z molekúl CH4. Táto kombinácia jedného atómu uhlíka a štyroch atómov vodíka má v sebe veľké množstvo energie. Hlavnou zložkou zemného plynu je (bio)metán, ktorý mu dáva vlastnosti paliva a môže sa vyrábať napríklad z komunálneho odpadu, ide teda o obnoviteľný zdroj energie. CNG sa vyznačuje vysokým oktánovým číslom (128-130, LPG má oktánové číslo 101-111), čo veľmi priaznivo ovplyvňuje chod, hlučnosť a životnosť agregátu.

CNG je ľahší ako vzduch, v prípade úniku sa voľne rozptyľuje vo vzduchu a je možné ho odvetrať pomocou vzduchotechniky, preto vozidlá s týmto pohonom majú dovolené parkovať aj v podzemných garážach. Výhodou vozidiel spaľujúcich CNG je aj to, že neobsahujú DPF filtre, močovinu Ad Blue ani EGR ventil, pričom sa odporúča skontrolovať stav nádrže každé 4 roky. CNG je síce tiež horľavý ako benzín, ale teplotu vznietenia má až pri 537 stupňoch Celsia, čo je približne 2x viac ako benzín.

Výhody

Spomedzi všetkých komerčne využívaných palív má najvyššiu energetickú hustotu. Pri spaľovaní CNG uniká do ovzdušia oveľa menej škodlivých látok, ako v prípade spaľovania bežných ropných palív (o 30 % menej emisií CO2, o 70 % menej emisií NOx a o 95 % menej emisií pevných častíc), preto je zaradené medzi alternatívne motorové palivá podporované Európskou úniou. Ekvivalentom 1 kg CNG je 1,5 litra benzínu, 1,2 litra nafty a 1,9 litra LPG.

CNG je v automobile uložený v tlakových nádobách, ktoré majú multifunkčné ventily a pri pretlaku odpúšťajú zemný plyn v dávkach, takže nedochádza k poškodeniu zásobníkov. Pri nadmernom náraste tlaku vplyvom vysokej teploty alebo mechanickom poškodení v dôsledku havárie tepelná poistka bráni explózii zásobníka plynu. Miesto toho dochádza k prasknutiu sklenenej ampulky a plyn uniká do okolia prostredníctvom kanálika, nie je však spôsobilý kontaminovať pôdu či vodu a nie je ani jedovatý.

Nevýhody

Nevýhodou CNG je momentálne skromná sieť čerpacích staníc (v súčasnosti ich je na Slovensku iba 15). Riešením však môže byť osobná CNG plnička, ktorá sa dá napojiť na rozvod zemného plynu a elektrickú sieť, pričom kompresor v nej natlakuje CNG priamo do nádrží auta. Takéto plnenie trvá podobne ako pri nabíjaní elektromobilu z wallboxu rádovo hodiny – takže je to ideálny spôsob na doplnenie energie cez noc. Cenovo bude CNG vždy lacnejšie ako benzín alebo nafta.

Čo sa týka ekológie, titul najekologickejšieho paliva potvrdil aj rozsiahly test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý testoval až 112 vozidiel. Na prvých dvoch miestach sa umiestnili Seat Leon TGI a VW Golf TGI, čo sú fabrické automobily spaľujúce CNG. Prestavať na spaľovanie CNG je možné aj bežné spaľovacie auto, avšak cena takejto prerábky je 2 až 3-násobne drahšia, ako napríklad prestavba na CNG. Je preto výhodnejšie kúpiť priamo automobil s CNG od výroby, ktorých cena nie je vôbec vyššia ako v prípade benzínových či dieselových motorov.

Čo sa týka dojazdu, ten sa pohybuje na úrovni okolo 400-500 km, automobily však obsahujú aj nádrž na benzín, aby bola zachovaná ich pohyblivosť medzi zatiaľ riedkou sieťou čerpacích staníc na CNG, prípadne pri nízkych vonkajších teplotách motor zvykne naštartovať najprv na benzín a na spaľovanie CNG prejde po zohriatí napúšťacích plynových ventilov. Vodič nevie ovplyvniť tú skutočnosť, či auto bude spaľovať benzín alebo CNG, pretože to si riadiaca jednotka motora koriguje sama. Predaj CNG vozidiel je výhodný aj pre samotné automobilky, pretože znižujú ich priemerné flotilové emisie. Majiteľ sa zase môže tešiť na nižšiu cestnú daň.

Porovnanie niekoľkých sériovo vyrábaných vozidiel na LPG a CNG predávaných na slovenskom trhu:
Model Výkon (k) Objem nádrží Cena (eur)
Dacia Sandero TCe 100 LPG 100 50 l benzín + 40 l LPG 11.400
Dacia Duster TCe 100 LPG 100 50 l benzín + 48,8 l LPG 13.490
Fiat Panda LPG 69 37 l benzín + 38 l LPG 12.400
Fiat Panda CNG 70 35 l benzín + 12 kg CNG 14.650
Audi A3 Sportback g-tron 131 9 l benzín + 17,8 kg CNG 31.420
Seat Leon 1,5 TGI 130 9 l benzín + 17,7 kg CNG 23.340
Škoda Octavia G-TEC 131 9 l benzín + 17,3 kg CNG 25.000

 

Porovnať aktuálne ceny jednotlivých pohonných látok môžete napríklad na tomto linku.

Exit mobile version