Domov Poradňa Pozor na nedokonalosti modernej techniky. Tieto rady vám môžu ušetriť tisíce eur

Pozor na nedokonalosti modernej techniky. Tieto rady vám môžu ušetriť tisíce eur

Adaptívne tempomaty sú čoraz častejšie súčasťou výbav nových automobilov, a to aj tých cenovo dostupnejších. Pri vysokých cenách paliva navyše rastie počet vodičov, ktorí túto funkciu aj reálne využívajú. Nie každý systém je však dokonalý. Aj adaptívne tempomaty majú svoje muchy, na ktoré môžu doplatiť najmä vodiči idúci vzadu.

Tempomat je funkcia, ktorá udržiava stanovenú konštantnú rýchlosť. Pokiaľ hovoríme o adaptívnom tempomate, tak máme na mysli systém, ktorý nielenže udržiava stanovenú rýchlosť, ale taktiež udržiava aj stanovenú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Ak ono spomalí, automaticky začne pribrzďovať vaše vozidlo. Keď to situácia dovolí, opätovne zrýchli na zvolenú rýchlosť. V kombinácii s automatickými systémami brzdenia, ktoré majú za úlohu vyhnúť sa prípadnej zrážke alebo aspoň podstatným spôsobom znížiť nárazovú rýchlosť, nám po cestách jazdí množstvo vozidiel, ktoré majú schopnosť samé zabrzdiť. Radary a senzory však nie sú vždy schopné správne vyhodnotiť situáciu a aktivujú automatické brzdenie v prípade, kedy to nie je nevyhnutné. Ak má vodič v tom čase zapnutý adaptívny tempomat a nohu mimo dosahu pedálov, nechcenému spomaleniu nevie predísť.

Dodržiavajte rozostup

Z tohto dôvodu bezpodmienečne vždy dodržiavajte dostatočnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, pretože v prípade zrážky je vinníkom vždy vodič idúci vzadu. Ak nemáte uzatvorené havarijné poistenie, táto situácia vás môže vyjsť poriadne draho.

Taktiež je potrebné neustále udržiavať brzdový systém automobilu v skvelej kondícii. Brzdy sú totiž najdôležitejším bezpečnostným prvkom automobilu. Preto je potrebné sa o ne náležite starať. Vyhnúť sa ich korodovaniu môžete napríklad tak, že po umytí automobilu viackrát intenzívne spomalíte, čím brzdy zahrejete a vysušíte.

Ako fungujú brzdy?

Každé koleso má pohonný mechanizmus, nazývaný strmeň. Ten uchopí kovový disk pripojený k náboju kolesa. Podľa nasledujúcej trajektórie brzdový valec otvára doštičky a tie priliehajú k stenám bubna, resp. rotačného disku v prípade kotúčových bŕzd. Použitý materiál obloženia sa trením opotrebováva. Podložka by mala byť hrubá a mala by tesne priliehať k disku. Akonáhle je vo vozidle počuť stály alebo krátkodobý zvuk vychádzajúci od bŕzd, je potrebné navštíviť servis. Zdatní mechanici vám hneď povedia, v čom je problém a pomôžu ho vyriešiť. Bežnejším dôvodom škrípania bŕzd je opotrebenie materiálu. Keď je počuť silné škrípanie, no auto nestratilo svoju brzdnú silu, treba materiál vymeniť čo najskôr.

Hlavný prvok, z ktorého sa kotúče pre brzdy vyrábajú, je liatina. Tento kov je veľmi pevný, no vysoké teploty mu nevoňajú. Preto sú moderné kotúčové brzdy vŕtané, čím majú efektívnejšie chladenie. Nevýhodou však je, najmä pri menej lúčových diskoch kolies, že voľné priestranstvá bŕzd sú tak nechránené pred prachom a nečistotami. Keď sa vám dostane nečistota do kotúča, je najlepšie čo najskôr skontrolovať, ktoré koleso je problémové a vyčistiť ho.

Brzdy pravidelne kontrolujte

Nedostatky brzdového systému tvoria najčastejšiu príčinu, pre ktorú vozidlá neprejdú technickou kontrolou. Ak máte vozidlo Volkswagen, Audi, SEAT, Cupra, Volkswagen Úžitkové vozidlá staršie ako 4 roky, na tomto linku zistíte, či máte nárok na 20-percentnú zľavu na originálne brzdové kotúče a originálne brzdové platničky. Netreba zabúdať, že brzdové kotúče a platničky na náprave sa musia vymieňať v pároch. Ak sú totiž viac opotrebované na jednej strane vozidla, môže vozidlo pri núdzovom brzdení ťahať jedným smerom. Pre zachovanie maximálneho brzdného účinku by ste si mali brzdy nechať skontrolovať pri každej výmene pneumatík alebo aspoň raz za rok.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMotor W12 od Bentley končí, nahradí ho hybrid
Nasledujúci článokKia poodhalila exteriér EV9