Domov Poradňa Tlak v pneumatikách netreba podceniť. Viete prečo je tak dôležitý?

Tlak v pneumatikách netreba podceniť. Viete prečo je tak dôležitý?

Pre každý automobil sú pneumatiky kľúčovým faktorom bezpečnej a plynulej jazdy. V prípade, že jazdíte veľa, určite by ste nemali prípravu pneumatík na jazdu vašim autom podceňovať. Dnes si povieme niečo viac z bežnej praxe a upozorníme na dôležitosť správneho nahustenia pneumatík. A nielen to !

Voľba správnej pneumatiky na vaše vozidlo nemusí byť jednoduchá. V závislosti od náročnosti terénu, nájazdu kilometrov, ale určite aj rozpočtu častokrát hľadáme ideálnych gumených adeptov. Treba mať na mysli fakt, že pneumatika je jediný prvok spájajúci vozidlo s povrchom vozovky a tak sa neoplatí v tomto prípade hľadať iba tú najlacnejšiu variantu. Riskujete tým bezpečnosť počas vašej jazdy.

Keďže sa blíži sezóna prezúvania zo zimných na letné pneumatiky, mnoho z nás si bude klásť otázku, aké obutie na letnú sezónu zvoliť. Výnimkou budú tí, ktorí jazdia na celoročných pneumatikách, no ani tých sa téma správneho tlaku v pneumatike nevyhne. Jednoducho povedané, každá pneumatika má svoje optimálne podmienky a správny tlak hrá v tomto prípade veľkú rolu.

Michelin Pneumatika
Kde hľadať informácie ?

Na začiatok je dôležité povedať, že aj správny tlak pneumatík závisí od viacerých faktorov. Napríklad pri väčšom váhovom zaťažení vozidla, ak sa rozhodnete sťahovať, respektíve prepravovať ťažšie predmety, mali by ste zvoliť iný tlak pneumatík ako zvyčajne. Správny tlak každej pneumatiky sa odvíja od konštrukcie vozidla, veľkosti a typu pneumatiky a rovnako aj maximálneho rozloženia hmotnosti na jednotlivé nápravy vozidla.

Mnohým z vás možno príde na um otázka, kde je možné nájsť správne tlaky pneumatík ? Mnohí výrobcovia automobilov tieto informácie umiestňujú na karosériu vozidla v podobe nálepky. No tieto veľmi užitočné informácie nájdete v užívateľskej príručke od vozidla ale aj na internetových stránkach výrobcu. Ak by vám hľadanie týchto informácii robilo problém, niektorí výrobcovia pneumatík disponujú databázou ideálnych tlakov pre jednotlivé vozidlá, možno v nej nájdete aj to svoje.

Prečo a ako často ?

Intenzita kontroly tlaku v pneumatikách je individuálna. Odborníci odporúčajú skontrolovať správny tlak pneumatík zhruba každé 2 týždne a v ideálnom prípade po každom natankovaní. Ak si myslíte, že bude stačiť sa iba na pneumatiky pozrieť iba vizuálne, ste na omyle. Čerpacie stanice disponujú kompresorom s presným meracím prístrojom, ktorý vám jednoducho odhalí, či sú tlaky vašich pneumatík v poriadku. Moderné autá disponujú aj systémom, ktorý sleduje tlak v pneumatikách s označením TPMS. Ak sa vyskytne problém, auto vás na znížený tlak upozorní. Rovnako sa odporúča tlak skontrolovať pred dlhšou jazdou.

Existuje viacero dôvodov, prečo by ste mali dbať na správny tlak pneumatík. Zlé nahustená pneumatika má tendenciu degradovať rýchlejšie a tým pádom sa znižuje jej životnosť. Ak jazdíte s príliš mäkkou pneumatikou, zabrať dostávajú najmä bočnice pneumatiky. Ak to zase s tlakom preženiete, trpí najviac stretná časť behúňa. Takýmto prístupom viete skrátiť životnosť až o polovicu. Nesprávny tlak pneumatiky znižuje aj bezpečnosť a jazdný komfort. Pri podhustenej pneumatiky má pneumatika nižšiu adhéziu k vozovke. Pneumatika s vyšším tlakom zasa spôsobí odskakovanie a zníži komfort jazdy.

Okrem znižovania bezpečnosti môže nesprávny tlak v pneumatikách spôsobovať aj zvýšenie spotreby. Ak by sme sa na tento jav pozreli v percentách, podhustenie o 1 bar zvýši vašu spotrebu v priemere o 6%. To pri dnešných cenách pohonných hmôt urobí pekné číslo v eurách. Sú situácie, kedy úmerné zníženie tlaku v pneumatike vedie k lepším výsledkom. Napríklad v teréne či snehu, ale to iba dočasne.

Má vplyv aj teplota ?

Teplota je jedným z činiteľov, ktoré môžu ovplyvňovať tlak v pneumatikách. Ak sa rozhodnete kontrolovať tlak pneumatík, ideálnou teplotou by bolo 20°C. Následne platí, že čím viac teplota klesá, tým klesá aj tlak v pneumatike. Ak by sme to chceli vyjadriť v číslach, každých -10°C znamená pokles o 0,1 bar.

Keďže sa nám blíži teplejšie obdobie, treba brať do úvahy aj fakt, že s rastúcou teplotou bude rásť aj tlak v pneumatike. Počas leta asfalt dosahuje v skutku vysokých teplôt. Preto treba mať na pamäti, že tlak treba merať až po vychladnutí vzduchu v pneumatike, aby sme nedošli k skresleným hodnotám.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutoroad
Predchádzajúci článokElektromobily trpia. Budú ešte drahšie, než sú teraz?
Nasledujúci článokElektromobilita už nemusí byť ekologickou katastrofou. Mercedes stavia závod na recykláciu drahých kovov z batérií.