V čase zvyšujúcich sa prevádzkových nákladov hľadajú motoristi čoraz častejšie spôsoby, ako minimalizovať výdavky spojené s prevádzkou automobilu. Jedným z pravidelných výdavkov býva výmena letných pneumatík za zimné na jar a zimných pneumatík za letné na jeseň. Celoročné pneumatiky začínajú byť preto čoraz lepšou alternatívou ku klasickému zimno-letnému cyklu prezúvania.
Celoročné pneumatiky na trhu nie sú žiadnou novinkou, no ich používanie sprevádzajú mnohé mýty, ktoré v súčasnosti už nie sú pravdivé. Vývoj sa totiž posúva míľovými krokmi vpred aj v oblasti technológie celoročných pneumatík, takže strach z ich používania nie je namieste. Napriek tomu nie sú celkom vhodné pre všetkých motoristov.
Žiadny iný typ pneumatík neprekonal v tak krátkom časovom období taký technologický pokrok ako práve celoročné plášte. Výrobcovia optimalizujú ich spotrebuje, emisie CO2, hlučnosť či množstvo prachových častíc uvoľňujúcich sa z dezénu počas jazdy. Vylepšuje sa nielen dezén pneumatík, ale aj ich zmes. Jazdné vlastnosti celoročných pneumatík sú tak v súčasnosti lepšie na suchom i mokrom povrchu a taktiež na snehu či na ľade. Stále však nedosahujú také kvalitné vlastnosti ako špecializované prémiové letné či zimné pneumatiky. Keďže pneumatika je jediný materiál spájajúci automobil s vozovkou, je dôležité, aby jej vlastnosti boli univerzálne a dokázali byť bezpečné za každých okolností.
Sú vhodné aj pre vás?
Motorista, ktorý najazdí ročne desaťtisíce kilometrov, urobí lepšie, ak zostane pri pravidelnom cykle prezúvania. Avšak motorista, ktorý najazdí ročne menej ako 15-tisíc kilometrov a pohybuje sa prevažne v regióne s miernym podnebím, kde je ľad a sneh skôr výnimkou ako pravidlom, po celoročných pneumatikách určite môže siahnuť.
Medzi hlavné výhody celoročných pneumatík patrí to, že nemusíte automobil nosiť minimálne 2x do roka do pneuservisu. Čo sa týka cien, samozrejme, v závislosti od kvality sú ceny celoročných pneumatík rôzne, ale platí, že nie sú výrazne drahšie ako porovnateľné letné alebo zimné pneumatiky. Tie navyše nikde nemusíte skladovať, takže sa vám buď uvoľní miesto v garáži či v pivnici, alebo nemusíte pneuservisu platiť za uskladnenie pneumatík. Treba ale počítať s tým, že celoročné pneumatiky sa rýchlejšie opotrebúvajú, najmä v lete. Treba si takisto strážiť aj hĺbku ich dezénu, keďže podľa predpisov musia mať v zimnej prevádzke dezén hlboký minimálne 4 mm. Môže sa preto stať, že ich budete musieť pred zimnou sezónou vymeniť aj v prípade, že by na letnú sezónu mohli byť ešte postačujúce.
Vlastnosti celoročných pneumatík
Celoročná pneumatika má niekoľko pevných dezénových blokov. Štandardne sú usporiadané vo vzore pod určitým uhlom. Hĺbka dezénu nie je príliš plytká ako na letných pneumatikách, ale ani taká hlboká ako v prípade zimných pneumatík. Zmes celoročnej pneumatiky je o niečo tvrdšia, najmä ak porovnáme celoročné a zimné pneumatiky. Preto sa tieto pneumatiky neopotrebúvajú tak rýchlo. Ich zmes ale nie je taká tvrdá ako zmes letných pneumatík, preto je životnosť dezénu v porovnaní s letnými pneumatikami kratšia.
Všeobecne platí, že celoročná pneumatika je menej pružná ako letná a nemá ani takú vysokú mieru priľnavosti ako letná pneumatika. Má tiež menej hrán kvôli veľkým blokom dezénu, ktoré sú zase dôležité pre lepšiu trakciu na ľade a v hlbšom snehu. V extrémnych zimných podmienkach nemajú pri brzdení či zatáčaní také dobré vlastnosti ako zimné pneumatiky, takže sa ich neodporúča používať v hornatých oblastiach a regiónoch.
Ako ich čítať
Pri výbere celoročných pneumatík si pozorne všimnite to, čo majú na sebe napísané. Správne označenie celoročných pneumatík spôsobilých na prevádzku po celý rok obsahuje konkrétne symboly. Každá celoročná pneumatika mimo označenia M+S (blato a sneh, z angl. Mud and Snow) musí mať na bočnici ešte symbol snehovej vločky a slniečka. Väčšinou je tiež sprevádzaná nápisom All Season na bočnici. Takéto označenie je správne a pneumatika spĺňa možnosť prevádzky po celý rok.
Pokiaľ však chcete mať istotu, že na celoročných pneumatikách budete môcť jazdiť bez obáv aj do zahraničia, voľte celoročné pneumatiky s označením 3PMSF (hora s vločkou). Iba tieto pneumatiky sú schválené na zimnú prevádzku vo všetkých európskych krajinách. Na vaše vozidlo vám odporúčame obuť nové celoročné pneumatiky. Pokiaľ sa však rozhodnete siahnuť po zachovalých celoročných pneumatikách z druhej ruky, dávajte si pozor, aby boli označené symbolom hory s vločkou. Takáto pneumatika totiž bola vyrobená po 31. decembri 2017 a bude možné ju legálne používať aj po 30. septembri 2024.
Celoročná pneumatika ponúka to dobré z oboch svetov, ale nie to najlepšie. Ponúka dobrý výkon pri malom množstve snehu a rovnako poskytuje dobrú priľnavosť na suchu a na mokru. Preto je to dobrá alternatíva pre vodičov jazdiacich prevažne v miernom podnebnom pásme, ktorí jazdia najmä v mestských oblastiach.
Ono to je veľmi relatívne,keďže mnohí nemajú na to aby si kúpili kvalitné zimné pneumatiky. Tým pádom celoročná pneumatika ktorá sa nachádza v rebríčku TOP 10 pneumatík prekoná mnohé zimné pneumatiky.
Taktiež väčšina lacných pneumatík má potiahnutý dezén niekoľko milimetrovou vrstvou kvalitnej gumy zakúpenej od veľkých značiek aby ich lacné pneu dopadli dobre v testoch. A tak vy prvý rok zoderiete túto unikátnu vrstvu a potom jazdíte na gume z úbohými vlastnosťami.
Ohľadom celoročnej pneumatiky, chodievame lyžovať na hory, ubytovaný na chate ku ktorej vedie veľmi strmý kopec, jeden rok je to ako sklo iný zase udupaný sneh. Poviem vám že vždy detailné sledujem ako sa naši priatelia – niekedy aj 6 áut driapu do toho kopca a poviem vám, že na ich zimných gumách I’m to nikdy nejde tak ľahko ako naše celoročne Michelin alebo Goodyear.
Suhlasim s Richardom, kvalitne celorocny su lepsie ako menej kvalitne zimne/letne pneu. A vela zavisi od sofera a ovladania auta…